PS5 : به نسل نهم دنیای بازیهای ویدئویی خوش آمدید
با انتشار کنترلر PS5 تحت عنوان DualSense، یک قدم به دیدن کنسول جدید سونی نزدیکتر شدیم.
PS5 (یا پلی استیشن 5)، با تاریخ انتشار اواخر سال 2020، نسل بعدی پلی استیشن است. و اگرچه سونی در مورد کنسول جدید خود ساکت مانده است، اما چند نکته جذاب را در مورد آن به ما منتقل کرده است. که میتوانیم انتظارات خود را از این کنسول جدید متصور شویم.
ما اخیراً اولین نگاه خود را از کنترلر DualSense PS5 به دست آوردیم، که دارای برخی از ویژگیهای قابل توجه صدا مانند بازخوردش بر روی لمس، نشانهگیریهای تطبیقی(مثلا اگر درحال تیراندازی با کمان بوده و در ابتدای بازی هستید، بهخاطر آماتور بودن کاراکتر بازی، دکمه شلیک کمی سفت تر و سخت تر فشرده میشود) و میکروفن داخلی است. اما آنچه که از کنترلر DualSense قابل بحث است؛ رنگ آمیزی سیاه و سفید و طراحی متفاوت آن است، که نشان میدهد طراحی PS5 نیز چیزی شبیه به آن خواهد بود – و این یعنی PS5 قرار است در طراحی با پیشینیان خود تفاوت داشته باشد.( PS1 سفید رنگ و PS2 ،PS3 ، PS4 رنگ پایه سیاه داشتهاند. قبلاً هم طرفداران پلی استیشن با انتشار ویدئویی از صفحه بوت شدن PS5 که ممکن است از خود کمپانی فاش شده باشد تمایل خود را از بازگشت PS5 به اولین نسل خود یعنی PS1 نشان داده بودند و طراحی سیاه و سفید PS5 از سوی شرکت سونی میتواند ترکیب نسلهای پیشین این کنسول باشد)
همانطور که در رویداد ماه مارچ سونی، از کنترلر DualSense PS5 بحث شد درباره خود کنسول نیز اطلاعات مهمی ارائه داده شد. رئیس سیستم معماری کنسول، مارک سِرنی، برای ما اطلاعات مهم و عمیقی را از مشخصات سختافزاری PS5 به اشتراک گذاشت. و کارکردهای فنی-سختافزاری PS5 را آشکار ساخت. ما آنها را با جزئیات بیشتر در ادامه مطلب میخوانیم، اما اکنون همین قدر بدانید که PS5 دارای CPU مبتنی بر AMD Zen 2 با 8 هسته در 3.5 گیگاهرتز، 16 گیگابایت رم GDDR6 و یک پردازنده گرافیکی RDNA 2 AMD سفارشی است که 10.28 TFLOPs قدرت پردازش را فراهم میکند.
از نظر ویژگیها، میدانیم که کنسول نسل بعدی سونی دارای ردیاب پرتویی، SSD فوق العاده سریع، پخش کننده 4K Blu-ray است و همانطور هم که انتظار میرفت PS5 قابلیت اجرای همه بازیهای PS4 را خواهد داشت. تا الان که همه چی بسیار دیوانه دار در حال پیشرفت است! D-:
آیا میخواهید تمام جزئیات جذاب را درباره PS5 بدانید؟ در اینجا همه چیزهایی که ما تاکنون در مورد PS5 میدانیم وجود دارد – و همچنین آنچه که انتظار داریم این است که با نزدیک شدن به زمان عرضه، جزئیات و ویژگیها به این پیشبینیها نزدیک باشد.
PS5: نکات کلیدی
PS5 چیست؟ PS5 کنسول پلی استیشن نسل بعدی کمپانی ژاپنی سونی است و جایگزین PS4 Slim و PS4 Pro است.
چه زمانی عرضه میشود؟ سونی میگوید: “تعطیلات 2020” در ایالات متحده، بین اکتبر و دسامبر سال 2020.
چه بازیهایی میتوانم در آن تجربه کنم؟ فقط چند عنوان تأیید شده است، اما انتظار همه بازیهای بزرگ و انحصاری سونی و همچنین نسخههای جدید و پیشرفتهی انحصاریهای قبلی مثل Ghost of Tsushima.
PS5 هم VR خواهد داشت؟ اوه بله. کنسول نسل بعدی با سخت افزار فعلی PSVR سازگار خواهد بود، همچنین شایعات مربوط به PSVR 2 نیز وجود دارد.
PS5 چقدر قیمت خواهد داشت؟ PS4 و PS4 Pro در زمان عرضه هر دو 399 دلار / 349 پوند بودند، اما انتظار داریم PS5 کمی بیشتر قیمت داشته باشد. قیمت فاش شده حدود 499 دلار پیشنهاد شده است.(منتظر تأیید)
آیا میتوانم بازیهای PS4 را در PS5 اجرا کنم؟ PS5 به طور قطع با “تقریباً همه” بازیهای PS4 سازگار خواهد بود – هنوز نسلهای قبلیتر(مثلاً PS3) تأیید نشدهاند. مطابق گفته Mark Cerny، سونی با پشتیبانی از 100 بازی برتر PS4 عرضه میشود.
آیا coronavirus عرضه PS5 را به تأخیر میاندازد؟ سونی تأیید کرده است که تاریخ انتشار PS5 در حال حاضر بخاطر کروناویروس به تاخیر نمیافتد.
تاریخ انتشار
سونی رسما تأیید کرده است که PS5 “در تعطیلات 2020” به موقع منتشر خواهد شد، بنابراین احتمالاً مدتی بین اکتبر و دسامبر 2020 خواهد بود. یک افشا نشان میدهد که تاریخ انتشار 20 نوامبر 2020 خواهد بود اما هنوز تأیید نشده است.
از آنجایی که تاریخ عرضه XBox Series X حدوداً در همان دوره خواهد بود بنابراین سونی با عرضه PS5 در آن زمان، خود را در معرض رقابت مستقیم با مایکروسافت قرار میدهد.
علیرغم شایعات، اتاق خبر سونی تأیید کرده است که تاریخ انتشار PS5 با تاخیر توسط coronavirus صورت نگرفته است، بنابراین باید باز هم شاهد انتشار کنسول نسل بعدی در اواخر سال 2020 باشیم – حتی اگر مطمئن نیستیم دقیقاً آن زمان کدام خواهد بود.
ما انتظار داریم تاریخ رسمی انتشار پلی استیشن 5 را که در گفتگوی فنی 18 مارس مشخص نشده، در ماههای آینده بفهمیم.
قیمت
سونی هنوز قیمت PS5 را به طور رسمی تایید نکرده است و به گفته این شرکت، دلیل این امر آن است که در واقع تصمیم نگرفته است که قیمت کنسول نسل بعدی چقدر باشد.
در یک تماس (از طریق اسپیل تایمز)، هیروکی توتوکی، مدیر ارشد مالی سونی فاش کرد که این شرکت هنوز قیمت PS5 را کاهش نداده است.
توتوکی توضیح داد: “آنچه که خیلی مشخص و قابل مشاهده نیست به این دلیل است که ما در فضای رقابت هستیم، بنابراین بحث در مورد قیمت، در این مقطع زمانی بسیار دشوار است و بسته به سطح قیمت ممکن است مجبور شویم تبلیغی را که برای فروش در نظر داریم تعیین کنیم. اینکه ما چقدر آماده پرداخت این هزینه هستیم تا جایگاه خود را تثبیت کنیم [هزینه PS5 را تعیین میکند.] “
توتوکی ادامه داد: “ابتدا باید هزینه کار و دستمزد پرسنل را کاملاً کنترل کنیم و خرج اولیه مشخص شود، اینکه چقدر میتوانیم در ابتدا آماده شویم تعیین کننده خواهد بود، روی تولید و فروش کار خواهیم کرد و باید در زمان عرضه تعداد درستی از محصول را آماده کنیم.”
توتوکی افزود: “این یک توازن است، گفتن هر چیز دقیقی در این مقطع زمانی بسیار دشوار است اما ما میدانیم سونی در تلاش است تا [در دوره چندساله این کنسول] بهترین توازن را ایجاد کند که هم خریدار و هم کمپانی سود ببرد.”
در حالی که سونی ممکن است هنوز قیمتی مشخص نکرده باشد، اما شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه PS5 چقدر میتواند هزینه داشته باشد. در حالی که در آخرین افشا، قیمت PS5 بسیار زیاد است – و به آن نمیتوان اعتماد کرد – برخی پیش بینیها کمی بیشتر عملی هستند. (حتی اگر منبع آنها قابل اطمینان نباشند).
یکی از شایعات حاکی از آن است که این کنسول هنگام عرضه 499 دلار در آمریکای شمالی هزینه خواهد داشت. طبیعتاً باید با این خبر با شک و تردید برخورد شود، اما اگر کنسول با این قیمت روانه بازار شود، خبر خوشحال کنندهای خواهد بود، زیرا این مبلغ تنها 100 دلار بیشتر از قیمت PS4 و PS4 Pro هنگام عرضه است.
ما فکر میکنیم که 499 دلار به احتمال زیاد قیمت این کنسول خواهد بود، گرچه میتواند یک تفکر خیلی خوشبینانه از قیمت PS5 باشد. گزارش اخیر از بلومبرگ ادعا میکند با اینکه تأخیری در تولید و یا عرضهی PS5 اعلام نشده است اما سونی تعداد محدودی کنسول PS5 را در زمان عرضه تولید و روانه بازار میکند درحالیکه تعداد PS4 در زمان عرضهاش در سال 2013 به مراتب بیشتر بوده است.
در تصویر زیر میتوانید جدولی از مقایسه کنسولهای سونی را مشاهده کنید:
منابع بلومبرگ پیش بینی میکنند که محمولههای PS5 حداکثر تا شش میلیون کنسول را تا مارس 2021 حمل خواهند کرد، در حالی که PS4 در همان مدت زمان پس از عرضه 7.5 میلیون نسخه فروخته است – علیرغم اینکه خود PS4 نیز دچار تاخیر شده بود.
بر اساس این گزارش سونی تنها به دلیل اینکه درخواست کمتری را پیشبینی میکند؛ کنسول کمتری را تولید خواهد کرد. البته این حرکت سونی میتواند به این دلیل باشد که میخواهد قیمت بیشتری را نسبت به PS4 معین کند و با این تولید کمتر قصد دارد این موضوع را تحقق ببخشد. کنسول PS5 واقعاً نسبت به PS4 مجهز تر و اجزای آن پیشرفته تر است و احتمالاً برچسب قیمتش نیز عدد بیشتری را نشان خواهد داد. 🙂
با این حال، برنامههای مایکروسافت برای Xbox Series X در اینجا مهم است و سونی به خوبی میتواند تصمیم بگیرد که سخت افزار را با اندکی ضرر به فروش برساند تا بتواند با کنسول مایکروسافت رقابت کند. PS4 از هزینه کمتری نسبت به Xbox One برخوردار بود و احتمالاً سونی علاقهای به تغییر دادن این شرایط برای نسل جدید کنسولها نخواهد داشت.(البته امیدواریم)
می توان انتظار داشت که قیمت کنسول مطابق با فناوری استفاده شده باشد، اما سونی همچنین باید از رقابت خود با مایکروسافت آگاه باشد. بعید است که مایکروسافت اشتباه خود را که در زمان عرضه Xbox One مرتکب شد دوباره تکرار کند و بخواهد برای Xbox Series X نیز قیمت بسیار بالایی را در زمان عرضه تعیین کند. بنابراین سونی باید اطمینان حاصل کند که با گران کردن PS5 اشتباه مشابهی را تجربه نکند.
مشخصات
(CPU: AMD Zen 2-based CPU with 8 cores at 3.5GHz (variable frequency
(GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency
GPU architecture: Custom RDNA 2
Memory interface: 16GB GDDR6 / 256-bit
Memory bandwidth: 448GB/s
Internal storage: Custom 825GB SSD
(IO throughput: 5.5GB/s (raw), typical 8-9GB/s (compressed
Expandable storage: NVMe SSD slot
(External storage: USB HDD support (PS4 games only
Optical drive: 4K UHD Blu-ray drive
سونی سرانجام در اولین رویداد رسمی PS5 خود، پرده را از روی پلی استیشن 5 برداشت، و برای ما مشخص کرد که چه ویژگیهای قدرتمندی را کنسول نسل بعدی میتواند ارائه دهد. اما در مورد این ویژگیها، ما چه فکری میکنیم؟
آنچه که تاکنون جالب توجه است، تعهد سونی به سیلیکونها و سخت افزارهای شخصی سازی شده است، البته با تمرکز کامل بر افزایش قابلیتهای بازی به سطح بعدی. سختافزارهای شخصی سازی شده در PS3 ثابت کرده است عنصرهای دشواری برای توسعه دهندگان هستند که بتوانند از آنها سر در بیاورند؛ اما در PS5 هدف این است که تا حد امکان با توسعهدهندگان سازگار باشد.
اهمیت هارد SSD
همانطور که قبلاً مورد بررسی قرار گرفت، SSD برای تجربه پلی استیشن 5 مهم است. حافظه داخلی با 825 گیگابایت هارد SSD سفارشی، ساخته خواهد شد – این فضا کمتر از چیزی است که در Xbox Series X پیدا خواهید کرد، اما استفاده هوشمندانه از اجرای این فناوری در هر دو کنسول یکسان است.
SSD ها فقط سریعتر بارگیری نمیشوند، بلکه از نظر تئوری امکان ساخت بازیهای جهان باز ( Open world) بزرگتر را فراهم میکنند. به دلیل محدودیت هارد دیسکهای قبلی، توسعهدهندگان مجبور به ساخت بازی با دنیاهای کوچکتر بودند، در حالی که SSDها همچنین امکان استفاده موثر از حافظه سیستم را فراهم میکنند.
SSD پهنای باند بیشتری دارد، بنابراین به جای اینکه تعداد زیادی از دادهها را ابتدا در RAM بارگذاری و سپس بارگیری کرد؛ میتوان دادهها را در صورت لزوم مستقیماً از SSD بارگیری نمود. اما چه فایدهای دارد؟ به معنای کامل گیم پلی، به این معنی است که بازیها کمتر بصورت مقطع مقطع بارگذاری میشوند و اصطلاحاً texture pop-in کمتر خواهد بود (اگر از گیمرهای قدیمی باشید حتما تجربه کردهاید که هر چه در سکانس مورد نظر بازی بیشتر به پیش میرفتید اشیا و objectها کم کم شروع به ظاهر شدن تدریجی میکردند که با هارد SSD این موضوع به حداقل میرسد.)، همچنین سفر سریع (Fast Travel) در بین شهرهای بازی زمان بسیار کمتری از شما میگیرد. بوت شدن از حالت آماده به کار نیز باید خیلی سریعتر باشد.
شما همچنین میتوانید کنترل بیشتری بر نحوه نصب و حذف بازیها داشته باشید، به این معنی که میتوانید به جای نصب و اجرای کامل دادههای بازی، حالت چند نفره بازی را نصب کنید. این امکان را برای راه اندازی مستقیم گیم پلی نیز فراهم میکند، به بازیکنان این امکان را میدهد که مستقیماً به جنبههای مختلف بازی (مانند match-making , continue save game و غیره) بپردازند بدون اینکه مجبور به اجرای کامل بازی شوند.
مثلاً برای اجرای قسمت FUT در بازی Fifa دیگر نیاز نیست کل بازی را اجرا کرده و سپس به قسمت FUT بروید بلکه میتوانید مستقیماً از منوی کنسول وارد آن بخش از بازی شوید.
یا مثلاً شما میتوانید، مستقیم از صفحه اصلی خود به مسابقه بازی Overwatch بپردازید و از لزوم انجام اقداماتی مانند بوت کردن کل بازی و انتخاب حالتهای خاص بازی جلوگیری کنید. همچنین این امکان را برای بازیکنان آسانتر میکند که سریع بین بازیهایی که نصب کردهاند پرش کنند.
درمورد حافظه ذخیره سازی قابل ارتقا (Expandable Storage)، به نظر میرسد سونی به جای سیستمهای ذخیره سازی اختصاصی که Xbox در ابتدا به آنها تکیه خواهد کرد، امکان استفاده از درایوهای رایانه NVMe را غیرفعال میکند. با این همه، در حال حاضر درایوهای زیادی که از رابط PCIe 4.0 مورد نیاز PS5 استفاده کنند، در بازار وجود ندارد – آنها باید حداقل با سرعت 5.5 گیگابایت در ثانیه قادر به ارسال داده باشند.
سِرنی گفت: “درایوهای NVMe PC در پلی استیشن 5 کار خواهند کرد اما تنها مشکل این است که فن آوری کامپیوتر به میزان قابل توجهی عقب تر از PS5 است. برای رسیدن درایوهای جدیدتر به بازار که مبتنی بر PCIe 4.0 بوده و پهنای باند مورد نیاز جهت مطابقت با مشخصات کنسول سونی را داشته باشند مدتی زمان لازم است.”
بازی PS4 در PS5 اگر در یک HDD معمولی ذخیره شود، بسیار خوب اجرا خواهد شد، بنابراین نیازی نیست که به طور غیر ضروری آنها را در فضای SSD گرانبهای خود نصب و اجرا کنید.
پردازنده سفارشی و GPU – این یعنی سازگاری به عقب
قبلاً آگاه بودیم که سونی از پردازنده Zen 2 AMD با هشت هسته و 16 رشته ( 8cores , 16thraeds , 3.5 GHz) استفاده خواهد کرد. با این حال، مراسم معارفه نیز آشکار ساخت که PS5 فرکانسهای 3.5 گیگاهرتزی را تحویل میدهد – بنابراین، پلی استیشن 5 دارای 8 هسته Zen 2 با سرعت 3.5 گیگاهرتز (در فرکانس های متغیر) است در حالی که PS4 با 8 هسته 1.6 گیگاهرتزی اجرا میشود. این یک جهش بزرگ در عملکرد است.
به سمت GPU بروید و AMD RDNA 2 GPU را ببینید که به صورت سفارشی شده تنظیم شده است. این GPU از 36 واحد محاسبه کننده با فشار 2.23 گیگاهرتز بهره میبرد. اوج عملکرد محاسباتی آن 10.28TF اعلام شده است.
نکته جالب این است که این ترکیب باعث میشود PS5 به راحتی بتواند به عقب بازگردد و بازیهای PS4 را بدون آنکه لازم به remake شدن و یا remastered شدن باشند اجرا کند (همانطور که میدانید برای remake و remastered کردن بازیها نیاز به کد زدن مجدد هست و ساعتها زمان برای آن صرف میشود درست مثل وقتی که یک بازی جدیدی قرار است ساخته شود). PS5 در زمان عرضه، تقریباً با 100 بازی برتر PS4 کاملاً سازگار خواهد بود.
بازیهای PS4 با GPUی آن سازگار هستند اما عجیب اینجاست که GPU در PS5 برای اجرای بازیهای PS4 از GPUی PS4 تقلید میکند اما این موضوع به اندازهی عملکرد Xbox Series X عجیب نیست چرا که Xbox Series X میتواند بازیهای Xbox One را اجرا و حتی به بازیهایی که فاقد حالت HDR هستند، HDR را اضافه کند.
فناوری صوتی Tempest 3D
شاید به لطف موتور جدید Tempest، بزرگترین اتفاق رویداد معرفی، پشتیبانی صوتی سهبعدی بوده باشد. این سیستم، فوق العاده قدرتمند است: بنابر گفتههای سِرنی “اگر PSVR بتواند تقریباً از 50 منبع صوتی بسیار مناسب پشتیبانی کند – با توجه به اینکه سیستم صوتی متمایز PSVR یکی از پیچیده ترین سیستمهای صوتی در بازیهای حال حاضر است – موتور Tempest PS5 میتواند صدها نفر را پوشش دهد.”
مثالی که سِرنی از آن استفاده کرده است از لحاظ بارندگی توصیف شده است. امروزه در بازیها، صدای باران، یک آهنگ صوتی از قبل ضبط شده است که حین مواجهه با محیط بارانی در یک بازی شروع به پخش شدن میکند، اما PS5 از نظر تئوری میتواند به شما اجازه دهد صدای هر قطره باران بصورت جداگانه بشنوید؛ بسته به محلی که شخصیت بازیکن در آن قرار دارد صدای متفاوتی از باران را خواهید شنید.( مثلاً صدای باران در زیر یک سقف نسبت به زمانی که مستقیماً زیر باران قرار دارید متفاوت خواهد بود و…)
سِرنی افزود: ” نتیجه کار ما، یک واحد بود که به ندرت شبیه SIMD ( یک دستورالعمل، چند داده) عمل میکرد بهطوریکه در PS4 هر هشت هسته Jaguar به این شکل عمل میکردند.”
او ادامه داد: “اگر ما از الگوریتمهای مشابه PSVR استفاده میکردیم، برای چیزی مانند پنج هزار منبع صوتی کافی بود – اما قطعاً میخواهیم از الگوریتمهای پیچیدهتری استفاده کنیم، و به چیزی مانند آن تعداد صدا نیازی نداریم.”
شاید آنچه که اینجا خیلی خوب و جذاب باشد این است که شما این فناوری را در هنگام عرضه PS5، حتی بهوسیله یک جفت هدفون بسیار معمولی هم میتوانید تجربه کنید. همچنین کمپانی متعهد شد که از سیستمهای multi-speaker surround (اسپیکر دوگانه)، پشتیبانیهای ثانویه را به عمل آورد.
اما این یک پروژه در حال انجام برای سونی است. برای مدل سازی موقعیت یابی داده های اطراف بهصورت دقیق، سونی باید یک نقشه انتقال عملکرد مربوط به سر (HRTF) را تهیه کند. در واقع، این یک الگوریتم مجزا است که اگر سیستم شکل دقیق گوش شما را بشناسد، بهتر عمل میکند.
سِرنی : “شاید شما یک عکس از گوش خود برای ما ارسال کنید و ما از یک شبکه عصبی برای انتخاب نزدیکترین HRTF در بانک اطلاعات خود استفاده خواهیم کرد. شاید شما یک ویدئو از گوش و سر خود برای ما بفرستید و ما یک مدل سه بعدی از آنها درست می کنیم و HRTF شما را ترسیم میکنیم. شاید شما یک بازی صوتی برای تنظیم HRTF خود انجام دهید و ما با ظرافت در حال تغییر آن خواهیم بود تا با تغییر آن در هنگام بازی و قرار گرفتن در حالت HRTF ، بالاترین امتیاز و مزیت را به شما بدهد، و این یعنی آنکه در تطابق با شما بهترین است.”
وی در ادامه افزود: “این [دوره جدید کنسولهای بازی] سفری است که همه ما طی چند سال آینده با هم سپری خواهیم کرد. در نهایت، ما متعهد هستیم که این دوره همه را قادر سازد که سطح بالاتری از واقع-گرایی را تجربه کنند.”
طراحی
هنوز هیچ طراحی رسمی از PS5 آشکار نشده است، اما فاش شدن کنترلر DualSense PS5 ایده نسبتاً خوبی از آنچه که میتوان از طراحی کنسول نسل بعدی انتظار داشت به ما میدهد (ما حتی رندر PS5 خودمان را نیز ایجاد کرده ایم؛ میتوانید در بالا، بر اساس آنچه که تاکنون می دانیم ببینید)
در حالی که ما بیشتر با گمانه زنیها سر و کار داریم، میتوانیم فرض کنیم که طراحی کنسول PS5 مطابق با (یا حداقل شبیه به) کنترلر آن است. تا به امروز، کنترلرهای PlayStation همواره با کنسولهای خود مطابقت داشته اند – عجیب است که اینگونه نباشد.
نکته جالب در مورد کنترلر DualSense، طراحی جدید آن است. و به ویژه، طرح دو رنگ سفید و سیاه آن. این نشان میدهد که ما میتوانیم شاهد یک کنسول Playstation 5 سفید و سیاه دو رنگ، مانند کنترلر آن، باشیم در حالی که این کنسول، خود دارای یک طراحی عمدتاً سفید با روکش مشکی و یا با بخشهایی مشکی است.
طراحی رنگ کنترلر DualSense نه تنها با آنچه در گیم پدهای قبلی پلیاستیشن دیدهایم متفاوت است، بلکه شکل و طراحی کلی آن نیز یک تغییر بزرگ است.
سونی با طراحی DualSense آینده نگر شده است. و گرچه میدانیم که PS5 چیزی شبیه به کیتهای طراحی شده که تاکنون دیدهایم نخواهد بود، بنابراین ممکن است این طراحی جدید و آیندهنگرانه در راستای مناسب باشد. کنترلر سفید است (همانطور که بحث کردیم) اما بسیار ساده و براق به نظر میرسد. با یک شکل گرد بومرنگ مانند، بدون رنگ در دکمهها و چراغ آبی در هر طرف تاچ پد. به نظر میرسد سونی قصد دارد برای PS5 یک طراحی مینیمالیستی (ساده) و آینده نگر داشته باشد.
همانطور که در مورد طراحی کنترلر اشاره کردیم، کنترلرهای PlayStation غالباً با کنسولهای خود مطابقت دارند؛ بنابراین میتوان انتظار طراحی مینیمالیستی مشابه برای PS5 را داشت – احتمالاً با روشنایی آبی، لبههای کمی گرد و عدم وجود رنگ در دکمهها و پورتها.
با این حال، همه اینها حدس و گمان است و تا زمانی که سونی رسماً از طرح PS5 پرده برداری نکند، ما نیز مطمئن نخواهیم بود. ما انتظار داریم که سونی مراسم دیگری برای PS5 در ماه ژوئن یا جولای برگزار کند تا قیمت و طراحی این کنسول را مشخص کند – مشابه آنچه که درمورد PS4 رخ داد.
در حالی که ممکن است دقیقا ندانیم PS5 به چه شکلی خواهد بود؛ سونی لوگو رسمی PS5 را در CES 2020 افشا کرد. این لوگو در واقع همان لوگوی PlayStation 4 است که یک “5” را جایگزین “4” میکند.
DUALSENSE
PS5 با یک گیم پد جدید عرضه خواهد شد، همانطور که شما هم میدانید سونی در حال استفاده از نام DualSense PS5 است و نه DualShock 5. همچنین حرکت به سمت رنگ سیاه و سفید که متفاوت از رنگ کنترلرهای قبلی است میتواند جسورانه باشد. این طرح از کنترلر در تصویر بالا تایید شده است.
طرح کنترلر PS5 با چهار دکمه کشیده میشود که هنوز هم از مثلث، دایره، مربع و ضربدر (یا X) تشکیل شدهاند، اما در آنها رنگی به کار نرفته است. در اطراف تاچ پد مرکزی یک پاپ رنگ وجود دارد، زیرا PS4 Lightbar از بالای گیم پد به کنارههای تاج پد در کنترلر PS5 حرکت کرده و جابجا شده است.
کنترلر PS5 شامل بازخورد تطبیقی (Haptic Feedback) در دکمههای L2 و R2 است. سونی توضیح میدهد که این محرکهای تطبیقی از آن جهت مهم هستند که بازیکنان بتوانند تنش اقدامات خود را مانند کشیدن کمان برای شلیک تیر حس کنند. این قابلیت به برنامهنویسان اجازه میدهد تا مقاومت محرکها را برای شبیه سازی دقیق تر عملکردها در بازی، برنامهریزی کنند.
DualSense شامل یک میکروفون در داخل کنترلر است که به گیمرها اجازه می دهد تا هدست خود را برای برقراری ارتباط با دوستان راهاندازی کنند. و دکمه “Share” مرده است؛ زنده باد دکمه “Create”. این نام، همان چیزی است که سونی دکمهای را که در همان نقطه قرار دارد، صدا میکند یعنی دیگر به جای دکمه Share همان دکمه را Create صدا میکنیم و هنوز هم کارایی این دکمه برای به اشتراک گذاشتن محتوا گیم پلی با دیگران در نظر گرفته شده است. سونی پیش از راه اندازی کنسول جزئیات بیشتری راجع به این دکمه به ما میدهد.
چه بازیهایی را تجربه خواهم کرد؟
اکثر بازیهای PS4، از جمله بازی های PSVR، توسط PS5 پشتیبانی میشود. (آنهایی که بسیار شناخته شده هستند) اما اکنون بیشتر در مورد بازیهای تأیید شده و شایعه شده PS5 برایتان بگوییم.
در این نقطه، هر بازی PS4 شخص اول در خط تولید – از Ghost of Tsushima گرفته تا The Last of Us 2، کاندیداهای اصلی برای ارتقاء به نسل PS5 خواهند بود. ما همچنین به اندازه کافی گفته و شایعه پیرامون دنباله Horizon Zero Dawn و بازی جدید God of War شنیدهایم تا فرض کنیم شاهد حضور هر دو بازی در کنسول PS5 خواهیم بود.
و در حالی که ما درباره بازیهای اختصاصی PS5 هنوز چیز زیادی نمیدانیم، اما پیشبینی میکنیم سونی برای PS5 همچنان روی “بازیهای قدرتمند روایت محور و تک نفره” تمرکز خواهد کرد.
اما بازیهای سوم شخص چطور؟ما اطمینان داریم که نسخه جدید بازی GodFall از کمپانی بازی سازی Gearbox Software بصورت انحصاری برای PS5 عرضه خواهد شد همچنین شایعاتی از استودیو Bluepoint حاکی از آن است که نسخه Remake شدهای از بازی Demon’s Souls بصورت انحصاری برای PS5 در راه است. همین طور قرار است نسخهی Remake شدهای از بازی Gothic برای PS5 داشته باشیم و شاهد بازیهایی از قبیل؛ Gollum, WRC 9, Battlefield 6, Dying Light 2 و Outriders land برای کنسول PS5 باشیم. علاوه بر اینها، کمپانی بازی سازی Ubisoft هم بیکار ننشسته و از انتشار عنوانهای موردانتظاری؛ مثل Watch Dogs: Legion, Rainbow Six Quarantine, Gods and Monsters , Assassin’s Creed Valhalla هم برای کنسول PS5 و هم برای Xbox Series X خبر داد – و نیز شایعه شده است که یک نسخه جدید از بازی FarCry برای کنسولهای نسل جدید خواهیم داشت. البته قرار است بازی Rainbow Six Siege همراه با عرضه نهایی کنسولهای PS5 و Xbox Series X برای خریداران در دسترس قرار بگیرد؛ گرچه Ubisoft اعلام کرده است انتشار بازیهایش منوط بر عرضه به موقع کنسولهای نسل جدید است و چنانچه عرضه کنسولهای نسل جدید با تاخیر روبرو شوند به طبع انتشار این بازیها نیز با تاخیر همراه خواهد بود.
به احتمال زیاد ما بازیهای Starfield و The Elder Scrolls 6 را هم میتوانیم ببینیم که به جمع بازیهای PS5 و Xbox Series X میپیوندند.
با این که معرفی این بازیها یک شروع خوب است، ما انتظار داریم بازیهای سوم شخص بیشتری در ماههای آینده معرفی شوند – و ممکن است شاهد برخی از بازیهای Xbox Series X در مراسم Xbox Series X gameplay reveal باشیم که بازیهای عنوان شده در این مراسم میتواند به نوعی پاسخ به بازیهای انحصاری معرفی شده برای PS5 باشد.
با این همه، در حالی که ما از چندین بازی سوم شخص در خط تولید، برای کنسول PS5 اطلاع داریم اما هنوز هیچ خبر موثقی از اینکه چه بازیهایی همراه با عرضه کنسول منتشر خواهند شد نداریم؛ ولی انتظار داریم بازیهای اول شخص، اولین بازیهای انتشار یافته برای PS5 باشند.
یک شایعه از یک کانسپت (مفهوم) جدید به نام “Instant Demoes” در فروشگاههای بازی Playstation 5 خبر میهد. ادعا شده است که قبل از خرید بازی شما میتوانید از فناوری Now streaming پلیاستیشن استفاده کنید تا فوراً یک تکه از یک عنوان را بازی کنید و ببینید که آیا این بازی همان چیزی است که شما به آن علاقه دارید یا نه. این احتمال وجود دارد که حضور چنین دمویی برای همه بازیها (از هر کمپانی بازیسازی) اجباری باشد.
یک نگرانی در میان جمعی از گیمرها بدین صورت بوده است که عنوانهای مختلف از بازیهایی که اخیرا برای کنسولهای فعلی منتشر میشوند را خریداری بکنند و یا صبر کنند همراه با عرضه نسل جدید کنسولها آنها را خریداری و در کنسولهای نسل بعدی تجربهشان کنند – کمپانی بازیسازی EA تایید کرده است بازیهای خاصی که این کمپانی امسال در حال عرضه برای کنسول های نسل فعلی است برای نسل بعدی به طور رایگان بروزرسانی خواهند شد؛ گرچه ما نمیدانیم کدام بازیها خواهند بود اما این پیشنهاد ممکن است توسط سایر تولیدکنندگان بازیهای ویدئویی مورد استقبال قرار بگیرد و این مسیر پیش گرفته شود.
این یعنی PS5 میتواند مانند Xbox Series X، قابلیت Smart Delivery داشته باشد که البته این موضوع هنوز به تایید سونی نرسیده است.
سونی همچنین برای تمرکز بر “گیمرهای جدی” تأیید کرده است که PS5 بازیهای (AAA Games) را بر بازیهای (Indie Games) در اولویت قرار خواهد داد.
– AAA Games: بازیهای Triple A (همچنین به عنوان AAA شناخته میشوند) بازیهای ساده (کنسول یا رایانه شخصی) هستند که با بالاترین بودجهی توسعه آن زمان ساخته شدهاند و بالاترین ارتقا را دارند. این ردهبندی هیچ ارتباطی با بازی خوب و بد ندارد.
– Indie Games: بازیهای Indie توسط افراد، تیمهای کوچک یا شرکتهای مستقل کوچک که اغلب بطور خاص برای توسعه یک بازی خاص شکل میگیرند ساخته میشوند. به طور معمول، بازیهای indie، از عناوین و بازیهای اصلی کوچکتر هستند.
رویداد معرفی PS5
سونی قبلاً میزبان مشخصات عمومی PS5 بوده است، گرچه موارد قابل توجهی را برای ما آشکار کرد اما این دقیقاً همان رویدادی نبود که ما انتظارش را میکشیدیم. ما PS5 را در تمام شکوه و عظمتش ندیدیم، در مورد ویژگیها و مشخصات چیزهای کمی گفته شد و درباره قیمت یا بازیهای PS5 اصلا چیزی نشنیدیم.
ما انتظار داریم که سونی در ماههای آینده میزبان رویداد معرفی PS5 باشد (البته بصورت دیجیتالی و غیرحضوری). ویژگیهای پلیاستیشن 5، طراحی، قیمت و برخی از بازیهایی که در کنسول نسل بعدی بازی خواهیم کرد در این رویداد مشخص خواهند شد.
بنابر پست Restera توسط Jeffrey Grubb (یک افشاکننده اخبار تکنولوژی وفناوری که ماه گذشته تاریخ درست نینتندو را افشا کرده بود) رویداد معرفی PS5 “در حال حاضر برای 4 ژوئن (مطابق با 15 خرداد) برنامه ریزی شده است.” اما این تاریخ هنوز توسط سونی تأیید نشده است.
اما این تاریخ مربوط به پنجره از قبل تعیین شده رویداد معرفی PS5 است. این شرکت پیش از این گفته بود که معرفی PS5 نقشه راهی مشابه با PS4 را دنبال میکند؛ گرچه بیماری همهگیر Covid-19 ممکن است این مسئله را تا حدودی مختل کرده باشد. مشخصات PS4 در فوریه 2013 توسط سونی آشکار شد درست قبل از معرفی شدن کامل کنسول، قیمت گذاری و معرفی بازیهایش در ژوئن همان سال در مراسم E3 2013.
سونی مشخصات PS5 را در فوریه سال جاری آشکار کرد، بنابراین ما انتظار داریم یک رویداد معرفی کامل PS5 در ژوئن یا جولای رخ دهد (این پیش بینی با این واقعیت که سونی برنامهای برای حضور در E3 2020 نخواهد داشت، دشوارتر شده است.)
سونی با یک ترفند، درست زمانیکه همه انتظار داشتند مشخصات کنسول آشکار شود تا حدودی با یک برگ برنده از بار این خواسته طفره رفت – ارسال کنترلر PS5 به عنوان یک پست وبلاگ و مشخص کردن جزئیات کنترلر در مصاحبه حضوری.
ما به محض اینکه اخبار رسمی در مورد رویداد معرفی PS5 را بدست آوردیم، شما را به روز خواهیم کرد.
PS5 PRO چطور؟
شایعات مطرح شده نشان میدهد سونی همزمان با عرضه مدل پایه PS5، مدل PS5 Pro را نیز عرضه خواهد کرد.
وبسایت Wccftech خاطرنشان کرد که روزنامه نگار ژاپنی Zenji Nishikawa این ادعا را در قالب یک ویدئو در کانال یوتیوب خود مطرح کرده است؛ و از آنجا که ادعاهای نیشیکاوا معمولاً به درستی اثبات شدهاند از این خبر نمیتوان به راحتی چشمپوشی کرد. (نیشیکاوا در گذشته با پیش بینیهای صحیح خود درباره PS4 Pro و Switch Lite ثابت شده است.)
به گفته نیشیکاوا، PS5 Pro حدود 100 تا 150 دلار بیشتر از کنسول پایه قیمت گذاری خواهد شد. در این گزارش آمده است که سونی از این رویکرد استفاده میکند زیرا “به یک مدل رده بالا در کنار مدل پایه علاقهمند است و میخواهد آنچه را که بازیکنان میخواهند، از ابتدای نسل به آنها بدهد.”
کاربر NeoGaf FXVeteran (از طریق TweakTown) ادعا میکند که سونی قصد دارد همزمان دو مدل پلیاستیشن 5 را منتشر کند: یک PS5 Pro و یک PS5، با این هدف که PS5 Pro “در خط مقدم” قرار دارد و برای رویارویی با نسخههای قدرتمندتر Xbox Series X آماده خواهد شد.
در حالی که با توجه به شایعات احتمال معرفی یک PS5 Pro وجود دارد، با این حال ما فکر نمیکنیم که نسخه پرو همزمان با PS5 معمولی منتشر شود. به نظر ما، این احتمال وجود دارد که سونی حدود سه سال (یعنی تا 2023) صبر کند تا یک کنسول پرو به روزرسانی کند – معمولاً این اتفاق در میانه چرخه رخ میدهد و چرخه عمر PS5 حدود شش تا هفت سال تخمین زده میشود.