براساس گزارشات جدید منتشر شده در صنعت تکنولوژی به نظر میرسد که نسخه اشتراکی اینستاگرام و فیسبوک در آینده نزدیک عرضه میشود.
سیاستهای جدید اتحادیه اروپا از برخی روشهای جمعآوری دادهها توسط متا جلوگیری میکند؛ روشهایی که باعث درآمدزایی این شرکت میشوند. حالا براساس گزارش منتشر شده توسط رسانه نیویورک تایمز، متا برای جبران چنین موضوعی احتمالاً در آینده نزدیک یک نسخه اشتراکی و پولی از اینستاگرام و فیسبوک ارائه میکند که در آن خبری از تبلیغات نخواهد بود. این امر ممکن است به متا کمک کند تا نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی و سایر بررسیهای اتحادیه اروپا را از بین ببرد. با توجه به اینکه متا در ماه آوریل گفته بود که تبلیغات در اتحادیه اروپا ۱۰ درصد از کل درآمدهایش را تشکیل میدهد، عرضه نسخه اشتراکی شبکههای اجتماعیاش در این کشورها اقدامی منطقی محسوب میشود.
در صورتیکه متا نسخه اشتراکی شبکههای اجتماعیاش را در اختیار کاربران قرار دهد، برای اولینبار از مدل استاندارد خود فاصله میگیرد؛ مدلی که در آن از یک روش تبلیغاتی برای درآمدزایی و البته جمعآوری اطلاعات استفاده میکند. با این حال متا همچنین به ارائه نسخههای رایگان فیس بوک و اینستاگرام با تبلیغات در اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد اما مشخص نیست که هزینه اشتراک نسخههای پولی این برنامهها چقدر میباشد و یا این شرکت ممکن است آنها را در چه زمانی عرضه کند. سخنگوی متا نیز از اظهار نظر در رابطه با این موضوع خودداری کرد.
به گفته نیویورک تایمز، برخی منابع داخلی متا گفتهاند که ارائه نسخه پولی و بدون تبلیغات پلتفرمهای این شرکت میتواند به برخی نگرانیهای رگولاتورهای اروپا پایان یا اینکه آنها را کاهش دهد. البته نمیدانیم چه تعداد از کاربران اروپایی حاضر به پرداخت هزینه برای استفاده از شبکههای اجتماعی متا خواهند بود.
ارائه نسخه پولی فیسبوک و اینستاگرام در اروپا میتواند اولین تفاوت بزرگ میان پلتفرمهای متا در اروپا و آمریکا را رقم بزند. متا و سایر شبکههای اجتماعی باید قوانین GDPR را رعایت کنند و همچنین خواستههای رگولاتورها را انجام دهند. باید منتظر ماند و دید این نسخه چه زمانی از راه میرسد و البته بهطور جهانی ارائه میشود یا مختص بازار اروپا باقی میماند. بنابراین با ما همراه باشید در صورت انتشار اخبار جدید در رابطه با این موضوع بلافاصله آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
نزدیک به ۲۰ سال است که تجارت اصلی متا بر ارائه خدمات رایگان شبکه های اجتماعی به کاربران و فروش تبلیغات به شرکت هایی متمرکز شده است که می خواهند به آن مخاطبان دسترسی پیدا کنند. ارائه یک نسخه پولی یکی از ملموسترین نمونههای تا به امروز است که چگونه شرکتها مجبور به طراحی مجدد محصولات برای مطابقت با قوانین حفظ حریم خصوصی دادهها و سایر سیاستهای دولت، به ویژه در اروپا هستند.
در ماه ژوئیه، عالیترین دادگاه اتحادیه اروپا عملاً متا را از ترکیب دادههای جمعآوریشده درباره کاربران در سرتاسر پلتفرمهایش از جمله فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و همچنین از وبسایتها و برنامههای خارجی منع کرد، مگر اینکه رضایت صریح کاربران را دریافت کند. در ماه ژانویه، این شرکت همچنین به دلیل اجبار کاربران به پذیرش تبلیغات شخصی به عنوان شرط استفاده از فیسبوک، توسط تنظیمکنندههای ایرلندی ۳۹۰ میلیون یورو جریمه شد. این احکام از تصویب قانون حفاظت از دادههای عمومی اروپا یا GDPR در سال ۲۰۱۸ سرچشمه میگیرد که قانونی مهم برای محافظت از دادههای آنلاین افراد بود.
عرضه نسخه پولی اینستاگرام و فیسبوک توسط شرکت متا نشان میدهد که چگونه کسانی که در اتحادیه اروپا زندگی میکنند، که شامل ۲۷ کشور و تقریباً ۴۵۰ میلیون نفر میباشد، ممکن است به دلیل قوانین، مقررات و احکام دادگاههای جدید، نسخههای مختلف محصولات فناوری مصرفکننده را مشاهده کنند. متا در گذشته به دلیل سایر تخلفات GDPR از جمله جریمه ۲۶۵ میلیون یورویی برای افشای اطلاعات در سال ۲۰۲۱ جریمه شده است. رگولاتورهای ایرلندی همچنین ۲۲۵ میلیون یورو جریمه برای تخلفات در مورد واتساپ و ۱۷ میلیون یورو دیگر به دلیل افشای دادهها وضع کردهاند.
برخی از افراد داخلی شرکت متا بر این باورند که دادن حق انتخاب به کاربران برای انصراف از خدمات مبتنی بر تبلیغات در حالی که همچنان به نسخه پولی فیسبوک یا اینستاگرام دسترسی دارند، میتواند نگرانیهای برخی از رگولاتورهای اروپایی را کاهش دهد. آنها گفتند حتی اگر تعداد کمی از افراد نسخه پولی را انتخاب کنند، در دسترس قرار دادن چنین گزینه ای می تواند منافع متا در منطقه را تامین کند. متا برنامه جدید تردز را که رقیب X شناخته میشود، در اروپا به دلیل نگرانیهای نظارتی منتشر نکرده است.