برخی از شرکت ها مانند گوگل و مایکروسافت به طور عمومی اعلام کرده اند. در حالی که دیگران بی سر و صدا و پشت درهای بسته آزمایش می کنند. اما حداقل، هر کمپانی خود را برای آینده ای بدون دیسک ها، دانلودها و حتی کنسول های آماده می کند. زیرا شما به آسانی می توانید بازی خود را از طریق اینترنت پخش کنید. همانطور که برنامه های Netflix مورد علاقه خود را، از طریق اینترنت به آسانی پخش می کنید. نام آن cloud gaming است و در واقع یک ایده جدید نیست: طی دهه گذشته، تکنولوژی ها بارها و بارها به محدودیت های زمانی، تکنولوژیکی و اقتصادی خندیده اند. اما این بار به نظر می رسد که ستارگان با همکاری یکدیگر، در نهایت می توانند cloud gaming را به جهان عرضه کنند.
cloud gaming دقیقا چیست؟
امروزه، شما یک دیسک را در کنسول بازی خود وارد کرده و یا فایل های بازی را روی یک درایو دانلود می کنید. بازی شما فقط به همان اندازه که پردازنده اجازه بدهد، خوب و سریع به نظر می رسد. با cloud gaming، این “جعبه” در مرکز داده ای پر از سرورها و کیلومترها دورتر قرار می گیرد. شما بازی خود را پخش می کنید، همانطور که ویدئوها را در YouTube یا Netflix پخش می کنید. این ویدئوها به عنوان یک سری فریم های فشرده شده جریان می یابند و در حال حاضر فقط به ورودی های شما واکنش نشان می دهند. هر زمانی که شما یک دکمه را فشار می دهید تا کاراکترتان پرش کند، آن ورودی به یک سرور از راه دور ارسال می شود و به بازی می گوید که چه کاری انجام داده اید و فریم ویدیوی جدیدی را به شما با عنوان پاسخ نشان می دهد.
آیا هیچ کدام از آن ها واقعا کار می کنند؟
بله و نه تنها در آزمایشگاه، بلکه ما در حال حاضر تقریبا یک دهه است که از راه حل های بازی ابری در ایالات متحده، اروپا و ژاپن استفاده می کنیم و این فقط بازی هایی را که در جعبه شما بالا نمی آیند را آسان تر می کند. اما cloud gaming تازه در نیمه راه است.
STADIA چیست و چگونه می توانم آن را به پدر و مادرم توضیح دهم، چه کسی حساب من را خواهد خرید؟
Stadia سرویس جدید cloud gaming گوگل است که در ماه نوامبر عرضه می شود و در حال حاضر یکی از پیشگامان در موج فعلی cloud gaming می باشد، زیرا خب، این گوگل است. اساسا، Stadia مانند داشتن یک کنسول بازی در ابر است که می توانید از هر دستگاهی به آن دسترسی داشته باشید. این طور به آن فکر کنید که چگونه Netflix یک دی وی دی پلیر در ابر است، Stadia دقیقا همانند آن است با این تفاوت که برای بازی ها کاربرد دارد. در راه اندازی، شما قادر به استفاده از آن در لپ تاپ ها و رایانه های شخصی فقط با استفاده از یک مرورگر کروم، تلفن های Pixel 3 و 3a هستید و هم چنین می توانید با اتصال یک Chromecast Ultra به پورت HDMI در پشت تلویزیون وارد شبکه شوید. مانند Netflix، شما می توانید بازی را بر روی گوشی خود شروع کنید، سپس آن را بر روی تبلت، لپ تاپ یا تلویزیون خود منتقل کنید.
بنابراین، من هزینه را ماهانه پرداخت می کنم و به کتابخانه بازی های STADIA دسترسی پیدا خواهم کرد؟
بله، اما پیچیده تر از آن است. سه راه مختلف برای رفع مشکل شما وجود دارد:
- 9.99 دلار در ماه برای یک اشتراک Stadia Pro پرداخت کنید که با یک کتابخانه بسیار محدود همراه است، برای شروع فقط Destiny 2.
- بازی های Stadia را با قیمت کامل در ضمن اشتراک خود به قیمت 9.99 دلار خریداری کنید. (تا 2020، زمانی که اشتراک دیگر لازم نیست)
- ثبت نام برای اشتراک های اضافی (مانند آنچه که شما می توانید از طریق Hulu به HBO مشترک شوید) برای دسترسی به انواع بازی های مختلف.
ما هنوز دقیقا نمی دانیم که چه تعداد بازی در بخش کتابخانه اشتراک Stadia Pro وجود دارد یا چه تعداد شخص ثالث، بسته ها و اشتراک های خود را ارائه می دهند. اما Stadia عمدتا درباره خرید بازی ها است.
این خیلی گیج کننده است، من فکر می کردم که باید شبیه Netflix باشد
فقط اینکه بازی به شما تحویل داده نمی شود و لزوما شما برای یک کتابخانه بازی هزینه پرداخت می کنید. سرویس cloud gaming پلی استیشن سونی چیزی شبیه Netflix است، با یک فروشگاه بزرگ از بازی های PS4، PS3، 750+ PS2 که شما می توانید با پرداخت 20 دلار در ماه یا 100 دلار در سال بازی ها را پخش کنید.
دیگر چه کسی در cloud gaming پیشگام است؟
مایکروسافت
تفاوت XCLOUD با STADIA چیست؟
xCloud سرویس پخش بازی های خود Microsoft را دارد. xCloud با Google Stadia و بسیاری دیگر از cloud gaming دارد سرشاخ می شود. مانند Stadia، این نیز یک کنسول بازی در ابر است و مایکروسافت کنسول های Xbox One S را در مرکز داده ها قرار می دهد تا بازی ها را به دستگاه شما منتقل کنند، که این کنسول ها به معنای واقعی کلمه از سرور های گوگل سریعتر و بزرگتر هستند. مایکروسافت اطلاعات زیادی در مورد چگونگی به دست آوردن xCloud خود ارائه نکرده است. اما قصد دارد تا در ماه اکتبر در اولین آزمایشهای عمومی به شما اجازه دهد تا بازی ها را در تلفن همراه پخش کنید.
صبر کنید، من شنیده بودم که xCloud بازی ها را برای XBOX ONE پخش خواهد کرد. یا شایدم آن نسل بعد SCARLETT CONSOLE است. توضیح:
مایکروسافت در حال حاضر از کنسول های قدیمی تر Xbox One S بعنوان سازنده سرویس cloud gaming خود استفاده می کند اما مایکروسافت نمی خواهد که سخت افزاری با عملکرد پایین تر تعریف کند. در کوتاه مدت، شرکت ها چیزی را که در حال حاضر انجام می دهدند، دو برابر می شود و هم چنین چیزی است که پلی استیشن سونی انجام می دهد. به شما اجازه می دهد، بازی ها را از کنسول خود به دستگاه های دیگر در داخل و خارج از خانه خود را انتقال دهید. مایکروسافت آن را چهره “Console Streaming” می داند، اما زبانی که شرکت در E3 استفاده کرد، باعث شد که با سرویس xCloud بزرگتر اشتباه شود. در دراز مدت، Scarlett بخشی از آینده خدمات xCloud مایکروسافت خواهد شد و احتمالا جای Xbox One S قدیمی را Scarlett جدید می گیرد. تا از جدیدترین بازی هایی که در نسل بعدی کنسول ها Xbox مایکروسافت در دسترس است، پشتیبانی کند. یکی از مزایای اشتراک در سرویس cloud gaming این است که شما مجبور نیستید بعد از چند سال برای ارتقا سخت افزار خود یک Xbox جدید خریداری کنید.
بنابراین، به چه بازی هایی در STADIA و XCLOUD می توانم دسترسی داشته باشیم؟
گوگل اعلام کرده است زمانی که Stadia در ماه نوامبر معرفی شد، حداقل 30 بازی بر روی آن قابلیت اجرا دارند. مانند: Destiny 2، Baldur’s Gate 3، The Division 2 و Wolfenstein: Youngblood and Metro Exodus. این برای شروع خیلی هم نیست، اما با رشد محبوبیت Stadia فهرست بازی ها آن نیز رشد می کند. مایکروسافت هنوز لیست بازی هایی در xCloud اجرا می شوند و قیمت دقیق آن ها را ارائه نکرده است. اما این شرکت همواره گفته است که xCloud از هر بازی موجود Xbox One پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین اینکه تمام بازی هایی که در Xbox One S اجرا می شود،قابلیت اجرا بر روی xCloud را هم دارد، می تواند تا حدی xCloud را ایمن نشان دهد.
STADIA و XCLOUD چقدر هزینه دارند و چه زمانی می توانم از آنها استفاده کنیم؟
سرویس Stadia گوگل در ماه نوامبر راه اندازی می شود و شما باید 130 دلار هزینه کنید تا بتوانید یکی از اولین کسانی باشید که به آن دسترسی پیدا می کند. گوگل با 130 دلار Stadia Founder’s Edition را ارائه می دهد که شامل Stadia controller، Chromecast Ultra و 3 ماه اشتراک ویژه نیز می شود. controller نیز به طور جداگانه 69 دلار فروخته می شود، اما شما می توانید از یک controller Xbox یا PS4 نیز بر روی تلفن یا کامپیوتر خود استفاده کنید. پس از گذشت سه ماه و اتمام سرویس Founder’s Edition، برای خدمات Stadia Pro باید مبلغ 10 دلار در ماه را پرداخت کنید که شامل دسترسی به برخی بازی ها (ما هنوز نمی دانیم چه تعداد از آنها) و پخش 4K/60fps نیز می شود. گوگل همچنین قصد دارد یک سرویس پایه رایگان برای Stadia بسازد. اما آن را در پخش 1080p و صدای استریو محدود خواهدکرد، که سال بعد اجرایی می شود. مایکروسافت هنوز قیمت یا اشتراک های xCloud را اعلام نکرده است، اما شما می توانید در اواخر امسال Xbox One خود را به یک سرور Stream برای بازی های خود تبدیل کنید. مایکروسافت برنامه ریزی کرده است که xCloud را در ماه اکتبر اعلام عمومی کند.
اگر قبلا برای بازی ها مایکروسافت مانند XBOX GAME PASS حق اشتراک پرداخت کرده باشیم، چه می شود؟
انتظار می رود Xbox Game Pass بخشی از فشار بزرگی باشد که بر روی سرویس xCloud وجود دارد. Game Pass شامل بیش از 100 بازی می شود، در حالی که حق اشتراک ماهانه آن فقط 9.99 دلار است، اما اکنون در کنسول ها Xbox One پخش نمی شوند و شما باید آنها را دانلود کنید. مایکروسافت فقط سرویس Xbox Game Pass Ultimate را ارائه می دهد، که شامل Xbox Game Pass برای Xbox One و PC می شود، همراه با Xbox Live Gold access برای 14.99 دلار در ماه. مایکروسافت به شدت بر روی Xbox Game Pass تمرکز کرده و این بدون شک نقش بزرگی را در سرویس xCloud بازی خواهد کرد. ما فقط مطمئن نیستیم که چه قدر هزینه برخواهد داشت و چه زمانی در دسترس خواهد بود.
اگر قبلا برخی از این بازی ها را در پلتفرم خود قرار داده باشیم، چه می شود؟
روشن نیست که آیا مایکروسافت به شما اجازه پخش بازی هایی را که قبلا در اختیارتان بوده را بدون خرید مجدد آنها می دهد یا خیر، مگر اینکه شما آنها را از Xbox خودتان پخش کنید یا آنها بخشی از اشتراک Game Pass شما باشند. مطمئنا شما نیاز دارید یک کپی جدید با گوگل Stadia خریداری کنید، این را شرکت به ما گفته است. اما فرصتی وجود دارد که بتوانید پیشرفت های هیجان انگیز خود را به سرویس Cloud انتقال دهید،گوگل آن را در Destiny 2 امکان پذیر کرده است. گوگل می گوید که در حال مذاکره با ناشران بیشتری نیز هست. به عنوان مثال دیگر Nvidia’s GeForce Now beta به شما اجازه می دهد که از بازی های ذخیره شده خود درسرویس Cloud Stream استفاده کنید،
آیا در این سرویس ها نیز مانند سرویس ها اشتراک تلویزیونی باید برای دسترسی به تمام بازی ها اشتراک تهیه کرد؟
متاسفانه بله. صاحبان محتوا و ناشران انتخاب می کنند که بازی ها کجا قرار بگیرندو محدودیت هایی برای بازی ها وجود دارد که فقط آنها در سیستم عامل های انتخابی در دسترس خواهند بود. شما نمیتوانید بسیاری از بازیهای سونی را بازی کنید مگر اینکه دارای PlayStation 4 باشیدو بازی های اول شخص مایکروسافت اغلب به Xbox و PC محدود می شود. همان جنگ قدیمی این بار در سرویس game streaming اتفاق می افتد و ممکن است شما برای هر انجام بازی ها بیشتر اشتراک چندین سرویس را خریداری کنید. ما قبلا این موضوع را با جسارت Ubisoft در سرویس اشتراک بازی مشاهده کردیم و سرویس EA’s Origin برای PC و سرویس EA برای کنسول ها در دسترس است. زمان نشان می دهد که کدام سرویس محبوب می شود و اکثریت قریب به اتفاق عناوین را مال خود می کند، اما حتی محبوبیت نیز تضمینی نیست: بسیار شبیه Netflix که تمام برنامه ها تلویزیونی و فیلم ها را در اختیار ندارد، Stadia و xCloud نیز به این صورت می باشد.
آیا اپل سرویس GAME STREAMING ایجاد نمی کند؟
اپل در حال تلاش برای سرویس اشتراک بازی خود برای Macs و iPhones است، اما این بازی ها هنوز برای دستگاه ها stream نمی شود. سرویس اپل بسیار شبیه اشتراک Xbox Game Pass موجود در مایکروسافت است و انحصاری است که تنها در دستگاه های اپل موجود است.
خب، پس چرا من برای یک کنسول موجود در DATACENTER پول بیشتری را پرداخت کنم، فقط به خاطر اینکه در زیر تلویزیون من است؟
دلایل متعددی برای داشتن یک کنسول وجود دارد و همانطور که مزایای نظری بسیاری برای خرید سرویس game streaming وجود دارد. بیشتر این موارد به بازی هایی که شما انجام می دهید و جایی که آنها را بازی می کنید بستگی دارد. اگر شما هنوز بیشتر بر روی یک تلویزیون در خانه بازی کنید، کنسول احتمالا بهترین انتخاببرای شما خواهد بود، اما اگر می خواهید به تعطیلات بروید و همان بازی ها را در تلفن خود بازی کنید، سرویس هایی نظیر Stadia و xCloud می توانند پاسخ باشند. در اینجا یک لیست کوتاه از مزایا وجود دارد:
- می توانید آن را بر روی هر صفحه نمایشی مانند تلفن، تبلت، لپ تاپ، تلویزیون بازی کنید.حتی بر روی یک لپ تاپ ضعیف قدیمی یا یک گوشی که می تواند بسیاری از بازی های جدید اجرا کند.
- قدرت یک کامپیوتر مخصوص بازی، بدون نیاز به ساخت، خرید و یا حمل آن.
- بدون نیاز به انتظار برای دانلود و یا به روز رسانی بازی یا در بدترین حالت سرعت بسیار سریع برای دانلود.
- یک بازی واقعی و قابل پخش در یک پنجره مرورگر وب را به راحتی کلیک بر روی یک آگهی امتحان کنید. Stadia به طور خاص امیدوار کننده است.
- روش های کمتری برای برای موفقیت در بازی وجود دارد، از آنجا که به طور کلی نمی توانند بازی را تغییر دهند.
- زمان بارگذاری کوتاه تر در بازی ها، بسته به سرورهای شرکت Cloud gaming. در برخی می توانید در عرض چند ثانیه بازی کنید.
- به محض اینکه شرکت ها Cloud gaming سرورهای خود را ارتقا می دهد، قدرت بیشتری نیز به دست خواهید آورد.
- اگر هر کسی بازی ها را به طور خاص برای سرویس cloud ساخته باشد، آنها می توانند بسیار چشمگیر تر از آنچه شما در حال حاضر می توانید بر روی یک PC یا کنسول بازی کنید آن را اجرا کنند.
چه فریب هایی دارد؟
قطعا برخی اشکالات در سرویس cloud game streaming وجود دارد که باید در جریان آن باشید. دو مورد از بزرگترین آنها “چگونه این سرویس برای افرادی که زیرساخت اینترنت شگفت انگیزی ندارند، کار می کند؟ چه کسی قصد دارد برای آن سرورهای خسته کننده هزینه پرداخت کند؟”اساسا کسی باید برای مدت زمانی که شما در سرور از راه دور بازی می کنید، هزینه بپردازد و قاعدتا آن شخص شما هستید. شرکت های Cloud gaming پرداخت کامل قیمت بازی، هزینه اشتراک و زمانبندی یارانه ای ناعادلانه را تجربه کرده اند – اساسا یک آگهی برای اینکه نشان دهد، این بازی، یک بازی است – اما هیچکدام از آنها هنوز به یک راه حل ارزان قیمت نرسیده اند. شما همچنین برای cloud gaming به یک اینترنت استوار نیاز دارید و بحث ما فقط درباره سرعت دانلود نیست. مشکل بزرگ تاخیر است. یا مدت زمانی که طول می کشد، سرور از راه دور به فرمان شما پاسخ دهد. اگر شما در حال انجام بازی های تک نفره هستید، ممکن است این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد، اما در بازی های چند نفره، هرگونه وقفه بین شما و مرکز داده در جریان بازی احتما سبب کشته شدن شما می شود. این واقعا به چیزهایی نظیر، مسیری که ترافیک اینترنت شما برای رسیدن به سرورها طی می کند و اینکه سرورها از خانه شما چقدر فاصله دارند، بستگی دارد. هنگامی که تأخیر زمانی بد است، cloud gaming عملا غیر قابل پخش هستند و اگر این اتفاق بیافتد بسیار ناامیدکننده است. حتی در بهترین حالت ها امروزی، باز هم cloud gaming لزوما به اندازه کافی برای بازی های مبهم و مبارزه ها رقابتی پاسخگو نیستند.
به علاوه، این نگرانی های اضافی نیز وجود دارد:
- درست مثل زمانیکه ترجیح دادید Netflix را تماشا کردید به جای آنکه دی وی دی بخرید. دیگر بازی ها را نخواهید داشت – و هیچ چیز ضرورتی وجود ندارد که آنها را دور نیاندازید.
- حتی اگر شما با وضوح 4K در حال پخش باشید، تصاویر 4K را بدتر از پیکسل ها دست نخورده دریافت نمی کنید. زمانیکه شرکت ها پخش کننده آن تصاویر را فشرده سازی کنند، این آثار پر سر و صدا را اضافه می کند، که به وسیله آن می توانید چیزهایی مانند آسمان را بچرخاند یا اشیاء دور را در یک بازی به شدت محدود کنید.
- cloud gaming می تواند اینترنت زیادی استفاده کند – شاید بیش از حد معمول نمایش Netflix شما، به این دلیل که شما در حال پخش با 60 فریم در ثانیه به جای 24 یا 30 فریم در ثانیه هستید.
آیا این سرویس روی اینترنت مزخرف من کار می کند؟
گوگل می گوید حداقل 30 مگابیت بر ثانیه برای بازی در حالت 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه در Stadia مورد نیاز است و بازی هایی که با 1080p اجرا می شوند، نیاز به اتصال 20 مگابیت در ثانیه دارند. اما این شامل مسافت سرور با مکانی که شما بازی می کنید نیز می باشد. به همین دلیل گوگل و مایکروسافت از پیشتازان در این حوزه می باشند، آنها به دلیل زیرساخت ها اینترنتی که در مکان ها مختلف دارند، میتوانند سبب کاهش این مسافت نسبت به بسیاری از کمپانی ها می شود. به همین دلیل اتصال به اینترنت ماهواره ای در دسترس نیست و ارتباطات سلولی توصیه نمی شود، حتی اگر سرعت های شما خیلی بهتر از DSL باشند. (شبکه های 5G تلفن همراه ممکن است همه چیز را تغییر دهند). با شبکه های مشترک مانند Wi-Fi عمومی، شما در بخشندگی هر کس دیگری در شبکه قرار خواهید گرفت، اگر کسی شروع به دانلود یا آپلود فایل های بزرگ کند یا ویدئویی را پخش کند، game strea شما ممکن است از کار بیافتد.
آیا game stream اینترنت من را به طور کامل نابود خواهد کرد؟
35 مگابیت در ثانیه = 15.75 گیگابایت در ساعت، به این معنی که شما می توانید از این طریق 1 ترابایت اینترنت را در کمتر از 65 ساعت در پخش بازی ها 4K مصرف کنید. این ممکن است مانند بسیاری از زمان های بازی باشد، اما این مانند بازی در یک فینال فانتزی است و ممکن است شما برای کارها دیگر اینترنت نداشته باشید.
آیا تمام این سرویس ها بر روی همه دستگاه های من کار می کنند؟
سرویس مایکروسافت xCloud در اکتبر امسال امتحان خواهد شد و این شرکت می گوید که قصد دارد به مردم اجازه دهد، آن را روی تلفن ها و نه از طریق تلویزیون یا کنسول های Xbox آزمایش کنند. مایکروسافت هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه دستگاه های اندرویدی xCloud را پشتیبانی می کند منتشر نکرده است، یا اینکه آیا این شرکت برنامه ای برای آزمایش روی دستگاه ها iOS دارد یا خیر.
چرا با اینکه هر دو شرکت سونی و مایکروسافت خدمات STREAMING را دارند، یک نسل جدید از کنسول ها وجود دارد؟
خدمات game streaming هنوز هم در اوایل توسعه خود هستند، و به طور کامل تکمیل نشده اند. هر دو شرکت سونی و مایکروسافت می دانند که میلیون ها نفر کنسول های نسل آینده را برای عملکرد خام و گرافیک بالا استفاده خواهند کرد، به همین دلیل همیشه این کنسول ها را در نسل های جدید ارائه می دهند. این هنوز یک بازار پر جنب و جوش و سالم است و بازیکنان احتمالا باید در سال ها آینده بین کنسول، کامپیوتر و یا game streaming انتخاب کنند. به علاوه، دیسک های بازی فیزیکی هنوز نمرده اند، هر دو شرکت سونی و مایکروسافت اعلام کرده اند که کنسول های نسل بعد نیز شامل درایوهای نوری هستند. هر کسی، یک اتصال اینترنتی فوق العاده ندارد، بنابراین هنوز هم خیلی زود است که بازار بازی ها فیزیکی را به طور کامل رها کنیم.
آیا ما قبل از این همه تلاش نکردیم؟
Game streaming برای یک دهه وجود داشته است و سونی برای بدست آوردن بازیکنان اولیه OnLive و Gaikai این سرویس را در PlayStation خود قرار داد. اما نکته جالب توجه این است که Nvidia چند سال است که نسخه های GeForce Now خود را آزمایش می کند و بسیاری از رقبای کوچک مانند Shadow، Vortex، Parsec و بسیاری دیگر در آن وجود دارند. اما تا حالا هیچکدام از این ها نتوانسته اند،کنسول های بازی سنتی را از میدان به در کنند. اما با ورود بازیکنان بزرگتر مثل مایکروسافت، گوگل و حتی تا حدودی آمازون، شاید بتوان آینده متفاوتی را تصور کرد. زمزمه های بازگشت گوگل، مایکروسافت و آمازون به cloud gaming باعث شده است که علاقه زیادی به این ایده وجود داشته باشد. آنها سه شرکت با زیرساخت و مهارت برای ارائه cloud و خدمات وب به میلیون ها نفر در سراسر جهان است و با ورود رسمی دو شرکت، این ایده به نظر اجتناب ناپذیر می رسد.