اپیک گیمز و اسپاتیفای و اپل

اپیک گیمز و اسپاتیفای از قوانین فروشگاه‌های شخص ثالث اپل ناراضی هستند

اپیک گیمز و اسپاتیفای ‌می‌گویند آخرین تغییرات DMA اپل برای فروشگاه‌های شخص ثالث «غیرقانونی» و «تعمداً گیج‌کننده» هستند.

بر اساس گزارشی از مک‌رومرز، اپل هفته گذشته، طرح انطباق با قانون بازارهای دیجیتال خود را در اتحادیه اروپا به روز کرد و تغییراتی را در رابطه با لینک‌های خارجی ایجاد کرد. توسعه‌دهندگان اکنون آزاد هستند تا کاربران را به گزینه‌های خرید غیر App Store برای محتوای درون‌برنامه‌ای مانند اشتراک‌ها، بدون هیچ محدودیت یا کنترلی بر روی پیام‌رسانی به مشتریان، هدایت کنند.

اپل این بروزرسانی را برای مطابقت با درخواست کمیسیون اروپا در راستای شکستن سازوکار ضد انحصارطلبی خود اجرا کرد اما گویا در این ساختار جدید هزینه تازه‌ای وجود دارد که پیچیده است و هضم آن آسان نیست.

اندکی پس از اینکه اپل شرایط جدید خود را اعلام کرد، تیم سوئینی، مدیر عامل اپیک گیمز در رسانه‌های اجتماعی به حق کمیسیون اپل پرداخت و آن را «هزینه ناخواسته ۱۵ درصدی جدید غیرقانونی» خواند.

او ادامه داد که این شرایط باعث می‌شود توسعه‌دهندگان برنامه‌های خود را هم از طریق فروشگاه اپل اپ استور و هم از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن iOS رقیب توزیع کنند که این موضوع برای توسعه‌دهندگان کاملاً غیراقتصادی است.

سوینی از زمانی که اولین بروزرسانی‌ها در ماه فوریه منتشر شد، در مورد تغییرات قانون بازارهای دیجیتال اپل به صراحت صحبت کرده و مدت‌ها است که اپل را به انحصارطلبی مخرب متهم کرده است.

در اتحادیه اروپا، جایی که قانون جدید DMA رقابت فروشگاه‌های اپلیکیشن را مطرح می‌کند، اپل همچنان به پیمودن خط و مشی مخرب خود ادامه می‌دهد و ۱۵ درصد، هزینه غیرقانونی جدیدی را برای کاربرانی که به فروشگاه‌های رقیب مهاجرت می‌کنند به بهانه نظارت بر تجارت این فروشگاه‌های رقیب اعمال می‌کند.

تیم سوینی در حساب ایکس

اسپاتیفای نیز در مورد قوانین به روز شده لینک‌دهی، هیچ مورد خوبی برای گفتن نداشت. اسپاتیفای در بیانیه‌ای به تک‌کرانچ گفت که این اصلاحیه‌ها «تعمداً گیج‌کننده هستند»، اما «در نگاه اول»، اپل همچنان به «بی‌توجهی آشکار» به الزامات DMA ادامه می‌دهد.

در حال حاضر، پیشنهادات و تغییرات گیج‌کننده اپل را بررسی و ارزیابی می‌کنیم. در نگاه اول، اپل با درخواست ۲۵ درصد کارمزد برای ارتباط اولیه با کاربران، بار دیگر الزامات اساسی قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اروپا را آشکارا نادیده می‌گیرد. کمیسیون اروپا به صراحت اعلام کرده است که قیمت‌گذاری و اِعمال هزینه‌های مکرر بر عناصر اساسی مانند لینک‌ها غیرقابل قبول است. ما از کمیسیون درخواست داریم که تحقیقات خود را تسریع بخشد، جریمه‌های روزانه‌ را [برای چنین رویکردهایی] اجرا کند و قوانین DMA را تحقق بخشد.

بیانیه اسپاتیفای

به گفته اپل، هزینه خرید اولیه که اخیراً این شرکت برای کمپانی‌هایی که فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث ارائه می‌کنند، در نظر گرفته است در واقع همان هزینه‌ای است که اپل در برقراری ارتباط میان توسعه‌دهندگان و مشتریان برای خود قائل می‌شود. (به عبارتی همان حق کمیسیون واسطه‌گری اپل می‌باشد). کارمزد خدمات فروشگاه که دومین هزینه اِعمال شده از سوی اپل می‌باشد همان هزینه خدمات و قابلیت‌های مستمر؛ مانند، توزیع اپلیکیشن در پلتفرم، اعتماد و ایمنی ‌اپ‌استور، ابزارهای تبلیغاتی، چک‌های ضد کلاهبرداری و … است که اپل به توسعه‌دهندگان ارائه می‌شود.

توسعه‌دهندگان اتحادیه اروپا که از لینک‌هایی برای هدایت مشتریان جهت خرید گزینه‌های خارج از اپ استور استفاده کنند، بسته به شرایط اپ استور که با آن موافقت کرده‌اند و اینکه آیا به برنامه کسب‌وکار کوچک اپ‌استور تعلق دارند، بین ۱۰ تا ۲۷ درصد حق کمیسیون به اپل پرداخت خواهند کرد. توسعه‌دهندگانی که تحت شرایط تجاری جدید DMA از روش‌های پرداخت جایگزین و توزیع برنامه‌ها در خارج از اپ استور پشتیبانی می‌کنند، باید علاوه بر هزینه خدمات فروشگاه و هزینه معاملات پایه، هزینه فناوری پایه را نیز بپردازند.

حق کمیسیون‌های ۱۰ تا ۲۷ درصدی با وجود آنکه کمتر از کمیسیون ۱۵ تا ۳۰ درصدی است که پیش‌تر با وجود تغییرات DMA اِعمال شده بود اما همچنان اپیک گیمز و اسپاتیفای این مبالغ تعیین شده توسط اپل را منصفانه نمی‌دانند. از آنجایی که این دو شرکت، برندهای بزرگی هستند، باید هزینه فناوری پایه 0.5 یورویی را به اپل بپردازند که برای آنها ده‌ها هزار یورو در ماه هزینه دارد.

اپیک گیمز می‌خواهد یک فروشگاه نرم‌افزار برای آیفون آیپد در کشورهای اتحادیه اروپا بیاورد و سویینی هفته گذشته گفت این طرح هنوز در مسیر خود قرار دارد و این فروشگاه قرار است به زودی راه‌اندازی شود. اپیک گیمز برای پرداخت‌هایی که پردازش می‌کند ۱۲ درصد و برای پرداخت‌های شخص ثالث خارج از فروشگاه توسعه‌دهندگان ۰ درصد از آنها دریافت می‌کند.

در اوایل سال جاری، کمیسیون اروپا اپل را به دلیل اینکه اجازه نداد برنامه‌های پخش استریم موسیقی مانند Spotify به کاربران درباره قیمت اشتراک ارزان‌تر خارج از برنامه اطلاع دهند، ۱.۹۵ میلیارد دلار جریمه کرد. اپل نیز در پاسخ، حق سرویس‌های پخش موسیقی جداگانه‌ای را ایجاد کرد که بر اساس آن اسپاتیفای می‌بایست ۲۷ درصد حق کمیسیون برای خریدهای وب‌سایتی جداگانه و خارج از برنامه خود که پیش‌تر از طریق اپ استور انجام می‌شد، به اپل بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا