مایکروسافت در اقدامی غافلگیرکننده و وسیع، تأیید کرد که در جدیدترین موج تعدیل نیرو در سال جاری، حدود ۹۱۰۰ نفر از کارمندان خود، معادل ۴ درصد از کل نیروی کار این شرکت را اخراج میکند. این تصمیم که بازتاب گستردهای در صنعت فناوری داشته، بیشترین تأثیر را بر بخش گیمینگ این شرکت، بهویژه استودیوهای زیرمجموعه ایکسباکس، گذاشته است.
به گزارش ورج، فیل اسپنسر، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ، در پیامی به کارمندان اعلام کرد که این تغییرات برای تضمین «موفقیت پایدار» و تمرکز بر «حوزههای رشد استراتژیک» ضروری است. او توضیح داد: «ما برای افزایش چابکی و اثربخشی، با پیروی از رویکرد کلی مایکروسافت، برخی لایههای مدیریتی را حذف کرده و فعالیت در حوزههایی که اولویت کمتری دارند را متوقف یا کاهش میدهیم.»
قربانیان بزرگ: استودیوها و بازیهای مورد انتظار
شدت این تعدیل نیرو زمانی مشخصتر میشود که بدانیم استودیوی The Initiative، که با هدف ساخت بازیهای تراز اول (AAAA) و بهعنوان یکی از استودیوهای پرچمدار ایکسباکس تأسیس شده بود، بهطور کامل تعطیل میشود. این استودیو وظیفه بازسازی بازی مورد انتظار Perfect Dark را بر عهده داشت که اکنون توسعه آن نیز بهطور کامل متوقف شده است. در کنار آن، ساخت بازی Everwild، محصول استودیوی خوشنام Rare، نیز پس از سالها توسعه لغو گردیده است.
گزارشها نشان میدهند که این تعدیل نیرو به همینجا ختم نمیشود. استودیوی King، سازنده بازی محبوب Candy Crush، حدود ۱۰ درصد از کارکنان خود (نزدیک به ۲۰۰ نفر) را از دست میدهد. همچنین، استودیوی Turn 10، سازنده سری بازیهای Forza Motorsport، با کاهش بیش از ۷۰ نفر از اعضای تیم خود مواجه شده و برخی تیمهای بازاریابی در ZeniMax (شرکت مادر Bethesda) نیز تحت تأثیر قرار گرفتهاند. این چهارمین موج تعدیل نیروی بزرگ در بخش گیمینگ مایکروسافت طی ۱۸ ماه گذشته است که نشان از یک بازنگری ساختاری عمیق پس از خرید اکتیویژن بلیزارد دارد.
پیامدهای یک خرید بزرگ و تمرکز بر هوش مصنوعی
این تعدیل نیروی گسترده کمتر از دو ماه پس از اخراج بیش از ۶۰۰۰ کارمند و کاهش ۳۰۵ شغل دیگر در مایکروسافت صورت میگیرد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این تصمیمات، پاسخی به فشارهای مالی پس از خرید ۷۵ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد و همچنین استراتژی جدید مایکروسافت برای تمرکز حداکثری بر هوش مصنوعی و سرویسهای ابری است. در حالی که مایکروسافت میلیاردها دلار در زیرساختهای هوش مصنوعی سرمایهگذاری میکند، به نظر میرسد بخشهای دیگر، از جمله گیمینگ، برای کنترل هزینهها تحت فشار قرار گرفتهاند. این اقدامات اگرچه از نظر تجاری توجیه میشوند، اما روحیه کارمندان را بهشدت تضعیف کرده و آینده برخی از پروژههای خلاقانه در اکوسیستم ایکسباکس را در هالهای از ابهام فرو برده است.
متن کامل پیام فیل اسپنسر به کارمندان:
امروز تصمیماتی را به اشتراک میگذاریم که همکاران ما در سراسر سازمان را تحت تأثیر قرار میدهد. برای قرار دادن بخش گیمینگ در مسیر موفقیت پایدار و تمرکز بر حوزههای رشد استراتژیک، ما کار در برخی بخشهای کسبوکار را پایان داده یا کاهش میدهیم و از رویکرد مایکروسافت در حذف لایههای مدیریتی برای افزایش چابکی و کارایی پیروی خواهیم کرد. به احترام همکارانی که امروز تحت تأثیر قرار گرفتهاند، جزئیات دقیقتر و تغییرات سازمانی در روزهای آینده توسط مدیران تیمها به اشتراک گذاشته خواهد شد.
من میدانم که این تغییرات در زمانی اتفاق میافتد که ما بیش از هر زمان دیگری بازیکن، بازی و ساعات بازی فعال داریم. نقشه راه پلتفرم، سختافزار و بازیهای ما هرگز قویتر از این نبوده است. موفقیتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، بر اساس تصمیمات دشواری است که در گذشته گرفتهایم. ما اکنون باید برای موفقیت مداوم در سالهای آینده انتخابهایی انجام دهیم و بخش کلیدی این استراتژی، داشتن نظم برای اولویتبندی قویترین فرصتهاست. ما از آنچه در حال شکوفایی است محافظت کرده و تلاش خود را بر روی حوزههایی با بیشترین پتانسیل متمرکز خواهیم کرد، در حالی که به انتظارات شرکت از کسبوکارمان عمل میکنیم. این رویکرد متمرکز به این معنی است که میتوانیم بازیها و تجربیات استثنایی برای نسلهای آینده بازیکنان ارائه دهیم.
اولویتبندی فرصتهایمان ضروری است، اما این موضوع از اهمیت این لحظه نمیکاهد. به عبارت ساده، ما بدون زمان، انرژی و خلاقیت افرادی که نقشهایشان تحت تأثیر قرار گرفته، به جایگاه امروزی نمیرسیدیم. این تصمیمات بازتابی از استعداد، خلاقیت و تعهد افراد درگیر نیست. شتاب ما تصادفی نیست—این نتیجه سالها تلاش متعهدانه تیمهای ماست.
بخش منابع انسانی مستقیماً با کارمندان آسیبدیده همکاری میکند تا مزایای پایان کار (مطابق با قوانین محلی)، از جمله حقوق، پوشش درمانی و منابع کاریابی را برای حمایت از انتقال آنها فراهم کند. کارمندانی که موقعیت شغلیشان حذف شده، تشویق میشوند تا موقعیتهای باز در سراسر مایکروسافت گیمینگ را بررسی کنند، جایی که درخواستهایشان با اولویت بررسی خواهد شد.
از همه کسانی که فرهنگ، محصولات و جامعه ما را شکل دادهاند، سپاسگزارم. ما با قدردانی و احترام عمیق برای همه کسانی که در این سفر مشارکت داشتهاند، به پیش خواهیم رفت.