قیمت بازی‌ها، کنسول‌ها و لوازم جانبی ایکس باکس افزایش یافت

قیمت بازی‌ها، کنسول‌ها و لوازم جانبی ایکس باکس افزایش یافت

مایکروسافت در تصمیمی که در آن مقطع زمانی اعلام شد، قیمت کنسول‌های ایکس باکس، کنترلرها و برخی از بازی‌های خود را افزایش داد. این اقدام در راستای آنچه این شرکت “شرایط بازار و افزایش هزینه‌های توسعه” عنوان کرد، صورت پذیرفت.

به گزارش ورج، کنسول‌های تحت تأثیر این افزایش قیمت شامل مدل‌های ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) و ایکس باکس سری اس (Xbox Series S) می‌شوند. بر اساس اعلام مایکروسافت، قیمت پیشنهادی خرده‌فروشی این کنسول‌ها بسته به مدل، بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار افزایش یافت. پیش از این افزایش، قیمت مدل پایه ایکس باکس سری اس ۲۹۹.۹۹ دلار و مدل ایکس باکس سری ایکس ۴۹۹.۹۹ دلار بود. پس از اعمال تغییرات، مایکروسافت قیمت پیشنهادی جدید را برای مدل پایه ایکس باکس سری اس ۳۷۹.۹۹ دلار و برای ایکس باکس سری ایکس ۵۹۹.۹۹ دلار تعیین کرد.

این کنسول‌ها در نوامبر ۲۰۲۰ عرضه شدند و افزایش قیمت آن‌ها پس از گذشت حدود دو تا سه سال از زمان عرضه اولیه صورت گرفت. افزایش قیمت سخت‌افزار در آن دوره زمانی به دلیل عواملی چون تورم جهانی، چالش‌های زنجیره تأمین، و افزایش هزینه‌های تولید در پی همه‌گیری، در صنایع مختلف از جمله بازار کنسول‌های بازی مشاهده می‌شد.

علاوه بر کنسول‌ها، قیمت کنترلرهای ایکس‌باکس نیز دستخوش تغییر شد. قیمت کنترلر بی‌سیم استاندارد ایکس باکس به ۶۴.۹۹ دلار رسید. همچنین، قیمت کنترلرهای حرفه‌ای Elite Series 2 بسته به مدل، به ۱۴۹.۹۹ دلار و ۱۹۹.۹۹ دلار افزایش یافت.

این تغییرات قیمت شامل بازی‌های انحصاری (First-Party) نیز شد. مایکروسافت اعلام کرد که از فصل تعطیلات پایان سال در آن زمان، قیمت برخی از بازی‌های جدید و بزرگ این شرکت به ۷۹.۹۹ دلار افزایش خواهد یافت. این اقدام در حالی صورت گرفت که پیش از آن نیز برخی ناشران دیگر در صنعت بازی، قیمت عناوین جدید خود را از ۶۰ دلار به ۷۰ دلار افزایش داده بودند.

تحلیل‌گران معتقد بودند افزایش هزینه‌های ساخت بازی، به‌خصوص با توجه به پیچیدگی‌های فنی و گرافیکی عناوین نسل جدید که نیاز به تیم‌های بزرگ‌تر و زمان توسعه طولانی‌تر دارند، یکی از دلایل اصلی این روند صعودی در قیمت بازی‌ها بوده است. مایکروسافت نیز با اشاره به “افزایش هزینه‌های توسعه” به این موضوع اذعان داشت. این رویکرد افزایش قیمت بازی‌های بزرگ، مشابه تصمیمی بود که پیشتر نینتندو نیز برای برخی عناوین خود و همچنین سونی برای بازی‌های پلی‌استیشن ۵ در مناطق مختلف اعمال کرده بود، که نشان‌دهنده یک روند کلی در صنعت بازی در آن مقطع زمانی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا