براساس جدیدترین اخبار صنعت تکنولوژی مطلع شدیم که نسخه اشتراکی اینستاگرام و فیسبوک با حذف تبلیغات با پرداخت ماهانه حداقل ۱۰ یورو از راه رسید.
براساس گزارش منتشر شده توسط رسانه The Verge مطلع شدیم که شرکت متا چندی پیش اعلام کرده بود که در حال راهاندازی نسخه اشتراکی شبکههای اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک میباشد که در آن، کاربران با پرداخت هزینه میتوانند از شر تبلیغات خلاص شوند. این طرح اشتراکی برای کشورهای اتحادیه اروپا عرضه شده است و هزینه ماهانه آن در نسخه وب برابر ۹.۹۹ یورو و در نسخه اندروید و iOS، بهخاطر کارمزد اپل و گوگل، برابر ۱۲.۹۹ یورو است.
متا معتقد است که با دادن حق انتخاب به کاربران بین پرداخت هزینه برای سرویس و حذف هدفیابی تبلیغات یا استفاده رایگان از این سرویس، اما با روشهای جمعآوری دادههای خود موافقت میکند، الزامات حفظ حریم خصوصی را که توسط مجموعهای از قوانین داده اروپا، از جمله قانون بازارهای دیجیتال و GDPR. متا در یک پست وبلاگی که اشتراک جدید را معرفی کرد و در رابطه با این موضوع اظهار داشت که «ما به روح و هدف این مقررات اروپایی در حال تحول احترام میگذاریم و متعهد به رعایت آنها هستیم».
با این حال متا اعلام کرد که به ارائه دسترسی رایگان به محصولات خود برای افرادی که مایل به پرداخت وجه حق اشتراک نیستند، ادامه خواهد داد. همچنین این شرکت بیان کرد که تجربه کاربرانی که هزینه اشتراک را پرداخت نمیکنند تغییر نخواهد کرد و ابزارهای ترجیحی تبلیغات موجود آن همچنان در دسترس خواهند بود.
طرح اشتراکی یا همان نسخه پولی اینستاگرام و فیسبوک در اتحادیه اروپا و سوئیس تنها در دسترس کاربران ۱۸ ساله و بزرگتر خواهد بود. این طرح در ابتدا برای تمام حسابهای متصل فیسبوک و اینستاگرام اعمال خواهد شد، اما از اول مارس ۲۰۲۴، متا برای هرکدام از حسابها، در نسخه وب ۶ یورو و در iOS و اندروید ۸ یورو هزینه اضافه خواهد گرفت. این شرکت میگوید تا زمانی که شخصی جزو مشترکین بماند، از دادههای او برای هدفیابی تبلیغات استفاده نخواهد شد.
همچنین به نظر میرسد که شرکت متا در حال توسعه یک طرح جداگانه برای کاربران نوجوان میباشد. این شرکت در اظهارات خود به وال استریت ژورنال، بیان کرد که از ۶ نوامبر به طور موقت نمایش تبلیغات به نوجوانان در منطقه را متوقف میکند. هیچ جزئیاتی در مورد مدت زمان این مکث وجود ندارد.
برای متا همچنان به کسبوکارهای تبلیغاتی که پلتفرمهایش بر اساس آن ساخته شدهاند، اولویت دارد. این سرویس تنها در مناطقی راهاندازی میشود که حفاظتهای سختگیرانه در مورد دادههای مصرفکنندگان وجود داشته باشد، و حتی در آن زمان، فقط یک خرید اختیاری خواهد بود. این شرکت در پست وبلاگ خود مینویسد که «به اینترنت پشتیبانی شده از تبلیغات اعتقاد دارد» و اشتراک جدید را منحصراً به عنوان یک محصول مشتق شده برای مطابقت با مقررات اروپایی چارچوببندی میکند.
با این حال، این محصولی است که بسیاری از آنها خواستهاند. محصولات فیسبوک شما را در اینترنت ردیابی میکنند و سپس تبلیغات را براساس رفتار شما هدف قرار میدهند. اکنون، خواهیم دید که چه تعداد از مردم واقعاً حاضرند برای فرار از نگاه آن پول بپردازند و اینکه آیا تبلیغات بیوقفه در فید اینستاگرام آنها برایشان مزاحم بود یا خیر.
به احتمال زیاد در آینده کاربران در سراسر جهان به این طرح اشتراکی دسترسی پیدا میکنند؛ مخصوصاً اینکه سایر شبکههای اجتماعی ازجمله ایکس (توییتر سابق) طرحهای اشتراکی خود را در اختیار کاربران قرار دادهاند و حتی ایکس اخیراً از دو اشتراک پولی جدید هم رونمایی کرده است. با ما همراه باشید در صورت انتشار اخبار جدید در رابطه با این موضوع بلافاصله آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. همچنین شما نیز میتوانید نظرات خود را درباره نسخه اشتراکی اینستاگرام و فیسبوک با ما در میان بگذارید.