در جدیدترین اخبار منتشر شده در صنعت فناوری مطلع شدیم که هوش مصنوعی متا برای رقابت جدی با ChatGPT به اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک به صورت رسمی اضافه شد.
همانطور که میدانید شرکتهای بزرگ مدتهاست که بخش زیادی از نیروی خود را در زمینه توسعه هوش مصنوعی به کار میگیرند تا بتوانند با نامهای بزرگ در این صنعت نظیر ChatGPT به صورت جدی رقابت کنند. براساس گزارش منتشر شده توسط رسانه The Verge مطلع شدیم که شرکت متا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بدین منظور هوش مصنوعی خود را به اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک اضافه کرده است.
مطابق اعلام رسمی شرکت متا همچنین این هوش مصنوعی قرار است مستقیماً در فید اصلی شبکه اجتماعی فیسبوک ظاهر شود و شما میتوانید در صندوقهای پیامرسانی برنامههای متا با آن چت کنید. هوش مصنوعی ذکر شده برای اولین بار، اکنون از طریق یک وبسایت مستقل در Meta.ai قابل دسترسی است.
برای اینکه هوش مصنوعی متا بتواند به یک رقیب واقعی برای چتبات ChatGPT تبدیل شود، مدل اصلی باید به همان اندازه خوب باشد، اگر بهتر نباشد. به همین دلیل، این شرکت مدل زبانی منبع باز بنیادی و جدید خود را با نام Llama 3 معرفی کرده است. متا میگوید که Llama 3 در معیارهای کلیدی از مدلهای رقیب کلاس خود بهتر عمل میکند و در کارهایی مانند کدنویسی بهتر است. دو مدل کوچکتر Llama 3 امروز عرضه میشوند، هم در دستیار هوش مصنوعی متا و هم برای توسعهدهندگان خارجی، در حالی که نسخه بسیار بزرگتر و چند وجهی در ماههای آینده وارد بازار خواهد شد.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، اظهار داشت که هدف این شرکت آن است که هوش مصنوعی متا «هوشمندترین دستیار هوش مصنوعی باشد که مردم میتوانند آزادانه در سراسر جهان از آن استفاده کنند. مت با Llama 3، اساساً احساس میکنیم که در آن جایگاه هستیم.»
دستیار هوش مصنوعی متا تنها چتباتی است که اکنون نتایج جستجوی بینگ و گوگل را در زمان واقعی ادغام میکند، متا تصمیم میگیرد که چه زمانی از هر یک از موتورهای جستجو برای پاسخ دادن به درخواست کاربران استفاده شود. در بخش تصویر، این هوش مصنوعی برای ایجاد انیمیشنها (در اصل GIF) ارتقا یافته است و تصاویر با وضوح بالا اکنون هنگام تایپ شما تولید میشوند. در همین حال، رئیس بخش هوش مصنوعی متا، احمد الداله، میگوید که « پنل پیشنهادات سریع الهام گرفته از Perplexity هنگام باز کردن یک پنجره چت به این منظور است که ابهامزدایی از آنچه یک چتبات همه منظوره میتواند انجام دهد، است».
در حالی که تا به امروز فقط در ایالات متحده در دسترس بوده است، Meta AI اکنون به زبان انگلیسی در استرالیا، کانادا، غنا، جامائیکا، مالاوی، نیوزیلند، نیجریه، پاکستان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اوگاندا، زامبیا و زیمبابوه منتشر شده است و همچنین برای کشورها و زبانهای بیشتری نیز در راه است. این با یک دستیار هوش مصنوعی جهانی که مارک زاکربرگ در ذهن دارد بسیار فاصله دارد اما این نسخه گستردهتر هوش مصنوعی متا را به دستیابی به بیش از ۳ میلیارد کاربر روزانه شرکت نزدیکتر میکند.
در تصاویر بالا میتوانید مقایسهای با Stories و Reels انجام دهید. برخی این را یک کپی بی شرمانه مینامند اما واضح است که زاکربرگ مقیاس وسیع متا را به همراه توانایی آن برای انطباق سریع با روندهای جدید به عنوان مزیت رقابتی خود میبیند و او همان کتاب راهنما را با هوش مصنوعی متا با قرار دادن آن در همه جا و سرمایهگذاری تهاجمی بر روی مدلهای اساسی دنبال میکند.
او اذعان میکند که «من فکر نمیکنم امروزه بسیاری از مردم وقتی به دستیارهای اصلی هوش مصنوعی که مردم استفاده میکنند فکر میکنند واقعاً به هوش مصنوعی شرکت ما فکر میکنند اما من گمان میکنم که این همان لحظهای است که ما واقعاً شروع به معرفی آن به افراد زیادی خواهیم کرد و من انتظار دارم که یک محصول کاملاً بزرگ باشد». با ما همراه باشید در صورت انتشار اخبار جدید در رابطه با این موضوع بلافاصله آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. همچنین شما نیز میتوانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.