مدتی است اخبار مربوط به کمبود تراشه و سختافزار به عنوان تیتر اول خبرگزاریهای مختلف فناوری قرار گرفته بود؛ در راستای همین موضوع سونی هم تولید PS4 را افزایش داده بود تا کمبود تراشه PS5 تأثیری در بازار جهانی محصولات سونی نداشته باشد.
سونی در سه ماهه تعطیلات که پنجره فروش مهمی برای این کمپانی محسوب میشود، تنها 3.9 میلیون کنسول پلیاستیشن 5 روانه بازار کرد که نسبت به 3.3 میلیون سه ماهه قبلی یک رشد جزئی بوده است؛ این اتفاق بر چگونگی رویکرد و تلاشهای این غول الکترونیکی برای پاسخگویی به تقاضاها برای این کنسول، در طول بحران زنجیره تامین جهانی بوده است. در مجموع 17.3 میلیون کنسول PS5 تا 31 دسامبر به بازارها عرضه شده است، این میزان تقریباً سه میلیون کمتر از پلی استیشن 4 در همین مدت زمان پس از انتشار آن بوده است؛ با این همه، PS4 در اولین سال فروش خود به راحتی در قفسههای فروشگاههای سراسر جهان یافت میشد، در حالیکه به دلیل کمبودهای متعدد PS5 هنوز معیار خوبی از تقاضای واقعی برای این کنسول نسل نهمی نداریم.
درآمد بخش بازیهای سونی با 8 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 813.3 میلیارد ین (7.09 میلیارد دلار) رسیده است اما سود عملیاتی 12.1 درصد افزایش داشته و به عدد 92.9 میلیارد ین (810 میلیون دلار) رسید و این افزایش، همان چیزی است که انتظار دارید یک سال پس از عرضه یک کنسول بزرگ حذف شود.
پلی استیشن در حال حاضر مهمترین بخش از شرکت سونی است به طوریکه بیش از یک چهارم درآمد کلی و تقریباً یک چهارم سود عملیاتی شرکت را به خود اختصاص میدهد. سونی تخمین درآمد بازیهای سال 2021 خود را با 6 درصد کاهش به 2.73 تریلیون ین تغییر داده است؛ زیرا فروش کمتر از حد انتظار PS5 که نشان میدهد چالشهای عرضه آن حداقل در کوتاهمدت ادامه خواهد داشت. پیشبینی سود عملیاتی بر همین این اساس تنها 6 درصد افزایش یافته و به 345 میلیارد ین رسیده است. فروش کلی PS5 برای سال 2022 عدد 11.5 میلیون دستگاه تخمین زده شده که نسبت به 14.8 میلیون دستگاه کنسول نسل قبلی در همین بازه زمانی پس از عرضه، کاهش یافته است.
بخش مهم سنسورهای عکسبرداری سونی هم سه ماهه خوبی را پشت سر گذاشت و فروش آن با 22 درصد افزایش سالانه به 57.8 میلیارد (504 میلیون دلار) رسید. سود عملیاتی با 26 درصد افزایش به 13.3 میلیارد ین (116 میلیون دلار) رسید، اگرچه سونی 12 میلیارد ین از آن را به تضعیف ین نسبت میدهد؛ سونی اذعان دارد که این جهش درآمد به لطف فروش بیشتر سنسورهای تصویربرداری دوربینهای گوشیهای هوشمند بوده که بخش بزرگی از آنها را محصولات درجه یک و پرمیوم تشکیل داده است.
بخش فیلم نیز با افزایش 141 درصدی درآمد سالانه به 461.2 میلیارد ین (4.02 میلیارد دلار) افزایش یافته است. Spider-Man: No Way Home و Venom: Let There Be Carnage نسبت به سال گذشته به درآمد بسیار بیشتری در بخش فیلم و سریال شرکت کمک کردند، با این همه سونی میگوید کسب و کار مربوط به تولیدات تلویزیونی آنها با دریافت حق پخش سیتکام Seinfeld رونق گرفته است.
همچنین بخوانید:
- استودیو بانجی توسط سونی با مبلغ 3.6 میلیارد دلار خریداری شد
- افزایش قابل توجه سود سونی نسبت به پیشبینی تحلیلگرها
منبع: The Verge