به نظر میرسد گوگل در حال کار بر روی یک ویژگی جدید است که به کاربران اجازه میدهد تا دست کم از طریق برنامههای موبایلی جیمیل در اندروید و iOS، با ایموجی به ایمیلهای موجود در صندوق ورودی خود واکنش نشان دهند.
همانطور که برای اولین بار توسط استیو موزر گزارش شد و در خبرگزاری 9to5Google نیز منتشر شده است، کدهای پنهان در برنامههای جیمیل برای iOS، قویاً نشان میدهد که گوگل در حال کار بر روی پشتیبانی از واکنشهای ایموجی برای محبوبترین سرویس ایمیل جهان است.
قابلیت واکنش به ایمیلها با ایموجی، پیش از این توسط برخی دیگر از برنامههای پیامرسان الکترونیک از جمله Microsoft Outlook پشتیبانی شده است. در Outlook، مایکروسافت این واکنشها را نه به عنوان یک پاسخ ایمیلی کامل، بلکه به عنوان یک نماد کوچک بر روی ایمیل مربوطه نشان میدهد. به نظر میرسد جایگزین خوبی برای پاسخ دادن به ایمیلهایی باشد که فقط نیاز به تایید دارند.
در جیمیل، به نظر میرسد واکنشهای ایموجی بر اساس رشتههایی که در برنامه اندروید یافت میشوند، به صورت «Coming Soon» هستند؛ جایی که Google نیز پیامی را آماده کرده است و در آن میگوید «شما جزو اولین کاربران جیمیل هستید که واکنش ایموجی دریافت میکنید. بهزودی میتوانید خودتان واکنشهای ایموجی را ارسال کنید» و به این معنی است که این قابلیت میتواند قبل از انتشار گسترده در ظرفیت محدود آزمایش شود.
هنوز مشخص نیست که این ویژگی دقیقاً چگونه در جیمیل ظاهر میشود یا از کدام ایموجی برای واکنشها پشتیبانی میشود، اما این ویژگیها بدون محدودیتهای قابل توجه نخواهند بود. هر دو برنامه Android و iOS حاوی یادداشتهایی در مورد محدودیتهایی هستند که ظاهراً شامل موارد زیر است:
- ایمیلهای دریافت شده از طریق BCC از واکنشها پشتیبانی نمیکنند
- پیامهای رمزگذاری شده از واکنشها پشتیبانی نمیکنند
- رشته ایمیلهای اشتراکگذاری شده با “گروه های بزرگ” از واکنشها پشتیبانی نمیکنند
- در حال حاضر یک محدودیت نامشخص برای میزان استفاده از یک واکنش ایموجی وجود دارد
- پیامها فقط میتوانند تا 20 واکنش ایموجی از یک شخص را پشتیبانی کنند
- پیامها فقط میتوانند تا 50 واکنش منحصر به فرد ایموجی را پشتیبانی کنند
در نگاه اول واکنشهای ایموجی در جیمیل ایده عجیبی به نظر میرسد، اما اگر واقعبینانه به این قابلیت نگاه کنیم همانطور که در بالا ذکر شد این ویژگی میتواند بسیار مفید باشد. با این همه، در حال حاضر، مشخص نیست که گوگل چه زمانی قصد دارد این ویژگی را عرضه کند؛ زیرا هیچ اطلاعیه یا تبلیغات رسمی برای عرضه این قابلیت وجود ندارد.