در جدیدترین اخبار منتشر شده در صنعت گیم مطلع شدیم که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا افزایش قیمت سرویس گیم پس را محکوم کرد.
براساس گزارش منتشر شده توسط رسانه VGC مطلع شدیم که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا افزایش قیمت سرویس گیم پس توسط مایکروسافت را محکوم کرد و آن را تخطی از وعدههای داده شده این شرکت در زمان خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد میداند. FTC افزایش قیمتهای اخیر اشتراک گیم را مصداق بارز همان آسیب به مصرفکنندگان اعلام کرد که خرید اکتیویژن بلیزارد بههمراه داشت و این نهاد در دادگاه نسبت به آن هشدار داده بود.
این آژانس از آن زمان در حال جمعآوری مدرک برای اثبات نظر خود است و در اسنادی که روز پنجشنبه منتشر کرد، به دستهبندی جدید سرویس گیم پس اشاره کرد که شامل افزایش قیمت برای رده آلتیمیت و اضافه شدن رده استاندارد شده که از عرضه بازیها در روز اول پشتیبانی نمیکند.
در این سند نوشته شده است؛ «حذف با ارزشترین بازیها از سرویس گیم پس مایکروسافت، همراه با افزایش قیمت برای کاربران فعلی، دقیقاً نوعی همان آسیب به مصرفکنندگان است که در زمان خرید اکتیویژن بلیزارد راجب آن هشدار داده بودیم. افزایش قیمتهای مایکروسافت و تنزل محصول آنها در ترکیب با کاهش سرمایهگذاری در خروجی و کیفیت محصولات ازطریق تعدیل نیروی گسترده، نشانههایی از پافشاری بر در دست گرفتن قدرت بازار در دوران پس از خرید اکتیویژن بلیزارد است».
در ادامه کمیسیون تجارت فدرال خاطر نشان میکند که «افزایش قیمت مایکروسافت همزمان با اضافه شدن Call of Duty به گرانترین سطح ایکسباکس گیم پس بوده و موجب شد تا در مدت کوتاهی پس از اعلام اضافه شدن جدیدترین نسخه این بازی، این رده گیم پس برای کنسولها حذف شود. مایکروسافت وعده داده بود که تملک این شرکت به واسطه عرضه عناوین کالاف دیوتی از روز اول روی گیم پس و بدون هیچگونه افزایش قیمتی برای جبران هزینه صرف شده برای این خرید بزرگ، به نفع مصرفکنندگان است».
این آژانس ضمن تأیید اظهارات قبلی خود، بیان کرد که اقدامات مایکروسافت پس از ادغام، شک و تردید قبلی آن را نسبت به وعدههایی که در مورد گیم پس داده بود، به پایان میرساند. پیش از این نیز FTC مدعی شده بود که تصمیم مایکروسافت برای اخراج دسته جمعی در اوایل سال جاری با اظهارات قبلی که در دادگاه درباره نحوه برنامهریزی برای اداره ایکسباکس در صورت خرید اکتیویژن بلیزارد بیان کرده بود، در تضاد است.
مایکروسافت در پیامی جواب این کمیسیون را داد. در فایل جدیدی که رسانه Verge منتشر کرد، مایکروسافت اتهامات FTC را «گمراهکننده» و «گزارشی فراتر از آنچه واقعیت دارد» عنوان کرد.
مایکروسافت در این بیانیه اعلام کرد؛ «این که نسخه استاندارد ایکس باکس گیم پس را یک نسخه تنزل یافته از رده گیم پس کنسول که دیگر وجود ندارد بخوانیم، اشتباه است. آن رده متوقف شده از گیم پس، از قابلیت بازی چندنفره آنلاین پشتیبانی نمیکرد و باید آن را جداگانه و به قیمت ۹/۹۹ دلار آمریکا خریداری میکردید که مجموع هزینه ماهانه کاربر را به ۲۰/۹۸ دلار آمریکا در ماه میرساند. رده آلتیمیت گیم پس با اینکه از ۱۶/۹۹ دلار در ماه به ۱۹/۹۹ دلار در ماه افزایش قیمت پیدا کرده اما حالا به واسطه پوشش بازیهای جدید در روز اول عرضه، ارزش بیشتری دارد. در میان این عناوین مجموعه کالاف دیوتی نیز وجود دارد که تا پیش از این روی هیچ سرویس اشتراکی در روز انتشار عرضه نشده بود».
در این نامه همچنین گفته شده که FTC در دادگاه مایکروسافت تقریبا نقشی نداشت و مسئله اصلی در دادگاه مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد، حذف نشدن کالاف دیوتی از کنسولهای پلیاستیشن بود نه مسئله تغییرات ردهبندی و قیمت سرویس گیم پس.
مایکروسافت در ادامه افزود؛ «نامه آن زمان FTC، که حالا سعی دارد تمرکز جامعه را روی ادعاهایش درباره بازار سرویسهای اشتراکی ببرد، نیز ارتباطی با مسائلی که الان مطرح میکند نداشت. تغییر در سرویسهایی که یک کسب و کار به مرور زمان به مشتریان خود ارائه میدهد یک امر رایج است. پروندهای که FTC درباره ادعاهایش روی همه بخشهای بازار مطرح کرده، از ابتدا هم پیشفرض خود را بر این گذاشته که ما به دنبال سلب حق اقامه دعوی حقوقی از رقبای خود هستیم و این فرض اشتباه که مایکروسافت میخواهد کال آو دیوتی را از دسترس رقبای خود خارج کند و یک رقابت ناسالم ایجاد کند. حتی در مورد ادعاهای مطرح شده درباره بازار سرویسهای اشتراکی نیز، کالاف دیوتی هیچ محدودیتی برای سرویسهایی که آن را بخواهند ندارد».
این نامه در نهایت با اشاره به اینکه هیچ مدرکی دال بر آسیب زدن مایکروسافت به مصرفکنندگان وجود ندارد، به پایان میرسد. با ما همراه باشید در صورت انتشار اخبار جدید در رابطه با این موضوع بلافاصله آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. همچنین شما نیز میتوانید نظرات و پیشبینیها خود را درباره اظهارات FTC درباره افزایش قیمت گیم پس و سرانجام آن را با ما در میان بگذارید.