در جدیدترین اخبار منتشر شده در صنعت تکنولوژی مطلع شدیم که شرکت OpenAI از موتور جستجوی SearchGPT به صورت رسمی رونمایی کرد.
براساس گزارش منتشر شده توسط رسانه The Verge مطلع شدیم که شرکت OpenAI از موتور جستجوی SearchGPT به صورت رسمی رونمایی کرد. در صفحه اول این جستجوگر یک تکستباکس بزرگ (مکانی که موارد مورد نظر برای جستوجو را در آن مینویسید) وجود دارد که از کاربران میپرسد «به دنبال چه چیزی هستید؟» اما به جای اینکه به صورت یک لیست ساده از لینک وبسایتهای متفاوت به کاربران پاسخ دهد، سعی میکند آنها را به طور سازماندهی شده ارائه کند.
در یکی از نمونههای ذکر شده توسط OpenAI، موتور جستجو یافتههای خود را در مورد جشنوارههای موسیقی خلاصه میکند و سپس توضیحات کوتاهی از رویدادها و به دنبال آن یک لینک منتخب در اختیار کاربر قرار میدهد. پس از ظاهر شدن نتایج، میتوانید سؤالات بعدی خود را بپرسید یا روی نوار کناری کلیک کنید تا پیوندهای مرتبط دیگر برایتان به نمایش گذاشته شود.
موتور جستجوی SearchGPT در حال حاضر فقط یک «نمونه اولیه» است. کایلا وود، سخنگوی OpenAI به The Verge میگوید که «این سرویس توسط مدلهای خانواده GPT-4 پشتیبانی میشود و در زمان راهاندازی تنها برای ۱۰ هزار کاربر آزمایشی قابل دسترسی خواهد بود». وود میگوید که OpenAI با شرکای شخص ثالث کار میکند و از فیدهای محتوای مستقیم برای ایجاد نتایج جستجوی خود استفاده خواهد کرد. هدف این است که در نهایت ویژگیهای جستجو را مستقیماً در ChatGPT ادغام کنند.
این شروع داستانی است که میتواند به تهدیدی معنادار برای گوگل تبدیل شود، زیرا از ترس اینکه کاربران به سمت محصولات رقیب که این ابزارها را ارائه میدهند، روی بیاورند، برای عرضه ویژگیهای هوش مصنوعی در موتور جستجوی خود عجله کرده است. همچنین OpenAI را در رقابت مستقیمتری با استارتاپ Perplexity قرار دارد که خود را به عنوان موتور پاسخگویی هوش مصنوعی معرفی میکند. Perplexity اخیراً به دلیل ویژگی خلاصههای هوش مصنوعی که ناشران ادعا میکردند مستقیماً کار آنها را از بین میبرد، مورد انتقاد قرار گرفته است.
به نظر میرسد که OpenAI به این بازخورد توجه کرده است و میگوید که رویکرد کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته است. در یک پست وبلاگی، این شرکت تاکید کرد که SearchGPT با همکاری شرکای خبری مختلف، که شامل سازمانهایی مانند صاحبان وال استریت ژورنال، آسوشیتدپرس، و وکس مدیا، شرکت مادر The Verge میباشد، توسعه یافته است. وود در اظهارات خود بیان کرد که «شرکای خبری بازخوردهای ارزشمندی ارائه کردند و ما همچنان به دنبال نظرات آنها هستیم».
طبق پست وبلاگ OpenAI، «موتور جستجویSearchGPT برای کمک به کاربران در برقراری ارتباط با ناشران از طریق استناد و پیوند دادن به آنها در جستجوها طراحی شده است». «پاسخها دارای اسناد و پیوندهایی با نام مشخص هستند تا کاربران بدانند اطلاعات از کجا میآیند و میتوانند به سرعت با نتایج حتی بیشتر در نوار کناری با پیوندهای منبع ارتباط برقرار کنند».
انتشار موتور جستجوی آن به عنوان نمونه اولیه به OpenAI از چند راه مختلف کمک میکند. اول، اگر نتایج SearchGPT به شدت نادرست باشد، میتواند بگوید که خب، این یک نمونه اولیه است! همچنین احتمال اشتباه گرفتن ارجاعات وجود دارد یا شاید حذف عمده مقالاتی مانند Perplexity که متهم به انجام آن شده است.
ماههاست که درباره این محصول جدید زمزمه میشود به طوری که رسانه The Information در مورد توسعه آن در ماه فوریه گزارش میدهد، سپس بلومبرگ گزارش بیشتری را در ماه می منتشر کرد. در همان زمان گزارش دادیم که OpenAI به شدت در تلاش است تا کارمندان گوگل را برای یک تشکیل تیم توسعهدهنده موتور جستجو استخدام کند. برخی از کاربران ایکس همچنین متوجه شدند که وبسایت جدیدی که OpenAI روی آن کار میکند که به توسعه موتور جستجو اشاره دارد.
پیشرفتهای سریع OpenAI میلیونها کاربر ChatGPT را جذب کرده است اما هزینههای شرکت در حال افزایش است. اطلاعات این هفته گزارش داد که هزینههای آموزش و استنباط هوش مصنوعی OpenAI در سال جاری به ۷ میلیارد دلار میرسد و میلیونها کاربر در نسخه رایگان ChatGPT تنها هزینههای محاسباتی را افزایش میدهند.
SearchGP در زمان راهاندازی اولیه رایگان خواهد بود و از آنجایی که به نظر میرسد این ویژگی در حال حاضر هیچ تبلیغاتی ندارد، واضح است که شرکت باید بهزودی راههایی برای درآمدزایی از آن را به وجود بیاورد. با ما همراه باشید در صورت انتشار اخبار جدید در رابطه با این موضوع بلافاصله آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. همچنین شما نیز میتوانید نظرات خود را درباره موتور جستجوی SearchGPT با ما در میان بگذارید.