تاکنون اپلیکیشن تیک تاک در جلب نظر و توجه کاربران خود بسیار موفق بوده است؛ به طوریکه پلتفرمهای مطرحی مانند اینستاگرام و یوتیوب از ایدههای خلاقانه آن در جذب توجه کاربران خود استفاده کردهاند. در جدیدترین اخبار، ByteDance در ماه می برای علامت تجاری «TikTok Music» ثبت برند کرده است که میتواند رقیبی جدی برای اسپاتیفای و اپل موزیک باشد.
با توجه به درهمتنیدگی موسیقی با پلتفرم تیک تاک، اگر این شرکت برنامه استریم موسیقی خود را راهاندازی کند، چندان تعجببرانگیز نخواهد بود. بسیار خب، پروندههای مربوط به ثبت اختراع که توسط خبرگزاری Insider معرفی شدهاند، نشان میدهند که تیک تاک نیز بر روی همین موضوع کار میکند.
ByteDance، شرکت مالک تیک تاک، در ماه می درخواستی برای دریافت علامت تجاری TikTok Music به اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا ارسال کرده است. بر اساس این پرونده، این سرویس به کاربران خود امکان خرید، پخش، اشتراکگذاری و دانلود آهنگها را میدهد. همچنین به کاربران اجازه میدهد پلیلیستهایی را ایجاد و به اشتراک بگذارند و به دیگران توصیه کنند، در مورد موسیقیها نظر بدهند و نیز صدا و ویدئوها را به صورت همزمان استریم کنند. ByteDance از نوامبر سال گذشته علامت تجاری تیک تاک موزیک را در استرالیا ثبت برند کرده است.
ByteDance پیش از این تجربه استریم موزیک داشته است و در سال 2020، یک برنامه پخش موسیقی به نام Resso در هند، برزیل و اندونزی راهاندازی کرده بود. Resso برخی از همان ویژگیهایی را دارد که در پرونده مربوط به ثبت برند «تیک تاک موزیک» توضیح داده شده است؛ ویژگیهایی مانند امکان ایجاد لیستهای پخش، اشتراکگذاری آهنگها در رسانههای اجتماعی و تعامل با برنامههای اجتماعی محور.
ByteDance حتی از تیک تاک برای هدایت کاربران به Resso استفاده میکند. طبق گزارشی از The Information، اپلیکیشن تیک تاک در برزیل با دکمهای کاربران را به Resso هدایت میکند تا بتوانند به نسخه کامل آهنگی که به آن علاقه دارند گوش دهند، استراتژی خوبی که به حفظ کاربران در اکوسیستم ByteDance کمک میکند.
The Information همچنین گزارش میدهد Resso تا نوامبر 2021، ماهانه بیش از 40 میلیون کاربر در سراسر هند، برزیل و اندونزی داشته است و این تعداد احتمالاً افزایش خواهد یافت. در اوایل سال جاری، گزارشی از Insider نشان داد که کاربران فعال ماهانه Resso تنها بین ژانویه 2021 تا ژانویه 2022 در هند 304 درصد رشد داشته است، در مقابلSpotify در این کشور در مدت زمان مشابه فقط رشد 38 درصدی را پشت سر گذاشته است.
هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا ByteDance قصد دارد یک برنامه استریم موسیقی بر اساس چارچوب Resso توسعه دهد یا اینکه کاملاً چیز دیگری ارائه خواهد کرد. درست مانند TikTok که تأثیر عمیقی بر نحوه عملکرد رسانههای اجتماعی مختلف داشته است، این احتمال وجود دارد برنامه پخش موسیقی تیک تاک نیز بتواند صنعت استریم موسیقی را تغییر دهد و سرویسهای دیگر را مجبور به تبعیت از سازوکار جدید خود کند.
همچنین بخوانید:
- اینستاگرام مشابه تیک تاک، قابلیت پست تمام صفحه را آزمایش میکند
- ایلان ماسک خطاب به کارکنان توییتر:« میخواهم توییتر بیشتر شبیه به ویچت و تیک تاک باشد»
منبع: The Verge