اینستاگرام با کمک هوش مصنوعی کاربران نوجوان را شناسایی می‌کند

اینستاگرام با کمک هوش مصنوعی کاربران نوجوان را شناسایی می‌کند

متا (شرکت مادر اینستاگرام) در حال گسترش استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی نوجوانان در اینستاگرام است و در برخی موارد، تنظیمات حساب کاربری آن‌ها را به‌طور خودکار تغییر خواهد داد.

به گزارش ورج، اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که از هوش مصنوعی برای تشخیص سن کاربران استفاده می‌کند. این سیستم نشانه‌هایی مانند پیام‌های تبریک تولد ۱۶ سالگی دوستان را بررسی می‌کند. متا همچنین اشاره کرده است که از داده‌های تعامل کاربران نیز بهره می‌برد؛ به این صورت که افراد هم‌سن معمولاً به شیوه‌های مشابه با محتواها تعامل نشان می‌دهند. حساب‌های کاربری نوجوانان در اینستاگرام مشمول تنظیمات محدودکننده‌تری هستند: به‌طور پیش‌فرض خصوصی هستند، افراد ناشناس نمی‌توانند به آن‌ها پیام دهند و اینستاگرام نوع محتوایی که نوجوانان می‌بینند را محدود می‌کند. سال گذشته، اینستاگرام تنظیمات تمام حساب‌های کاربری نوجوانان در این پلتفرم را تغییر داد تا ویژگی‌های ایمنی به‌طور خودکار فعال شوند.

اکنون، این شرکت اعلام کرده است که از هوش مصنوعی به صورت فعال برای شناسایی حساب‌های کاربری نوجوانانی که تاریخ تولد بزرگسال را ثبت کرده‌اند، استفاده خواهد کرد و تنظیمات کاربرانی را که مشکوک به کودک بودن آن‌ها است، تغییر می‌دهد. اینستاگرام در یک پست وبلاگی اعلام کرد که آزمایش این ویژگی از امروز در ایالات متحده آغاز خواهد شد. اگر این سیستم تشخیص دهد که کاربری در واقع کودک است اما در حساب کاربری خود سن دیگری را وارد کرده است، اینستاگرام به‌طور خودکار آن حساب را تحت تنظیمات محدودکننده‌تر نوجوانان قرار می‌دهد. اینستاگرام اذعان دارد که احتمال خطا در این سیستم وجود دارد و اعلام کرده است که کاربران قادر خواهند بود تنظیمات خود را به حالت قبل بازگردانند.

متا به‌تدریج تنظیمات بیشتری را ارائه کرده است که به گفته‌ی این شرکت، از نوجوانان و کودکان در این پلتفرم محافظت می‌کند. این اقدامات اغلب در پاسخ به نگرانی‌های والدین و قانون‌گذاران صورت گرفته است. سال گذشته، اتحادیه اروپا تحقیقاتی را در مورد اینکه آیا متا اقدامات کافی برای محافظت از سلامت کاربران جوان انجام می‌دهد یا خیر، آغاز کرد. گزارش‌های نگران‌کننده‌ای درباره‌ی شکارچیان آنلاین در اینستاگرام که کودکان را هدف قرار می‌دهند، منجر به شکایت دادستان کل یک ایالت در ایالات متحده شد. همچنین، اختلاف نظرهایی بین شرکت‌های فناوری، به‌ویژه گوگل در مقابل متا، اسنپ و ایکس (توییتر سابق)، در مورد اینکه چه کسی مسئول حفظ امنیت کودکان آنلاین است، وجود دارد. در ماه مارس، گوگل متا را متهم کرد که پس از تصویب یک لایحه در ایالت یوتا، سعی در “سلب مسئولیت” خود و انداختن آن بر عهده‌ی فروشگاه‌های اپلیکیشن دارد.

لازم به ذکر است که متا برای بهبود دقت سیستم تشخیص سن مبتنی بر هوش مصنوعی خود، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. علاوه بر تحلیل متن پیام‌ها و داده‌های تعامل، این شرکت ممکن است از فناوری تشخیص چهره (البته با رعایت حریم خصوصی کاربران) و همچنین اطلاعاتی که کاربران در سایر بخش‌های پلتفرم به اشتراک می‌گذارند، بهره ببرد. هدف نهایی متا ایجاد یک محیط آنلاین امن‌تر برای کاربران جوان و پاسخگویی به نگرانی‌های فزاینده در مورد ایمنی کودکان در فضای مجازی است. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که فشار قانون‌گذاران در سراسر جهان بر شرکت‌های فناوری برای محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب و افراد سودجو افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا