بهتازگی سازمان CMA بریتانیا در نتایج اولیه تحقیقات خود اعلام کرد که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت باعث کاهش رقابت نمیشود.
اخیراً یکی از نگرانی های کلیدی که توسط سازمان رقابت و بازار بریتانیا مطرح شد، پتانسیل شرکت مایکروسافت برای کنار زدن رقبا در بازار نوظهور بازیهای ابری بود. مایکروسافت از آن زمان اقداماتی از جمله قراردادی با انویدیا برای آوردن همه بازیهای خود (از جمله عناوین اکتیویژن بلیزارد در صورت انجام معامله) به سرویس GeForce NOW برای رفع این ترسها انجام داده است. در همین راستا سازمان CMA در نتایج اولیه تحقیقات خود را در رابطه با این موضوع منتشر کرد. با اینکه این ارزیابی به صورت موقت میباشد اما سازمان رقابت و بازار بریتانیا در آن اعلام کرد که به طور کلی خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت موجب کاهش رقابت در صنعت گیم در بازار بریتانیا نمیشود. براساس اعتقاد بسیاری، این گامی بزرگ برای تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت تلقی میشود.
نتایج نهایی تحقیقات سازمان رقابت و بازار قرار است در تاریخ ۶ اردیبهشت (۲۶ آوریل) اعلام شود. مارتین کولمن، رئیس هیئت مستقل کارشناسانی که این تحقیقات را هدایت میکنند، در رابطه با این موضوع اذعان داشت:
یافتههای اولیه سازمان رقابت و بازار بریتانیا یک جنبه کلیدی از فرایند ادغام هستند و برای این طراحی شدهاند تا به تجارتهای درگیر و هر شخص ثالث ذینفعی فرصتی برای ارائه مدارک جدید قبل از اتخاد تصمیم نهایی دهند. با در نظر گرفتن شواهد اضافی ارائه شده، اکنون به طور موقت به این نتیجه رسیدهایم که ادغام منجر به کاهش قابل توجه رقابت در سرویسهای بازی کنسولی نمیشود زیرا هزینه و ضرر ناشی از عدم عرضه بازیهای مجموعه Call of Duty روی پلتفرم پلیاستیشن برای مایکروسافت بیشتر از هرگونه سود حاصل از انجام چنین اقدامی است. دیدگاه موقت ما که این ادغام باعث نگرانی در بازار کلاد گیمینگ خواهد شد تحت تاثیر اعلام امروز نیست. تکمیل تحقیقات ما تا ماه آوریل ادامه خواهد داشت.
در همین راستا شرکت سونی نیز به مبارزه خود برای مسدود کردن قرداد خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت ادامه میدهد. در اسناد جدیدی که توسط سازمان رقابت و بازار بریتانیا جمعآوری شده است، این شرکت اعلام کرد که مایکروسافت ممکن است تا عمداً یک نسخه کرک شده از Call of Duty را روی پلتفرمهای پلیاستیشن منتشر کرده باشد تا مشتریان را مجبور به ترک آنها و پیوستن به اکوسیستم ایکسباکس کند. سونی همچنین اظهار داشت که شرایط قیمتی عرضه Call of Duty روی سرویس اشتراکی پلیاستیشن پلاس برای مواجهه با عرضه احتمالی این مجموعه روی ایکسباکس گیم پس، مدل تجاری اشتراکی آنها را نابود خواهد کرد. همچنین این شرکت در بیانیه جدید خود به سازمان CMA بریتانیا اعتراف کرد که سرویس ایکسباکس گیم پس از برتری قابل توجهای نسبت به پلیاستیشن پلاس برخوردار است. سونی این اعتراف را به عنوان بخشی از استدلال خود علیه مایکروسافت مطرح کرده که براساس آن معتقد است مایکروسافت از خرید اکتیویژن بلیزارد انگیزه افزایش قیمت بازیهای مجموعه Call of Duty را دارد.
با این حال مایکروسافت در جواب سونی اعلام کرد که حاضر است با سونی قرارداد جدید را امضا کند که طی آن عرضه عناوین مجموعه کالاف دیوتی را در سال آینده برای پلیاستیشن تضمین میکند. سازنده پلیاستیشن با این قرارداد مخالفت کرد چراکه سرنوشت کالاف دیوتی پس از این مدت ده ساله در هالهای از ابهام قرار دارد. در ادامه شرکت مایکروسافت به سازمان CMA بریتانیا اعلام کرد که معتقد است، سونی میتواند در ۱۰ سال آینده رقیب مجموعه کالاف دیوتی را برای خودش بسازد.
در همین حال اخیراً کمیسیون اروپا که یکی از مهمترین سازمانهایی است که باید خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را تایید کند، در حال حاضر نمیتواند نظر نهایی خود را در رابطه با این موضوع اعلام کند. بنابراین کمیسیون اروپا پیش از این قصد داشت در تاریخ ۲۵ آپریل (۵ اردیبهشت ۱۴۰۲) تصمیم نهایی خود را مشخص کند، اکنون مطابق اطلاعات منتشر شده توسط خبرنگاری رویترز نظر خود را با حدود یک ماه تأخیر در تاریخ ۲۲ می ( ۱ خرداد ۱۴۰۲) اعلام خواهد کرد. با ما همراه باشید در صورت انتشار اخبار بیشتر در رابطه با این موضوع بلافاصله آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
همچنین بخوانید:
- بازی جدید لاکپشتهای نینجا با سبک نقشآفرینی معرفی شد
- برندگان جوایز GDC 2023 به صورت رسمی اعلام شدند
- خرید استودیو Nightdive توسط شرکت آتاری
منبع: insider-gaming