در جدیدترین اخبار منتشر شده در صنعت تکنولوژی شاهد جدال گوگل با اتحادیه اروپا بر سر حذف لینک ناشران اروپایی و عدم نمایش برخی تبلیغات هستیم.
براساس گزارش منتشر شده توسط رسانه Engadget شاهد جدال گوگل با اتحادیه اروپا بر سر حذف لینک ناشران اروپایی و عدم نمایش برخی تبلیغات هستیم. گوگل در حال اجرای یک «آزمایش» است که طی آن نتایج مربوط به ناشران خبری مستقر در اتحادیه اروپا از نتایج جستجو حذف میشوند. این شرکت اعلام کرده که این آزمایش موقتی و محدود تنها بر بخش کوچکی از کاربران در ۹ کشور اتحادیه اروپا تأثیر میگذارد و هدف آن «ارزیابی تأثیر نتایج ناشران خبری اتحادیه اروپا بر تجربه جستجوی کاربران و ترافیک ناشران» است اما با توجه به وضعیت شکننده رسانههای خبری و سابقه گوگل در تهدید به حذف خدمات خود در مواجهه با مقررات مرتبط با اخبار، این اقدام شباهتی به آزمایش یک رئیس مافیا دارد که میخواهد ببیند کسبوکار محلی بدون «حمایت» او چگونه دوام میآورد.
گوگل این آزمایش را یک «آزمایش محدود و موقتی» توصیف کرده که شامل حذف نتایج اتحادیه اروپا از جستجو، Google News و فید شخصیسازیشده Discover میشود. این آزمایش تنها یک درصد از کاربران در کشورهای بلژیک، کرواسی، دانمارک، فرانسه، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا را تحت تأثیر قرار میدهد. کاربران همچنان میتوانند به نتایج دیگر وبسایتها، از جمله ناشران غیر اتحادیه اروپا، دسترسی داشته باشند.
دستکاری نتایج تنها اقدام گوگل در اتحادیه اروپا نبوده است؛ بلکه این شرکت، نمایش تبلیغات با انگیزهها و اهداف سیاسی در سرویسهای خود از جمله یوتیوب را هم متوقف خواهد ساخت. بهنظر میرسد که چنین تصمیمی در پاسخ به قانون جدید اتحادیه اروپا باشد که احتمالاً بهزودی اجرایی میشود. طبق قانون مذکور، پیچیدگیهای حقوقی بسیاری برای شرکتهای خصوصی که در ساخت و انتشار تبلیغات سیاسی دخیل هستند، ایجاد خواهد شد. شایانذکر است که گوگل در گذشته هم نمایش تبلیغات سیاسی در پلتفرم خود را داخل کشورهای کانادا، فرانسه و برزیل، متوقف کرده بود.
سابقه گوگل در استفاده از این استراتژی
گوگل سابقه استفاده از حذف خدمات خود به عنوان اهرم مذاکره در موقعیتهای مشابه را دارد:
- کانادا (۲۰۲۳): گوگل لینکهای خبری را در واکنش به قانون Bill C-18 حذف کرد. این قانون شرکتهای فناوری را ملزم میکرد با ناشران خبری درباره جبران خسارت برای محتوای لینکشده مذاکره کنند. پس از مذاکرات طولانی، گوگل با تعهد به پرداخت سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به سازمانهای خبری، راهحلی برای معافیت پیدا کرد.
- کالیفرنیا (۲۰۲۳): گوگل بهطور موقت لینکهای مربوط به رسانههای خبری کالیفرنیا را حذف کرد تا با قانون حفاظت از روزنامهنگاری کالیفرنیا (CJPA) مخالفت کند. در نهایت، این شرکت توافقی با قانونگذاران ایالتی انجام داد و متعهد شد دهها میلیون دلار به یک صندوق حمایتی برای اخبار محلی اختصاص دهد.
- استرالیا (۲۰۲۱): گوگل تهدید کرد که موتور جستجوی خود را از استرالیا حذف خواهد کرد، زمانی که قانونی برای تقسیم درآمد بین شرکتهای فناوری و ناشران خبری پیشنهاد شده بود. با تصویب قانون، گوگل توافقنامههایی با رسانههای استرالیایی برای استفاده از محتوای آنها امضا کرد.
گوگل میگوید ابزارهای تحلیل دادهای که به ناشران ارائه میدهد میتواند به آنها کمک کند تا در طول این آزمایش «الگوهای ترافیکی» را بهتر درک کنند.
بخش تبلیغات گوگل در سالهای اخیر زیر ذرهبین آژانسهای نظارتی اروپایی قرار داشته است و ظاهراً مدیران آن، نمیخواهند وارد کشمکشهای حقوقی جدیدی شوند. همچنین احتمال دارد که حذف لینکهای ناشرین اروپایی، اقدام تلافیجویانه برای تنبیه قانونگذاران اروپایی باشد. البته گوگل مدعی شده است که طرح آزمایشی مورد بحث، برای مدت کوتاهی در جریان خواهد بود و پس از آن، نمایش لینکها بهحالت سابق بازمیگردد؛ اما تاریخ دقیقی را بازگرداندن شرایط بهحالت عادی، اعلام نکردهاست.