گوگل اخیراً در بیانیه جدیدی خطاب به ناشران محتوای آنلاین مشخص کرده است در صورت اجازه ندادن به هوش مصنوعی برای استفاده محتوایشان، امکان نمایش در نتایج جستجو را از دست خواهند داد.
به نقل از رسانه اینترنتی انگجت، همزمان با صدور حکم هفته گذشته ایالات متحده آمریکا مبنی بر “انحصارطلب” خواندن گوگل و اجرای احکام جریمه این غول فناوری، نشریات آنلاین نیز که از این انحصارطلبی سهمی عایدشان میشد نقره داغ شدند و بخش بزرگی از درآمد تبلیغاتی خود را ازدست دادند.
حال در همین بحبوحه بلومبرگ گزارش داده است که اکنون گوگل خطاب به ناشران محتوای آنلاین بیانیهای منتشر و عنوان کرده است که یا باید به هوش مصنوعی اجازه کپیبرداری بدهند یا امکان نمایش در نتایج جستجو را از دست خواهند داد.
مشکل اصلی در Googlebot نهفته است، رباتی که به مثابه عنکبوتی، دائماً دنیای وب را جستجو و فهرست میکند تا نتایجی را که هنگام وارد کردن عبارات مختلف جستجو میبینید، تولید کند. اگر ناشران محتوا، گوگل را از استفاده از محتوای خود که برای پاسخهای تولید شده با هوش مصنوعی استفاده میکند، مسدود کنند؛ امتیاز گنجاندن صفحات وب خود را در نتایج استاندارد وب نیز از دست خواهند داد.
روز سهشنبه، نیویورک تایمز گزارش داد که وزارت دادگستری، درخواست تجزیه و جداسازی بخشهایی از شرکت گوگل (مانند کروم یا اندروید) را از یک قاضی فدرال بررسی میکند. گزینههای دیگری که برای جریمه گوگل در نظر گرفته میشود؛ شامل اجبار گوگل برای به اشتراک گذاشتن دادههای جستجو با رقبا یا کنار گذاشتن قراردادهای موتور جستجوی پیشفرض خود با شرکتهایی مانند اپل است. قرارداد موتور جستجوی پیشفرض گوگل و اپل ارزشی بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار دارد.
گوگل از یک موتور جداگانه برای چتبات جمنای (بارد سابق) خود استفاده میکند؛ هر چند، موتور جستجو اصلی آنها علاوه بر جستجوهای مربوط به هوش مصنوعی، جستجوهای استاندارد را نیز پوشش میدهد و بدین ترتیب میتوان پیشبینی کرد که احتمالاً جستجوهای درخواستی از سوی هوش مصنوعی در اولویت بالاتری نسبت به جستجوهای استاندارد قرار میگیرند.
بدین ترتیب اگر به گوگل اجازه دهید از محتوای شما برای تولید پاسخهای هوش مصنوعی خود استفاده کند احتمالاً خوانندگان به همان پاسخها بسنده کنند و دیگر به خودشان زحمت بازدید از وبسایت شما را ندهند و این به معنی ازبین رفتن درآمد حاصل از بازدید خوانندگان است.
شاید به این فکر کنید که تولیدکنندگان محتوا میتوانند به راحتی دسترسی گوگل بر محتوای وبسایت خود را مسدود کنند اما همه چیز این طور ساده به نظر نمیرسد؛ چرا که اگر Googlebot را مسدود کنید، امکان نمایش در نتایج جستجو را نیز از دست خواهید داد، که احتمالاً به معنای کاهش قابل توجه بازدید از وبسایت خواهد بود که در کوتاه مدت کاهش درآمد و در بلند مدت از دست دادن جایگاه رقابتی وبسایت را در پی خواهد داشت.
کایل وینز، مدیر عامل iFixit، به بلومبرگ گفت: «من میتوانم ClaudeBot (موتور هوش مصنوعی آنتروپیک) را از بازدید و استفاده از محتوای وبسایتمان مسدود کنم بدون آنکه آسیبی به کسبوکارمان وارد شود اما اگر Googlebot را مسدود کنم، ترافیک و مشتریان خود را از دست میدهیم.»
یکی دیگر از مشکلات ترکیب این دو این است که به گوگل برتری بیاندازهای نسبت به سایر استارتآپهای کوچکتر هوش مصنوعی میدهد. این شرکت تعداد زیادی داده آموزشی رایگان از ناشرانی که میخواهند همچنان در نتایج جستجو قابل مشاهده باشند، دریافت میکند.
در مقابل، شرکتهای هوش مصنوعی دیگر مجبورند برای دسترسی به دادههایشان به ناشران پول بپردازند و حتی در این صورت هم به آن دادههای عظیمی که گوگل به صورت رایگان دسترسی دارد، نزدیک هم نمیشوند.
از این منظر بخواهیم به ماجرا نگاه کنیم، درک این نکته برایمان تعجب آور نیست که طبق گفته بلومبرگ، گوگل از ناشرانی که سعی در مذاکره برای بستن قراردادهای محتوا دارند، صرف نظر میکند. (البته ردیت تنها استثنا این ماجرا بوده است).
سران گوگل پیش خود میگویند: «چرا باید پول صرف معاملات محتوا کنند وقتی به راحتی میتوانند همه آن دادههای آموزشی را در ازای نتایج جستجویی که اکثر ناشران محتوا برای زنده ماندن به آن نیاز دارند، به دست آورند.»
الکس روزنبرگ، مدیرعامل استارتآپ هوش مصنوعی Tako Inc در این باره به بلومبرگ گفت: «اکنون شما تعدادی شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی دارید که برای محتوای آموزشی مدلهای خود پول میپردازند. آنها برای دسترسی به این دادهها هزینه میپردازند تا بتوانند به شکل جدی در میدان رقابت، باقی بمانند. در حالیکه گوگل، در این زمینه واقعاً مجبور به این کار نیستند.»
در نهایت انحصار نتایج جستجو به اهرم فشاری برای گوگل تبدیل میشود که به کمک آن میتواند از محتوای ناشران کوچک به صورت رایگان استفاده کند. علاوه بر مشکلات مالی فعلی در بازار ناشران محتوای آنلاین (در هشت سال گذشته درآمد تبلیغات آنلاین شدیداً سقوط کرده است)، AdWeek در اسفند سال گذشته گزارش داد که موتور هوش مصنوعی گوگل میتواند منجر به کاهش ۲۰ تا ۶۰ درصدی ترافیک جستجوی بازدیدکنندگان شود.
اکنون توپ در زمین وزارت دادگستری آمریکا است تا مشخص کند گوگل (و تا حد زیادی کل دنیای وب) از اینجا به کدام سو میرود.