منابع متعددی که با این موضوع آشنا هستند، گزارش میدهند که شرکت OpenAI در حال کار بر روی شبکه اجتماعی مشابه X (توییتر سابق) است.
اگرچه این پروژه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما به ما گفته شده که یک نمونه اولیه داخلی با تمرکز بر قابلیت تولید تصویر چتجیپیتی (ChatGPT) دارای یک فید اجتماعی است. به گفته منابع ما، سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI ، به طور خصوصی از افراد خارج از شرکت در مورد این پروژه بازخورد خواسته است. هنوز مشخص نیست که آیا برنامه اوپنایآی انتشار این شبکه اجتماعی به عنوان یک برنامه جداگانه است یا ادغام آن در چتجیپیتی، که ماه گذشته به پردانلودترین برنامه در سطح جهان تبدیل شد. سخنگوی اوپنایآی تا زمان انتشار این خبر به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
راهاندازی یک شبکه اجتماعی در داخل یا حول محور چتجیپیتی احتمالاً رقابت تلخ بین آلتمن و ایلان ماسک را تشدید خواهد کرد. در ماه فوریه، پس از آنکه ماسک پیشنهاد غیرمنتظرهای برای خرید OpenAI به مبلغ ۹۷.۴ میلیارد دلار ارائه کرد، آلتمن پاسخ داد: “نه متشکرم، اما اگر بخواهید توییتر را به قیمت ۹.۷۴ میلیارد دلار میخریم.”
ورود به بازار رسانههای اجتماعی همچنین OpenAI را در مسیر برخورد بیشتری با متا (Meta) قرار میدهد. به ما گفته شده که متا قصد دارد یک فید اجتماعی به برنامه مستقل آینده خود برای دستیار هوش مصنوعیاش اضافه کند. زمانی که گزارشهایی مبنی بر ساخت یک رقیب برای برنامه چتجیپیتی توسط متا برای اولین بار چند ماه پیش منتشر شد، آلتمن بار دیگر در X با گفتن “باشه باشه، شاید ما هم یک برنامه اجتماعی بسازیم” واکنش نشان داد.
یک برنامه اجتماعی همچنین به OpenAI دادههای منحصربهفرد و بیدرنگ خود را میدهد که X و متا در حال حاضر برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود از آن برخوردارند. گروک (Grok) متعلق به ماسک محتوای X را در نتایج خود نشان میدهد (ماسک اخیراً تا آنجا پیش رفت که X و xAI را در یک شرکت ادغام کرد)، در حالی که متا مدل زبانی لاما (Llama) را بر اساس انبوه دادههای کاربری خود آموزش میدهد.
یکی از ایدههای پشت نمونه اولیه اجتماعی OpenAI این است که هوش مصنوعی به افراد کمک کند محتوای بهتری را به اشتراک بگذارند. به گفته یکی از کارمندان یک آزمایشگاه بزرگ هوش مصنوعی دیگر، “ادغام گروک با X باعث حسادت همه شده است، به ویژه نحوه ایجاد توییتهای وایرال توسط افراد با وادار کردن آن به گفتن چیزهای احمقانه.”
البته اوپنایآی پروژههای زیادی در دست دارد و مشخص نیست که آیا پروژه رسانههای اجتماعی اولیه آن هرگز به مرحله اجرا خواهد رسید یا خیر. اما وجود آن در داخل اوپنایآی نشان میدهد که این شرکت در زمانی که انتظارات برای رشد آینده آن بسیار بالاست، چگونه به توسعه فکر میکند.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط ورج، این شبکه اجتماعی در حال توسعه در OpenAI ، فعلاً با نام داخلی “Social GPT” شناخته میشود. تمرکز اولیه این پلتفرم بر محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، به ویژه تصاویر ایجاد شده توسط مدل دالی ۳ (DALL-E 3) خواهد بود. هدف اوپنایآی از این اقدام، ایجاد فضایی برای کاربران است تا بتوانند خلاقیتهای هوش مصنوعی خود را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر تعامل داشته باشند.
برخی از تحلیلگران بر این باورند که ورود OpenAI به عرصه شبکههای اجتماعی میتواند با چالشهای قابل توجهی روبرو شود. بازار شبکههای اجتماعی بسیار رقابتی است و جذب کاربران و ایجاد یک جامعه فعال نیازمند تلاش و سرمایهگذاری قابل توجهی است. با این حال، با توجه به محبوبیت روزافزون چتجیپیتی و تواناییهای پیشرفته اوپنایآی در زمینه هوش مصنوعی، این شرکت پتانسیل بالایی برای ایجاد یک پلتفرم نوآورانه و جذاب دارد.
همچنین، گمانهزنیهایی وجود دارد مبنی بر اینکه OpenAI ممکن است از این شبکه اجتماعی برای جمعآوری دادههای بیشتر جهت آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود استفاده کند. دادههای تعامل کاربران در یک پلتفرم اجتماعی میتواند اطلاعات ارزشمندی در مورد ترجیحات، علایق و نحوه تعامل انسانها با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی فراهم کند.