سرانجام اسپاتیفای iOS میتواند در کشورهای عضو اتحادیه اروپا طرحهای اشتراکی خود را به صورت جداگانه و بدون نیاز به درگاههای پرداخت اپل به مشتریان خود بفروشد.
بر اساس گزارشی از خبرگزاری انگجت، اسپاتیفای اکنون میتواند به کاربران خود مستقر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشان دهد که هر یک از طرحهای اشتراکیاش در برنامه iOS پس از پایان دوره آزمایشی چقدر قیمت دارد. این شرکت اعلام کرد که از این پس این “حق” را دارد که بتواند قیمت طرحهای اشتراکی خود را به صورت جداگانه از فروشگاه برنامههای AppStore اپل برای مشتریان خود به نمایش بگذارد. این امکان برای اسپاتیفای زمانی فراهم شد که کمیسیون اروپا، اپل را به دلیل محدود کردن اپلیکیشنهای استریم موسیقی با جریمه ۱.۸ میلیارد یورویی جریمه کرد. این تصمیم کمیسیون اروپا به دنبال تحقیقاتی صورت گرفت که پس از شکایت اسپاتیفای از اپل مطرح شده بود. اسپاتیفای در شکایتنامه ادعا میکرد که اپل خدماتش را به نفع iTunes و Apple Music سرکوب و محدود میکند.
اپل در ابتدا بروزرسانیهایی را که اسپاتیفای در ماه آوریل امسال برای اضافه کردن “اطلاعات پایه قیمتها در وبسایت” به برنامه خود در اتحادیه اروپا اضافه کرده بود، رد کرد. اکنون که اپل ملزم به پذیرش قوانین DMA شده است؛ کاربران میتوانند اطلاعات مربوط به قیمت طرحهای اشتراکی و نیز پیشنهادات تبلیغاتی را در برنامه اسپاتیفای آیفون در اتحادیه اروپا مشاهده کنند. کاربران همچنین یادداشتی میبینند که میگوید برای خرید یا تمدید هر اشتراک میتوانند به وبسایت اسپاتیفای مراجعه کنند.
با این همه، این سرویس استریم موسیقی ترجیح داد به کاربران لینک درون برنامهای جهت هدایتشان به گزینههای پرداخت خارج اپلیکیشنی، ارائه نکند. همانطور که خبرگزاری ورج هم خاطرنشان کرد این رویکرد اسپاتیفای احتمالاً به این دلیل است که اپل اخیراً قوانین App Store خود را در اتحادیه اروپا تغییر داده است و بیان میکند که همچنان بخشی از سود توسعهدهندگان را حتی اگر مشتریان آنها از طریق درگاههای شخص ثالث پول پرداخت کنند، دریافت میکند.
متأسفانه اسپاتیفای و همه سرویسهای استریم موسیقی در اتحادیه اروپا به دلیل مالیاتهای غیرقانونی و غارتگرانهای که اپل علیرغم حکم کمیسیون همچنان درخواست میکند، هنوز نمیتوانند آزادانه به مصرفکنندگان فرصتی ساده برای کلیک کردن بر روی لینک درون برنامهای خرید اشتراک بدهند. اگر کمیسیون اروپا حکم و تصمیم خود را به درستی اجرا کند، مصرفکنندگان آیفون میتوانند منافع بیشتری مانند طرحهای اشتراکی با هزینه کمتر و تجربه بهتر محصولات را ببینند»
اسپاتیفای در پست وبلاگی
پیشتر اسپاتیفای نارضایتی خود را از سیاستهای جدید اپل در AppStore و حق کمیسیونهای غیرمنصفانه این غول فناوری آمریکایی در پرداختهای شخص ثالث ابراز کرده بود.