کاهش عمدی عملکرد آیفونهای قدیمی اتفاق تازهای نیست و در گذشته نیز چنین ادعایی علیه اپل صورت گرفته است. این بار شکایتنامهای که اپل را به کاهش تعمدی عملکرد باتری متهم میکند، توسط جاستین گاتمن تنظیم شده است که در صورت پیروزی، اپل را به پرداخت 750 میلیون پوند جریمه محکوم میکند.
اپل با یک ادعای حقوقی چند میلیون پوندی روبرو شده است که ضمن آن کوپرتینویی به دلیل کاهش سرعت و عملکرد گوشیهای قدیمیتر در سال 2017، باید به میلیونها دارنده این آیفونها، خسارت پرداخت کنند. یک سیستم مدیریت باتری در ژانویه همان سال منتشر شد که عملکرد آیفونهای قدیمیتر را کاهش میداد تا از خاموش شدن بدون هشدار و ناگهانی آنها پس از تمام شدن شارژ باتری، جلوگیری کند. این اقدام گرچه مفید به نظر میرسد اما از آنجایی که اپل به کاربران خود امکان غیرفعال کردن این تنظیمات را نداد و همچنین به آنها اعلام نکرد که گوشیهایشان به صورت عمدی در حالت ذخیره انرژی قرار گرفته است، منجر به شکلگیری نارضایتیها و شکایتنامههایی علیه این غول فناوری آمریکایی شد.
جاستین گاتمن، یکی از فعالان حقوق مصرفکنندگان، شکایتنامهای در این زمینه علیه اپل تنظیم کرده و در دادگاه تجدید نظر مطرح نموده است. اگر او برنده این پرونده شود، اپل ملزم به پرداخت 750 میلیون پوند خسارت به 25 میلیون کاربری میشود یکی از گوشیهای قدیمی این شرکت را خریداری کرده باشد. این ادعا مربوط به مدلهای آیفون 6، 6 پلاس، 6 اس پلاس، SE، آیفون 7، 7 پلاس، آیفون 8، 8 پلاس و آیفون X میباشد.
گاتمن بیان کرد در آن مقطع زمانی، تصمیم و استراتژی اپل برای به کار بردن حالت ذخیره انرژی در گوشیها برای کاربران روشن و مشخص نشده بود و برای پنهان کردن این واقعیت نیز به صاحبان این گوشیها گفته شد که باتریهای قدیمی آیفون قادر به اجرای درست و بهینه اپلیکیشنها و وظایف جدید نمیباشد. وی افزود، اپل به جای معرفی یک برنامه تنظیمات باتری یا تعویض باتریهای کاربران و یا حتی اعتراف به اینکه آخرین بروزرسانی نرمافزاری برای دستگاههای قدیمیتر مناسب نیست، اپل کاربران را مجبور به نصب بروزرسانی کرد؛ زیرا، میدانست که این بروزرسانی عملکرد دستگاههایشان را بدتر میکند و شاید آنها را به خرید گوشیهای جدید این کمپانی مجاب کند.
گاتمن میگوید:« اپل به جای انجام کارهای شرافتمندانه و قانونی برای مشتریان خود و ارائه خدمات تعویض، تعمیر یا غرامت رایگان، مردم را با پنهانکاری ابزاری در بهروزرسانیهای نرمافزاری که دستگاههای آنها را تا 58 درصد کند مینمود، گمراه کرد. من این پرونده را راهاندازی میکنم تا میلیونها کاربر آیفون در سراسر بریتانیا غرامت آسیبهای ناشی از اقدامات اپل را دریافت کنند. اگر این پرونده پیروز شود امیدوارم شرکتهای بزرگ، دستگاههای تجاری خود را مجدداً ارزیابی کنند تا از این نوع رفتارها خودداری شود.»
اپل این مشکل را یک سال پس از رسانهای شدن، تأیید کرد و گفت که این ایراد، باعث کاهش سرعت گوشیهایی میشود که باتریهای قدیمیتری دارند و شارژشان در حال تمام شدن است و یا در معرض سرما قرار گرفتهاند و این کاهش سرعت میتواند در عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد. این شرکت ادامه داد که وقتی یک باتری در شرایط نامناسبی قرار دارد، ممکن است نتواند حداکثر انرژی برق مورد نیاز پردازنده گوشی را با سرعت کامل تأمین کند. قبل از بروزرسانی، هنگامی که چنین اتفاقی میفتاد ممکن بود گوشی به یکباره خاموش شود ولی با این آپدیت به دستگاه اجازه داده میشد که به کار خود حتی با سرعت پایینتر نیز ادامه بدهد.
روز پنجشنبه اپل در بیانیهای نسبت به کاهش عمدی عملکرد آیفونهای قدیمی واکنش نشان داد و گفت:« ما هرگز و مطلقاً کاری که منجر به کوتاه کردن عمدی عمر هر یک از محصولات اپل یا کاهش تجربه کاربری مشتریان برای سوق دادن آنها به سمت خرید محصولات جدید شود، انجام ندادهایم. هدف ما همیشه ایجاد محصولاتی بوده است که مشتریان ما آنها را دوست داشته باشند و ماندگاری آیفونها تا حد امکان، بخش مهمی از آن میباشد. آیفونها اکنون گزارشی را در منوی تنظیمات، در قسمت “سلامت باتری” ارائه میکنند که نشان میدهد آیا کاهش سرعت برای باتریها اعمال شده است یا خیر.»
ادعای بریتانیا آخرین مورد از یک صف طولانی از شکایتها علیه اپل به دلیل کاهش تعمدی سرعت عملکرد گوشیهای آیفون است. در ایتالیا، این شرکت در کنار سامسونگ به دلیل اجرای چنین سازوکاری به ترتیب 10 و 5 میلیون یورو جریمه شدند. در ایالات متحده، یک شکایت دسته جمعی باعث شد که این شرکت با پرداخت 25 دلار به ازای هر آیفون، که سقف آن 310 میلیون دلار است، در توافقی که در مارس 2020 صادر شد، محکوم شود.
همچنین بخوانید:
- iOS 16 اپل با قابلیت شخصیسازی صفحه قفل و بهبودهایی در بخش پیامها معرفی شد
- بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، آیفونها باید از پاییز 2024 درگاه USB-C داشته باشند
منبع: The Guardian