امروزه کاربران شبکه اجتماعی توییتر روز به روز در حال افزایشاند، به خصوص در کشور خودمان، توجه تعداد زیادی از افراد به سمت این شبکه اجتماعی جلب شده است. در این مقاله سعی داریم 20 ترفند کاربردی توییتر را برای حرفهای شدن در این پلتفرم، به شما آموزش دهیم تا سریعتر، راحتتر و کاربردیتر توییت بزنید و خودتان یا کسبوکارتان را به دیگران معرفی کنید. با ریحانهمگ همراه باشید.
خُب چرا توییتر را برای فعالیت و معرفی کسب و کارمان انتخاب کنیم؟ این شبکه اجتماعی با 275 میلیون کاربر، بسیار بزرگ و عظیم است؛ اما شیوه تبلیغات در این بستر اندکی با آنچه که در اینستاگرام و سایتهای دیگر وجود دارد، متفاوت است. به عنوان مثال تبلیغات در توییتر خلاقانهتر، پویاتر و به زبان عامه مردم نزدیکترند به طوریکه گاهی میتوان از سوژهها و ترندهای مطرح شده در توییتر برای معرفی خود و کسب و کارتان استفاده کنید. برای شما به عنوان یک بازاریاب یا مدیر یک کسب و کار، مخاطبان زیادی برای نام تجاریتان وجود خواهد داشت. اگر بتوانید در توییتر مطرح شوید جای پیشرفت زیادی در حوزه تبلیغات خواهید داشت و جدای از مواردی که در بالا به آنها اشاره کردم، بازار تبلیغات در توییتر تقریباً بکر و دست نخورده است و جا برای فعالیت شما به مراتب فراهمتر است پس اگر هر چه زودتر در این زمینه اقدام کنید برایتان بهتر خواهد بود. برای بهترین بهرهوری در توییتر، مدیر حساب توییتری شما باید نسبتاً فعال باشد و با وقایع روز و آنچه که در این پلتفرم ترند میشود، همراه باشد تا بتواند از این وقایع به بهترین شکل ممکن جهت معرفی کسب و کارتان استفاده کند. اما من یک خبر خوب برای شما دارم: میتوانید از چندین ترفند شگفتانگیز برای سریعتر، آسانتر و راحتتر شدن کارها هنگام استفاده از این پلتفرم استفاده کنید. در این مقاله، 20 مورد از آنها را به شما نشان میدهم.
20 ترفند که فقط حرفهایهای توییتر میدانند
این نکات باعث میشود تا شما به مانند یک حرفهای تمام عیار توییتر عمل کنید (علاوه بر اینکه باعث صرفهجویی در وقت و انرژی شما میشود).
1. اگر پیام شما بیش از 280 نویسه (کاراکتر) است از تصویر استفاده کنید
انجام این کار آسان است! به سادگی، یک اسکرین شات از یادداشت مورد نظر در تلفن خود بگیرید و آن را به توییت خود اضافه کنید. به عنوان مثال Rand Fishkin از این روش در توییت زیر استفاده کرده است:
2. با استفاده از یک رشته توییت، توییتهای طولانیتر بسازید
استفاده از اسکرینشات راهی عالی برای غلبه کردن بر محدودیت نویسهها (کاراکترها) در هنگام توییت زدن است. اما اگر برای توییت مورد نظر شما مناسب نیست، میتوانید به جای آن یک رشته توییت ایجاد کنید. برای انجام این کار، روی دکمه Tweet کلیک کنید تا نوشتن یک توییت جدید آغاز شود. پس از اتمام تایپ توییت خود، روی دکمه + (به علاوه) در سمت راست پایین کادرِ توییت کلیک کنید.
وقتی این کار را میکنید، میتوانید یک توییت دیگر بسازید تا با اولین توییت خود یک رشته ایجاد کنید. اهالی توییتر معمولاً در چنین مواردی قبل از نوشتن اولین توییت از هشتگ #رشتو استفاده میکنند تا به مخاطب نشان بدهند این توییت ادامهدار است.
در پایان برای انتشار توییت روی Tweet all کلیک کنید. نکته جالب این است که شما میتوانید هر تعداد توییتی که دوست دارید به رشته توییت خود اضافه کنید.
3. بهترین تصویر پروفایل خود را انتخاب کنید
در مورد نحوه انتخاب تصویر پروفایل برای حساب توییتر خود نکات زیادی وجود دارد. در این قسمت سه مورد برجسته را آوردهام:
- حرفهای باشید. تصویر چهره یا لوگوی شرکت شما عالی و خلاقانه باشد. معمولاً تصاویر پرتره از چهره برای حسابهای شخصی به خوبی در جلب نظر کاربران در توییتر کار میکنند.
- لوگوی شرکت با برندتان جور باشد. آیا نام تجاری شما طنز است؟ جدی است؟ داده محور است؟ تصویری را انتخاب کنید که با آن مطابقت داشته باشد.
- از یک تصویر با کیفیت خوب استفاده کنید. دنبالکنندگان شما تحت تأثیر تصویر تار قرار نخواهند گرفت.
- عکس هدر خلاقانه باشد. در توییتر به غیر از تصویر پروفایل، عکس هِدر (Header) نیز میتواند در جلب نظر دیگران و تبدیلشان به یکی از دنبالکنندگانتان بسیار حائز اهمیت باشد. سعی کنید از تصاویر با محتوای طنز و یا خلاقانه استفاده کنید تا در انتخاب شدنتان به عنوان دنبالکننده کمک کننده باشد.
4. افزودن چند حساب به یک آدرس ایمیل واحد
هم یک کسب و کار و هم یک حساب شخصی در توییتر دارید؟ اگر چنین است، ورود و خروج از هر دو حساب کار نسبتاً دشواری است. خبر خوب این است که میتوانید میتوانید برای چندین حساب از یک آدرس ایمیل استفاده کنید. برای انجام این کار، کافی است به نمایه خود بروید و نام خود را در پایین سمت چپ صفحه کلیک کنید. وقتی این کار را انجام میدهید ، گزینهای برای افزودن حساب موجود دریافت خواهید کرد.
5. از کلمات کلیدی و هدفدار در توییتهای خود استفاده کنید
شما میخواهید توییتهایتان در جستجوهای مربوطه نشان داده شود، درست است؟ یعنی اگر کارتان مرتبط با تولید و فروش لوازم تحریر است تمایل دارید در سریعترین و راحتترین حالت ممکن دیگران به محتوای توییت شما وصل شوند و از محصولات شما بازدید کنند. خُب در این حالت بهترین کار استفاده از کلمات، عبارات و هشتگهای مرتبط است. ابزارهایی مانند SEMrush و KWFinder به شما در تعیین کلمات کلیدی که مخاطبان شما به آنها علاقهمند هستند کمک میکنند.
6. توییتهای مهمتان را برای نگه داشتن در بالای نمایه خود، پین کنید
آیا یک توییت پویا دارید که همیشه برای مخاطبان جالب توجه و از بقیه مهمتر است؟ اگر چنین است، احتمالاً میخواهید آن را در بالای صفحه نمایه خود ثابت نگه دارید. برای انجام این کار، بر روی پیکان رو به پایین در گوشه سمت راست توییت مدنظر خود کلیک کنید.
Pin to your profile را انتخاب کنید تا هنگام انتشار توییتهای جدید، این توییت مهم شما زیر بقیه دفن نشود.
7. یک توییت در وبسایت یا وبلاگ خود قرار دهید
آیا مقالهای که در وبسایت یا وبلاگتان در حال نوشتن آن هستید به محتوای یک توییت مرتبط است؟ اگر چنین است، ممکن است بخواهید بدون آنکه از نمایشگرتان اسکرینشات بگیرید، آن را در وبسایت یا وبلاگ خود نمایش دهید. برای این کار با کلیک بر روی پیکان رو به پایین در بالای توییت مورد نظر خود شروع کنید. Embed Tweet را انتخاب کنید.
بر روی Copy Code کلیک کنید و آن را در بخش مربوطه در وبسایت یا وبلاگتان جایگذاری کنید.
8. با ریتوییت (بازتوییت) توییتهای قبلی خود، باعث بیشتر دیده شدن آنها شوید
یک توییت معمولاً زیاد دوام نمی آورد و تنها برای لحظاتی در تایملاین افراد به نمایش در میآید حتی اگر فرد فعالی در توییتر باشید ممکن است توییتهایتان پس از مدت کوتاهی به زیر هم مدفون شوند؛ به همین دلیل برای یادآوری توییتهای گذشته یا برای بیشتر دیده شدن آنها میتوانید خودتان آنها را ریتوییت کنید. این کار باعث میشود مجدداً توییت قدیمی شما به بالای نمایهتان بیاید و همچنین مجدداً در تایملاین افراد نمایش داده شود. با این همه در این مورد اعتدال را رعایت کنید و زیاد این کار را تکرار نکنید! مطمئن شوید پیامهایی که ریتوییت میکنید مرتبط با وضعیت حال حاضر و پویا باشند.
9. زمان مناسبی را برای توییت زدن انتخاب کنید
از آنجایی که طول عمر یک توییت کوتاه است، باید در بهترین زمان از شبانه روز توییت بزنید. به گفته Hubspot، پستهای توییتر در ساعت 9 صبح از مشارکت بالایی برخوردار هستند.
10. میانبرهای توییتر را بر روی دسکتاپ بیاموزید
اینها شگفت انگیز هستند! این موارد نه تنها باعث صرفهجویی در وقت شما میشوند، بلکه دوستان شما را نیز تحت تأثیر قرار میدهند. در این قسمت لیستی از میانبرهای صفحه کلید را که در وبسایت Hootsuite آمده با هم مرور میکنیم.
11. دنبال کردن توییت رقبا، بدون فالو کردن آنها
آیا می خواهید بدون آنکه رقبای خود را فالو کنید، توییتها و وضعیت آنها را بررسی کنید؟ این کار نسبتاً آسان است. به سادگی یک لیست خصوصی ایجاد کرده و آنها را به آن لیست اضافه کنید. همچنین میتوانید چندین لیست عمومی نیز از افراد مختلف با عنوانهای گوناگون ایجاد کنید که دیگران هم بتوانند لیستهای شما را ببیند و حتی اگر خواستند لیست شما را فالو کنند.
12. بفهمید که مردم درباره برند شما چه نظری دارند
آیا میخواهید ببینید چه کسانی شما را به لیست خود اضافه کردهاند؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی نماد نمایه خود کلیک کرده و Lists را انتخاب کنید. در این قسمت شما میتوانید هر لیست عمومیای که به آن اضافه شدهاید را مشاهده کنید. و متوجه شوید چه طیفی از افراد شما را در لیست خود قرار دادهاند حتی نام لیستها نیز میتواند از دیدگاه دیگران نسبت به برندتان، شما را آگاه سازند.
13. رهبران صنایع را دنبال کنید تا دنبالکنندگان خود را افزایش دهید
بهترین راه برای جلب نظر بیشتر در توییتر، تعامل با افرادی است که علایق مشابه شما دارند. برای انجام این کار، با دنبال کردن رهبران صنایع شروع کنید. سپس، دنبالکنندگان خود را پیدا کرده و با آنها درگیر شوید.
14. با بازاریابی محصولات خود، ترافیک بازدید را به توییتهای خود هدایت کنید
توییتهایی که در آنها محصولات خود را معرفی کردید، در وبسایت یا صفحه اینستاگرامتان منتشر کنید تا بدین ترتیب فالوئرهای بیشتری به دست آورید.
15. در بهترین لیستهای عمومی مشترک شوید
برای انجام این کار، از یک حساب دیگر در توییتر بازدید کنید. دکمه دایرهای شکل با سه نقطه داخلش را در سمت راست انتخاب کنید و سپس بر روی View Lists کلیک کنید.
لیستهای سایر کاربران را مشاهده کرده و در مواردی که برای شما جالب است مشترک شوید.
16. از تصاویر به صورت افقی (Landscape) استفاده کنید
در توییتر تصاویر افقی یا به اصطلاح همان Landscape که به صورت 2:1 هستند بهترین کارایی را دارند و به بازدیدکنندگان این امکان را میدهند که بدون باز کردن تصویر، کل محتوای آن را با یک نگاه مشاهده کنند.
17. هنگام استفاده از توییتر از گزینه صرفهجویی داده (Save Data) استفاده کنید
آیا میخواهید در استفاده از دادههای تلفن همراه خود در توییتر صرفهجویی کنید؟ خُب این کار آسان است. کافی است روی عکس نمایه خود ضربه بزنید و گزینه تنظیمات و حریم خصوصی (Settings and privacy) را انتخاب کنید. سپس Data usage را انتخاب کرده و روشن کنید. وقتی این کار را میکنید، ویدئوها به طور خودکار پخش نخواهند شد و عکسها با وضوح پایین نمایش داده میشوند.
18. زیاد خود را تبلیغ یا اصطلاحاً Promote نکنید
با اینکه توییتر یک بستر عالی برای بازاریابی است، اما مطمئن شوید که در این کار زیاده روی نمیکنید! توییتر از امکانات خوبی برای بیشتر دیده شدن توییتهایتان به دیگران، استفاده میکند مثلاً شما میتوانید از توییتهایتان با پرداخت مبالغی تبلیغ کنید و باعث شوید در تایملاین افراد مرتبط دیده شود؛ هر چند باید این موضوع را هم بدانید استفاده بیش از حد از این قابلیت برای دنبالکنندگانتان چندان خوشایند نیست چون حس حق انتخاب را از آنها سلب میکند. البته این قابلیت به دلیل تحریمها برای کاربران ایرانی چندان مطرح نبوده اما دانستنش هم خالی از لطف نیست.
19. مشاهده توییتها به صورت خط زمانی متوالی و پشت هم
توییتر برای نمایش توییتها در تایملاینتان از دو روش قابل تنظیم استفاده میکند: 1. حالت اول به صورت پیشفرض فعال است و توییتهای با درگیری (Engagement) و لایک بالا (اصطلاحاً فیواستار) و همچنین توییتهایی که دنبالکنندگان شما با آنها درگیری داشتند، برایتان به نمایش در میآورد 2. در حالت دوم شما با انتخاب گزینه ستاره در بالای تایملاین سمت راست، میتوانید آخرین توییتهای دنبالکنندگانتان فارغ تعداد لایک و درگیری را مشاهده کنید.
20. حساب توییتر خود را با رنگها و پسزمینههای متنوع جذابتر کنید
به نمایه خود بروید و تنظیمات و حریم خصوصی (Settings and privacy) را انتخاب کنید. به قسمت Display بروید و از شخصیسازی حساب توییتر خود لذت ببرید!
چرا ترفندهای توییتر را بیاموزیم؟
یادگیری ترفندها و نکتههای توییتر کار سختی نیست. و وقتی در توییتر ماهر میشوید، قادر خواهید بود:
- دنبالکنندگان بیشتری بدست بیاورید
- در زمان صرفهجویی کنید
- برای دوستان و مخاطبان برندتان زیرک و دانا به نظر بیایید.
پس یادگیری توییتر معامله خوبی به نظر میرسد درست است؟