بهتازگی شرکت متا در اظهارات جدید خود به صورت رسمی اعلام کرد که تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی در اینستاگرام، فیسبوک و تردز برچسبگذاری میشوند.
هنگامی که سال گذشته تصویری از پاپ با کت سفید پف کرده ای که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود در فضای مجازی منتشر شد، کاربران اینترنت به بحث پرداختند که آیا پاپ واقعاً آنقدر شیک است یا خیر. تصاویر جعلی از دستگیری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، باعث سردرگمی مشابهی شد، حتی اگر فردی که این تصاویر را تولید کرد، گفته بود که این تصاویر با هوش مصنوعی ساخته شدهاند.
حال براساس گزارش جدید منتشر شده توسط رسانه WUFT مطلع شدیم که در همین راستا شرکت متا در اظهارات جدید خود اعلام کرد که تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی در اینستاگرام، فیسبوک و تردز برچسبگذاری میشوند؛ چراکه هوش مصنوعی میتوانند تصاویر، ویدیوها، صدا و متن بسیار قابلقبولی را از طریق اعلانهای ساده تولید کنند.
متا که مالک هر سه پلتفرم است، روز سهشنبه اعلام کرد که برچسبگذاری تصاویر ایجاد شده با ابزارهای هوش مصنوعی پیشرو را در ماههای آینده آغاز خواهد کرد. این حرکت در حالی صورت میگیرد که شرکتهای فناوری، چه آنهایی که نرمافزار هوش مصنوعی میسازند و چه آنهایی که خروجیهای آن را میزبانی میکنند، تحت فشار فزایندهای برای رسیدگی به پتانسیل فناوریهای پیشرفته برای گمراه کردن مردم هستند.
پیش از این تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی متا دارای واترمارکهای نامرئی بوده است تا سازمانهای دیگر متوجه شوند که این تصاویر با هوش مصنوعی ساخته شدهاند؛ حالا چنین رویکردی در دیگر ابزارهای هوش مصنوعی شرکتهای گوگل، OpenAI، مایکروسافت و ادوبی اجرایی میشود و کاربران عادی نیز میتوانند این واترمارک و مشخصات عکس را ببینند.
«نیک کلگ»، یکی از مدیران متا، در پستی اعلام کرد که این شرکت به صورت خودکار تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی مولد را برچسبگذاری خواهد کرد. این برچسبها در تمامی زبانها در دسترس خواهد بود. وی بیان کرد که «از آنجایی که تفاوت بین محتوای انسانی و هوش مصنوعی محو شده است، کاربران میخواهند بدانند که مرز آنها کجاست.»
کلگ اشاره کرد که این برچسبها فعلاً به تصاویر محدود میشود و صدا و ویدیوهای هوش مصنوعی برچسب نمیخورند اما این شرکت به کاربران اجازه میدهد که اگر این محتواهای غیرواقعی را شناسایی کردند، برچسبی روی آن قرار دهند.
همچنین متا در آینده به پستهایی که اطلاعات مربوط به استفاده از هوش مصنوعی مولد را در محتواهای خود درج نکنند، اخطار میدهد یا آن پستها را حذف میکند. به نظر میرسد که فناوری متا برای شناسایی این تصاویر، حتی میتواند محتواهایی را که واترمارکهای نامرئی ندارند، تشخیص دهد.
این نگرانیها بهویژه از آنجایی که میلیونها نفر در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا در سال جاری میلادی شرکت خواهند کرد، شدیدتر شد. کارشناسان و تنظیمکنندهها هشدار دادهاند که دیپفیک، رسانههای دستکاری شده دیجیتالی، میتواند برای تشدید تلاشها برای گمراه کردن، دلسردی و دستکاری رأیدهندگان استفاده شود. با ما همراه باشید در صورت انتشار اخبار جدید در رابطه با این موضوع بلافاصله آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. همچنین شما نیز میتوانید نظرات خود را درباره برچسبگذاری تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی در پلتفرمهای متا با ما در میان بگذارید.