به گزارش فوربس، تولید تصاویر الهامگرفته از استودیو گیبلی با هوش مصنوعی، موجی از واکنشها را در پی داشته است. بسیاری بر این باورند که این روند با دیدگاههای استودیو انیمیشنسازی افسانهای گیبلی و کارگردان آن، هایائو میازاکی، در تضاد است.
به دنبال عرضه نسل جدید موتور تولید تصویر OpenAI مبتنی بر مدل GPT-4o، سیل عظیمی از تصاویر با الهام از سبک استودیو گیبلی در فضای مجازی منتشر شده است. نکته قابل توجه این است که این ترند، به طور مستقیم با اصول و ارزشهای استودیو گیبلی مغایرت دارد.
هایائو میازاکی، انیماتور مشهور و یکی از بنیانگذاران استودیو انیمیشنسازی ژاپنی گیبلی، بارها به صراحت انزجار خود را از هوش مصنوعی ابراز کرده و سخنان او به طور گسترده توسط منتقدان این فناوری نقل میشود.
اکنون، سبک بصری منحصربهفرد گیبلی، یا حداقل تقلیدی از آن، به عنوان یک فیلتر تولیدکننده در دسترس قرار گرفته است. به همین دلیل، شبکههای اجتماعی مملو از تصاویر سلفی و عکسهای نمادین شدهاند که با استفاده از این فیلتر به سبک انیمههای گیبلی تبدیل شدهاند.
ترند هوش مصنوعی استودیو گیبلی چیست؟
پس از انتشار ابزار جدید تولید تصویر OpenAI، کاربران به سرعت متوجه شدند که این ابزار قادر به تولید تصاویر با کیفیت بالا و فیلترهای نسبتاً آزاد در زمینه حق چاپ است. اگرچه هنوز هم مشکلاتی مانند انگشتان غیرطبیعی و جزئیات عجیب در پسزمینه دیده میشود، اما این موارد به مراتب کمتر شده و تشخیص تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی از تصاویر واقعی دشوارتر شده است.
کاربران سبکهای کارتونی مختلفی مانند South Park، Rick and Morty و The Simpsons را نیز امتحان کردند، اما سبک استودیو گیبلی از محبوبیت بیشتری برخوردار بود و به سرعت در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) به یک ترند تبدیل شد.
در حالی که فیلمهای استودیو گیبلی اغلب دارای مضامین تاریک و پرتنش هستند، این استودیو به خاطر صحنههای آرام و تفکربرانگیز خود نیز شهرت دارد؛ صحنههایی که در آنها شخصیتهای با دقت انیمیتشده به سادگی در مناظر دستی غرق میشوند. به همین دلیل، برند این استودیو معمولاً با حس گرما، صمیمیت و سلامت همراه است.
این ترند الهامبخش میمهای فراوانی شد، تصاویر ثابت فیلمها تغییر یافتند، تصاویر خشن به تصاویر بامزه تبدیل شدند و البته، شوخیهایی در مورد حادثه 11 سپتامبر نیز دیده شد. اما بسیاری از کاربران صرفاً میخواستند عکسهای شخصی خود را به سبک گیبلی تبدیل کنند.
این ترند در تضاد با اصول استودیو است
طرفداران استودیو گیبلی از این ترند شگفتزده و ناراحت شدند، زیرا استفاده از ابزارهای تولید تصویر با هوش مصنوعی برای تقلید از سبک شخصی یک هنرمند، مستقیماً با اصول استودیو گیبلی و بنیانگذار آن، هایائو میازاکی، در تضاد است.
بسیاری از منتقدان اشاره کردند که این ترند ناپسند بوده و زیباییشناسی هنرمندانهای را که این استودیو انیمیشنسازی با فداکاری و صرف زمان زیاد به دست آورده، بیارزش میکند.
میازاکی، برنده جایزه اسکار، کارگردان بسیاری از آثار نمادین گیبلی مانند شهر اشباح، همسایه من توتورو و پسر و مرغ ماهیخوار است و بارها احساسات خود را در مورد هوش مصنوعی مولد به وضوح بیان کرده است.
سالها قبل از اینکه هوش مصنوعی مولد به اینترنت راه پیدا کند، انیمیشنی تولید شده توسط هوش مصنوعی به میازاکی نشان داده شد که او آن را محکوم کرد و گفت: “من قویاً احساس میکنم که این توهینی به خود زندگی است.”
هنگامی که برنامهنویسان به میازاکی میگویند که هدف آنها ساخت ماشینی است که بتواند مانند انسان نقاشی کند، میازاکی سکوت میکند. بعدها، این کارگردان در حین کار دیده میشود که در مورد فناوری نوظهور میاندیشد و میگوید: “احساس میکنم به پایان دوران نزدیک میشویم. ما انسانها ایمان خود را به خودمان از دست میدهیم.”
بسیاری از فیلمهای استودیو گیبلی عظمت طبیعت را به تصویر میکشند و بر اهمیت زندگی در هماهنگی با جهان طبیعی تأکید میکنند. بسیاری از منتقدان به طعنه اشاره کردند که استفاده از هوش مصنوعی مولد، یک فناوری بسیار پرمصرف از نظر انرژی، برای تقلید از سبک این استودیو، بسیار متناقض است.
به احتمال زیاد، جذابیت ترند گیبلی به سرعت از بین خواهد رفت؛ به هر حال، این فقط یک فیلتر دیگر است. با این حال، سیل تصاویر گیبلی نشان میدهد که چگونه هنر به لطف هوش مصنوعی مولد به یک کالای مصرفی و بیارزش تبدیل میشود. سبک استودیو گیبلی قبلاً در فرهنگ عامه نفوذ کرده و به اندازهای رایج شده بود که بتوان از آن تقلید کرد، اما هوش مصنوعی مولد تولید انبوه را به شدت افزایش میدهد؛ یک کارخانه که تصاویری را تولید میکند که در نگاه اول تقریباً شبیه هنر به نظر میرسند.
علاوه بر اظهارات صریح هایائو میازاکی، استودیو گیبلی نیز به طور رسمی موضع خود را در قبال استفاده از هوش مصنوعی در تولید آثار هنری اعلام کرده است. در سال 2019، تهیه کننده ارشد استودیو گیبلی، توشیو سوزوکی، در مصاحبهای با وبسایت ژاپنی Nikkei Business گفت: “ما هرگز از هوش مصنوعی برای ساخت فیلمهایمان استفاده نخواهیم کرد.” او تأکید کرد که جوهره فیلمهای گیبلی در دستساز بودن و روح انسانی نهفته است و هوش مصنوعی قادر به تقلید از این عناصر نیست.
همچنین، بسیاری از هنرمندان و انیماتورهای دیگر نیز نگرانیهای خود را در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت انیمیشن و هنر به طور کلی ابراز کردهاند. آنها معتقدند که استفاده بیرویه از هوش مصنوعی میتواند منجر به کاهش خلاقیت، یکنواختی سبکها و در نهایت، از بین رفتن ارزش هنر دستساز شود.