بهتازگی شرکت مایکروسافت ادعا کرده است که با وجود تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد، رقبای ایکسباکس همچنان برتری خواهند داشت.
چندیپیش بود که اعلام شد مایکروسافت به صورت رسمی برای خرید اکتیویژن بلیزارد در کمیسیون اروپا پروندهای تشکیل داده است و اداره این منطقه گفته بود ضربالاجلی در تاریخ 17 آبان (8 نوامبر) برای این معامله تعیین کرده است تا با تایید آن، فاز دوم تحقیقات خود را که گستردهتر آغاز کند. حال همزمان با بررسی موشکافانهی معاملهی عظیم اکتیویژن بلیزارد توسط نهادهای جهانی تنظیم رقابت، مایکروسافت بهتازگی ادعا کرده است که سونی و نینتندو به عنوان رقبای ایکسباکس همچنان پس از تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد بزرگترین شرکتها خواهند بود. همچنین آنها اعلام کردند که این خرید به نفع صنعت گیم است و باعث ایجاد رقابت بیشتری در آن میشود.
مشخص نیست منظور مایکروسافت از «بزرگترین» در ادعای مذکور فروش بیشتر کنسول این دو شرکت ژاپنی در جهان یا بهسادگی بزرگترین بودن آنها در رقابتهای صنعت بازی است. آیا این بدان معنی است که سونی و نینتندو پس از تکمیل این خرید همچنان به فروش پر قدرت کنسولهای خود ادامه خواهند داد یا اینکه مایکروسافت آنها را بزرگترین رقبای خود میداند. این وبسایت با عنوان «بینش ما برای گیمینگ: انتخابها و بازیهای بیشتر برای مردم در تمامی نقاط» در تلاش است تا ثابت کند تکمیل این معاملهی هنگفت تنها به نفع کاربران ایکس باکس نخواهد بود. در این وبسایت گفته شد:
بازیکنان و توسعهدهندگان در مرکز توجه و تصمیمات ایکسباکس هستند و ما میخواهیم به مردم این امکان را بدهیم که در هر مکان، هر زمان و در هر دستگاهی بازی کنند. توسعهدهندگان شایسته گزینههای بیشتری برای ساخت، توزیع و کسب درآمد از بازیهای پیشگامانه خود هستند. اگر ما این را عملی کنیم، همه برنده میشویم. به همین دلیل است که ما با اکتیویژن بلیزارد در حال کسب سهم بیشتری از این صنعت هستیم که با استراتژی ما در گیمینگ همسو است.
این وبسایت بیان میکند که این خرید به نفع بازیکنان است و منجر به وجود بازیهای بیشتر روی دستگاههای بیشتر از جمله ایکسباکس، پلیاستیشن، موبایل و پلتفرمهای آنلاین میشود.
همچنین این وبسایت با اشاره به سرویس اشتراکی گیم پس، ادعا میکند که این خرید موجب افزایش انتخابهای بازیکنان در زمینهی چگونگی تجربهی بازیها است؛ زیرا گزینهی تجربهی اشتراکی بازیها را درکنار ساختار کلاسیک خرید همیشگی در اختیار بازیکنان قرار میدهد. همچنین مدعی افزایش گزینهها و آثار بیشتر در بازار همهگیر بازیهای موبایل روی هر دو سیستمعامل اندروید و iOS میباشد. این وبسایت با یک اشاره احتمالی به مسائل شهرت جاری اکتیویژن بلیزارد در مورد اتهامات آزار و اذیت جنسی، بیان کرد که این معامله منجر به تاکید بر فرهنگ مثبت محیط کار و همچنین سرمایهگذاری محلی مایکروسافت در استودیوها و اکوسیستمهای خلاق میشود.
در اوایل این هفته، گزارش شد جیم رایان، رئیس پلیاستیشن، ماه گذشته به بروکسل رفت تا با اداره تنظیم رقابت اروپا که در حال حاضر در حال بررسی دقیق خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت هستند، صحبت کند. به نقل از منابع Dealreporte، مدیرعامل سونی اینتراکتیو اینترتینمنت شخصاً در 8 سپتامبر از مقر اتحادیه اروپا بازدید کرد تا نگرانیهای خود را از بابت خرید 68.7 میلیارد دلاری شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط رقیب دیرینه آنها در صنعت گیم یعنی مایکروسافت، بیان کند. نگرانیهای پلیاستیشن در رابطه با این خرید معطوف به آینده مجموعه پرطرفدار شوتر اول شخص Call of Duty که به صورت منظم هرساله پرفروشترین سالانه پلیاستیشن است، میباشد و اینکه آیا پس از تکمیل خرید توسط مایکروسافت، این فرنچایز از پلتفرمهای آنها خارج میشود یا خیر. بهگفته منابعی شرکت گوگل هم درمورد این ادغام به اداره تنظیم رقابت اروپا ابراز نگرانی کرده است.
ماه گذشته، فیل اسپنسر، رئیس ایکسباکس درباره این موضوع اعلام کرد که مایکروسافت متعهد شده است تا Call of Duty را برای چند سال دیگر پس از پایان قرارداد فعلی سونی با اکتیویژن، در دسترس کاربران پلیاستیشن قرار دهد. ا این حال، جیم رایان خواستار دسترسی به بازیهای Call of Duty در آینده با شرایط مساوی و دائمی است، به طور علنی با پیشنهاد مایکروسافت برای نگه داشتن این سری در کنسولهای پلیاستیشن رد کرد و آن را «در بسیاری از سطوح ناکافی» دانست.
همچنین بخوانید:
- صحبتهای جیم رایان در رابطه خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت با اتحادیه اروپا
- برگزاری مراسم The Game Awards 2022 به شکل حضوری
- شایعه: پلیاستیشن 5 با استفاده از جیلبریک هک شد
منبع: VGC