گاهی اوقات بهترین ابزار برای شناسایی تصاویر هوش مصنوعی، همان چشمان شماست! در این مقاله میخواهیم به شما بگوییم چگونه تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی را تشخیص دهید.
ابتدا باید بگذارید خبر بد را بگویم؛ در این روزها با پیشرفت روز به روز مدلهای هوش مصنوعی تشخیص تصاویر تولید شده با این مدلها واقعاً سخت و دشوار شده است. در تصاویری که امروز از مدلهای مختلف هوش مصنوعی میبینیم، نشانههایی از ضعف و کاستیهای منطقی و تکنیکی کمتر به چشم میخورد.
اکنون دیگر مشخص نیست که هر تصویر توسط کدامیک از مدلهای هوش مصنوعی معروف (مانند؛ Midjourney، Stable Diffusion، DALL-E و جمنای) تولید شده است. در واقع، تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی بیشتر از قبل مردم را فریب میدهند و این موضوع مشکلات بزرگی را در زمینه انتشار اطلاعات نادرست به وجود آورده است. اما خبر خوب این است که تشخیص تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی چندان هم غیرممکن نیست، هر چند امروز نسبت به گذشته تلاش بیشتری میطلبد.
در این مقاله بر اساس راهکارهایی که در مجله اینترنتی مَشِبل پیشنهاد شده است؛ به شما راهکارهایی را پیشنهاد میدهیم که بتوانید تصاویر واقعی را از تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی افتراق دهید.
آشکارسازهای تصویر هوش مصنوعی (با احتیاط به آنها اعتماد کنید)
این ابزارها از بینش کامپیوتری برای بررسی الگوهای قرارگیری پیکسلها و نیز تعیین میزان احتمال تولید یک تصویر توسط هوش مصنوعی استفاده میکنند. این یعنی آنکه آشکارسازهای هوش مصنوعی کاملاً بیخطا نیستند اما برای افراد عادی و استفاده روزمره، روش خوبی محسوب میشود و به کمک آنها میتوان مشخص کرد که آیا یک تصویر به بررسی دقیقتر نیاز دارد یا نه. (به خصوص زمانهایی که یک تصویر هوش مصنوعی، با یک نگاه قابل تشخیص و افتراق از تصاویر اصلی نباشد.)
متأسفانه، بر اساس مطالعات، چشم انسان با احتمال ۵۰-۵۰ میتواند یک تصویر تولید شده با هوش مصنوعی را از یک تصویر واقعی تمایز دهد. اما به دلیل استفاده از الگوهای پیکسلی در آشکارسازهای هوش مصنوعی، این ابزارها با درصد بالاتری میتوانند تصاویر هوش مصنوعی را شناسایی کنند.
آناتولی کویتنیتسکی، مدیر عامل پلتفرم تشخیص تصویر هوش مصنوعی AI or Not
کویتنیتسکی ادعا می کند که AI or Not به طور متوسط با دقت ۹۸ درصدی میتواند تصاویر هوش مصنوعی را شناسایی کند.
Hive Moderation و SDXL Detector دیگر آشکارسازهای هوش مصنوعی هستند که به طور کلی میزان موفقیت بالایی در شناسایی تصاویر داشتند. ما ده نمونه از تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی را بر روی هر یک از این آشکارسازها امتحان کردیم تا با نحوه عملکرد و میزان موفقیتشان بیشتر آشنا شویم.
AI or Not
AI or Not برخلاف دیگر آشکارسازهای تصاویر هوش مصنوعی تنها یک “بله” یا “نه” ساده به شما میدهد اما پیشبینیهایش برای شناسایی تصاویر هوش مصنوعی با دقت ۸۰ درصد درست هستند. با طرح رایگان این ابزار، شما امکان آپلود ۱۰ تصویر در ماه را دریافت میکنید.
Hive Moderation
ما نسخه آزمایشی رایگان ابزار Hive Moderation را با بیش از 10 تصویر مختلف امتحان کردیم و دقت موفقیت ۹۰ درصدی را با آن به دست آوردیم. با این حال چندان نمیتوانید به آن تکیه کنید؛ چرا که نتوانست یک تصویر تولید شده با هوش مصنوعی که در آن ارتشی از سنجابها از یک دیواره سنگی بالا میروند، تشخیص دهد.
آشکارساز SDXL
آشکارساز SDXL در اولین بارگیریاش احتمالاً چند ثانیه تأخیر داشته باشد و شاید با پیغام خطا روبرو شوید اما در عوض کاملاً رایگان است. به گفته شرکت توسعهدهنده، این آشکارساز با دقت ۷۰ درصدی تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی را تشخیص میدهد و پاسخهایی که به کاربر میدهد نیز به درصد خواهد بود.
Illuminarty
Illuminarty یک طرح رایگان دارد که تشخیص پایهای از تصویر تولید شده با هوش مصنوعی را ارائه میدهد. از ۱۰ تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی که آپلود کردیم، این آشکارساز تنها ۵۰ درصد آنها را توانست به عنوان تصاویر هوش مصنوعی تشخیص بدهد. برای مثال، Illuminarty تصویر هوش مصنوعی برای آلت تناسلی غیر طبیعی یک موش آزمایشگاهی را واقعی تشخیص داد!
همانطور که میبینید، آشکارسازهای هوش مصنوعی عمدتاً کار خود را به درستی انجام میدهند اما کاملاً بی اشتباه هم نیستند و نباید به عنوان تنها راه برای احراز هویت یک تصویر استفاده شوند. گاهی اوقات، آنها میتوانند تصاویر فریبنده و به نظر واقعی تولید شده توسط هوش مصنوعی را نیز تشخیص دهند و گاهی اوقات در تشخیص تصاویری که به وضوح توسط هوش مصنوعی ساخته شدهاند، به اشتباه میافتند. دقیقاً به همین دلیل باید ترکیبی از این روشها را برای تشخیص نهایی به کار گرفت.
سایر نکات و ترفندها
روش سنتی جستجوی تصاویر
راهکار دیگر، راهحلی است که بامشاد مباشر، استاد علوم کامپیوتر و مدیر مرکز هوش مصنوعی وب در کالج کامپیوتر و رسانههای دیجیتالی دانشگاه دیپال در شیکاگو توصیه میکند. با آپلود یک تصویر در Google Images یا سایر ابزارهای جستجوی معکوس تصویر (ابزارهایی که تصاویر را در آنها آپلود میکنید و اطلاعات مربوط به آن تصاویر در فضای وب برای شما به نمایش در میآیند)، میتوانید منشأ تصاویر را ردیابی کنید. مباشر گفت: «اگر عکس آپلود شده، یک رویداد خبری واقعی را نشان دهد، احتمالاً وبسایتهایی که این خبر را پوشش دادهاند، برای شما نمایش در میآیند و اینگونه، احتمالاً بتوانید تشخیص دهید که یک تصویر جعلی است و این رویداد واقعاً رخ نداده است.»
ابزار “About this Image” گوگل
جستجوی Google همچنین یک قابلیت به اسم «درباره این تصویر» ارائه میدهد که اطلاعات متنی مانند زمانی که تصویر برای اولین بار در فضای اینترنت قرار داده شده است، مکانهای دیگری که به صورت آنلاین ظاهر شده و… را ارائه میدهد. برای استفاده از این قابلیت تنها باید بر روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست بالای یک تصویر کلیک کنید.
نشانههایی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است
با اینکه این روزها تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی به طرز وحشتناکی خوب از آب در میآیند، هنوز هم ارزش دارد که به دنبال نشانههای واضح غیرواقعی بودن تصاویر، باشید. همانطور که در بالا هم اشاره شد ذکر شد، شاید گهگاه تصویری با دستهای تابدار، موهایی که کمی بیش از حد عالی به نظر میرسند، یا متنی در تصویر به صورت درهم یا بیمعنی مشاهده کنید. میتوانید در پسزمینه به دنبال اجسام تار یا تابدار یا اشخاصی با پوست بیعیب و بدون منافذ و بدون عیب و نقص باشید.
در نگاه اول، تصویر Midjourney زیر شخصی را نشان میدهد که شبیه یکی از بستگان کارداشیانها به نظر میرسد و یک کتاب آشپزی تبلیغ میکند و به راحتی میتواند در اینستاگرام پیدا شود. اما پس از بررسی بیشتر، میتوانید شیشه قند درهم و برهم، بند انگشتان غیرمعمول و پوست کمی بیش از حد صاف را ببینید.
ساشا لوچونی، مدیر هوش مصنوعی و آب و هوا در Hugging Face، در ایمیلی به مشبل نوشت: «هوش مصنوعی شاید در تولید کلیات یک صحنه خوب باشد اما در جزئیات تصاویر کاستیهایش ظاهر میشود. برای تشخیص یک تصویر تولید شده با هوش مصنوعی به دنبال ناهماهنگیهای کوچک باشید؛ انگشتان اضافه، جواهرات نامتقارن یا ویژگیهای ظاهری غیر معقول، ناهماهنگی در اشیا (مثل دسته اضافه در یک قوری)، چیزهایی هستند که در تصاویر هوش مصنوعی میتوانید مشاهده کنید.
مباشر که همچنین یکی از همکاران موسسه مهندسین برق و الکترونیک نیز (IEEE) هست، گفت در تصاویر زوم کنید و به دنبال “جزئیات عجیب و غریب” مانند پیکسلهای سرگردان و ناهماهنگیهای دیگر، مانند گوشوارههای نامتجانس و ناهماهنگ باشید.
احتمالاً در تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی قسمتهایی را ببینید که تار به نظر برسد در حالیکه بخشهای دیگر با همان فوکوس کاملاً با جزئیات دیده میشوند. این مورد مخصوصاً در پسزمینه تصاویر قابل مشاهده است. اگر نشانههایی با متن و مواردی از این قبیل در پسزمینه داشته باشید، در بسیاری از مواقع در نهایت به هم ریخته میشوند یا حتی گاهی شبیه به یک اتفاق واقعی که عموماً در اطرافمان میبینیم، نیستند.
مباشر، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه دیپال شیکاگو
این تصویر از رژه ونهای فولکس واگن در ساحل، توسط Imagen 3 گوگل ایجاد شده است. ماسهها و اتوبوسها به ظاهر بی عیب و نقص به نظر میرسند. اما اگر اندکی با دقت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که حروف روی اتوبوس سوم که در آن لوگوی فولکس واگن باید وجود داشته باشد، فقط یک نماد مخدوش است و رنگ اتوبوس چهارم نیز به صورت لکههای نامتجانس وجود دارد.
همه چیز در سواد استفاده از هوش مصنوعی خلاصه میشود
اگر در هنگام استفاده از پلتفرمهای شبکه اجتماعی، ابتدا مکث نکنید تا از خود بپرسید که آیا آنچه در وهله اول میبینید توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا نه، هیچ یک از روشهای بالا مفید نخواهد بود. این مفهوم بسیار شبیه به همان سواد رسانهای میباشد که در سال ۲۰۱۶ با فراگیری اطلاعات نادرست و شایعات مختلف، مطرح شده بود و به مفهومی رایج تبدیل شد. سواد هوش مصنوعی اولین خط دفاعی برای تعیین واقعی بودن یا نبودن آن است.
محققان هوش مصنوعی، دوری لانگ و برایان ماگرکو، سواد هوش مصنوعی را اینگونه تعریف میکنند: «آموزشهایی که افراد را قادر میسازد تا به فناوریهای هوش مصنوعی به طور انتقادی نگاه کنند؛ با هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنند و به طور مؤثر همکاری کنند؛ و از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری آنلاین، در خانه و محل کار استفاده کنند».
دانستن اینکه هوش مصنوعی چگونه کار میکند و چه چیزی را باید جستجو کرد، نکته کلیدی است. شاید در ابتدا کلیشهای به نظر برسد اما وقت گذاشتن برای تأیید منشأ و منبع محتوایی که در رسانههای اجتماعی میبینید، احتمالاً شروع خوبی در این راستا باشد.
ابتدا از خود بپرسید منبع تصویر مورد نظر و زمینهای که در آن ظاهر میشود، برای چیست؟ چه کسی تصویر را منتشر کرد؟ اگر متن یا کپشنی همراه آن تصاویر بود، ببینید در مورد چه میگویند؟ آیا افراد یا رسانههای دیگری این تصویر را منتشر کردهاند؟ تصویر یا متن همراه آن چه احساسی در شما ایجاد میکند؟ اگر به نظر میرسد که برای عصبانی کردن یا فریب شما طراحی شده است، به این فکر کنید که چرا و با چه هدفی منتشر شده است.