یوتیوب از صفحهای اختصاصی برای دسترسی به پادکستها رونمایی خواهد کرد. ویژگی جدید یوتیوب، حتی در سادهترین شکل خود، میتواند رقیبی برای اپل و اسپاتیفای باشد.
یوتیوب با راهاندازی یک بخش ویژه برای دسترسی به پادکستها، جایگاه ناخواسته خود را به عنوان پراستفادهترین پلتفرم پادکست پذیرفته است. از آنجایی که در رویه جدید این پلتفرم، مرز میان پادکستها و سایر محتویات یوتیوب محو میشود؛ از همین رو هر گامی که این شرکت در جهت حفظ کاربران خود برای گوش دادن به پادکستهایش برمیدارد میتواند برای رقبای بزرگی مانند؛ اسپاتیفای و اپل پادکست یک چالش قابل توجه محسوب شود.
به گزارش 9to5Google، این صفحه ویژه در اوایل ماه مرداد شروع به کار کرد و همچنان در مرحله راهاندازی است. البته در حال حاضر این بخش فقط در ایالات متحده و از طریق لینک youtube.com/podcasts در دسترس است. این صفحه جدید ویدئوها و کانالهای پرطرفداری را نشان میدهد که در حال حاضر میلیونها مشترک دارند؛ مانند پادکست H3 یا پادکست لوگان پل اما جز این عملکردهای بیشتری برای کاربران ارائه نمیدهد و انتظار داریم در آینده با قابلیتهای بیشتری برای این قسمت روبرو شویم.
این صفحه به اندازه بخش پادکست پلتفرمهای رقیب پیچیده نیست هر چند ممکن است این موضوع چندان اهمیتی هم نداشته باشد. مطالعهای که توسط Cumulus در ماه می انجام شد نشان داد که یوتیوب به لطف افزایش پادکستهای ویدیویی و سهولت در استفاده، از پادکستهای اپل و Spotify پیشی گرفته است؛ بنابراین به نظر تیم توسعه یوتیوب به این نتیجه رسیدهاند که شاید بهتر باشد به قالبی که مخاطبان از قبل به آن عادت کردهاند و آشنا هستند، پایبند باشیم.
حضور یوتیوب در فضای پادکست خیلی ناشناس و بدون تبلیغات گسترده اتفاق افتاد. اپل اولین غول فناوری بود که وارد این فضا شد و پادکستها را در سال 2005 راهاندازی کرد. Spotify در سال 2019 با خرید استودیو و فناوریهای این عرصه و نیز معاملات پرفروش با ستارههایی مانند جو روگان و الکس کوپر، پادکست را به شدت دنبال کرد. در همین حین، پادکستها در یوتیوب به نحوی اتفاقی اضافه شدند؛ به هر حال چه بخواهید یا نه همه چیز به طریقی از یوتیوب میگذرد گویا که راه ابریشم پلتفرمها باشد!
لبته با وجود همه این تغییرات و بهینهسازیها، باز هم پادکست برای YouTube یک سیبزمینی کوچک است. این پلتفرم ویدئویی در سال 2021 سودی معادل 28.8 میلیارد دلار برای شرکت مالک خود، گوگل به ارمغان آورد. در همین حین، بر اساس مطالعات اداره تبلیغات تعاملی، ارزش کل صنعت پادکست در سال گذشته از 1 میلیارد دلار گذشت. یوتیوب واقعاً نیازی به داشتن پادکست ندارد با این حال حضور این صفحه میتواند نشانهای از آن باشد که شاید این پلتفرم در آینده منابع بیشتری را به این بخش اختصاص دهد.
همچنین بخوانید:
- ویدئوهای Short یوتیوب، در اپلیکیشنهای دیگر واترمارک خواهند داشت
- ویژگی آزمایشی جدید یوتیوب به کاربران اجازه بزرگنمایی در ویدئوها را میدهد
منبع: The Verge