Leo، دستیار هوش مصنوعی Brave، اکنون پای خود را به مرورگرهای دسکتاپی این کمپانی باز میکند و به تدریج در نسخههای اندرویدی و iOS نیز راهاندازی خواهد شد.
به نقل از خبرگزاری Engadget، مرورگر Brave به فهرست رو به رشد مرورگرهایی میپیوندد که با دستیارهای هوش مصنوعی مولد داخلی عرضه میشوند. توسعهدهنده مرورگر متنباز، شروع به انتشار بروزرسانی برای Brave روی دسکتاپ کرده است که به کاربران امکان دسترسی به دستیار هوش مصنوعی Leo را میدهد. Brave در ماه آگوست Leo را از طریق کانال آزمایشی Nightly خود معرفی کرد و از آن زمان تاکنون آن را آزمایش کرده است. این دستیار مبتنی بر مدل زبان بزرگ Llama 2 است که مایکروسافت و متا با هم برای اهداف تجاری و تحقیقاتی توسعه داده بودند.
مانند سایر دستیاران هوش مصنوعی، کاربران میتوانند از لئو بخواهند کارهای مختلفی مانند ایجاد خلاصهای از صفحات وب و ویدیوها، ترجمه و یا بازنویسی صفحات و حتی تولید محتوای جدید انجام دهد. لئو مجهز به مدل زبانی Llama 2 بوده و به صورت رایگان برای همه کاربران در دسترس است اما Brave نسخه اشتراکی آن را نیز معرفی کرده است که قادر به “مکالمات با کیفیت بالاتر” است. Premium، همانطور که از آن نام پیداست، توسط Claude Instant از Anthropic پشتیبانی میشود و میتواند پاسخهای طولانیتر و دقیقتری ارائه دهد. کاربران برای استفاده از این نسخه باید 15 دلار در ماه بپردازند و در طول دورههای اوج مصرف و دسترسی زودهنگام به ویژگیهای جدید نیز در صف از اولویت برخوردار خواهند بود.
Brave Software در اطلاعیه خود تاکید کرد که لئو حریم خصوصی کاربران را حفظ میکند. توسعهدهنده این مرورگر گفت که مکالمات با Leo بر روی سرورهای آنها ادامه نمییابد و پاسخهای این دستیار هوش مصنوعی بلافاصله کنار گذاشته میشوند و “برای آموزش مدل استفاده نمیشوند.” همچنین توضیح داد که این مرورگر آدرسهای IP را جمعآوری نمیکند و دادههای شخصی را که بتوان با آنها کاربر را شناسایی کرد، حفظ نمیکند. به علاوه، کاربران برای استفاده از Leo حتی نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارند.
در ماه جولای، Brave پس از متهم شدن به فروش اطلاعات دارای حق نسخهبرداری برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی، بدون رضایت صاحبان اثر، مورد انتقاد قرار گرفت. جوزپ ام. پوجول، رئیس جستجوی شرکت، در آن زمان در پاسخ به این اتهامات گفت: «جستجوگر Brave حق کسب درآمد و قرار دادن شرایط خدمات را در خروجی موتور جستجوی خود دارد. “محتوای صفحه وب” همیشه گزیدهای است که [چگونگی آن] به درخواست کاربر بستگی دارد و همیشه به URL محتوا نسبت داده میشود. این یک ویژگی استاندارد و مورد انتظار همه موتورهای جستجو است.»
Brave در چند روز آینده Leo را به صورت مرحلهای بر روی دسکتاپ عرضه میکند. با این حال، کسانی که از این مرورگر در دستگاههای اندرویدی و iOS خود استفاده میکنند، باید چشم به راه انتشار آن در تلفن همراه، در ماههای آینده باشند.