وکلای حقوقی میگویند شکایت اسکارلت جوهانسون از OpenAI میتواند برای این شرکت توسعه دهنده هوش مصنوعی دردسرساز شود.
در پی استفاده از صدای اسکارلت جوهانسون در نسخه جدید هوش مصنوعی OpenAI، این بازیگر آمریکایی قصد دارد با استناد به قوانین تبلیغات در کالیفرنیا به دلیل سوءاستفاده از صدایش توسط شرکت مادر ChatGPT، از آنها شکایت کند.
OpenAI شاید برای ساخت صدای ChatGPT که بسیار شبیه صدای اسکارلت جوهانسون باشد، (چه این کار را عمدی انجام داده باشد یا نه) با عواقب قانونی جدی روبرو شود. همچنین وکلای حقوقی این پرونده به خبرگزاری وِرج اعلام کردهاند، این موضوع که سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI، به این شباهت در پست توییتری خود اشاره کرده است، حتی میتواند اوضاع را برای این شرکت بدتر هم کند.
پوروی پاتل آلبرز، شریک و وکیل حقوقی شرکت نیز اذعان دارد که رویکرد دستگاه قضا و قانون ایالات متحده آمریکا احتمالاً از این موضع این بازیگر دفاع خواهد کرد.
پس از مراسم معارفه نسخه جدید ChatGPT در هفته گذشته، OpenAI به تفسیرها و سرفصلها اشاره کرد و خاطرنشان کرد که صدای دستیار هوش مصنوعی آنها با نام Sky بسیار شبیه به صدای بازیگر مشهور هالیوودی، اسکارلت جوهانسون، است. این شباهتها وقتی بارزتر شد که پس از مراسم معارفه، سم آلتمن در یک پست شبکه اجتماعی ایکس لغت «Her» را در اشاره به فیلمی با همین نام و با بازی اسکارلت جوهانسون، منتشر کرد و بدین ترتیب این شباهت را برجستهتر کرد.
شکایتنامههای پیشین در ارتباط با شباهت صدای افراد مشهور با صدای این هوش مصنوعی باعث ایجاد خط و مشیهای واضحی برای شبیهسازی صدای هوش مصنوعی شده است.
آلبرز میگوید که جوهانسون و سایر افراد مشهور میتوانند از قوانین مربوط به تبلیغات استفاده کنند، قوانینی که از ویژگیهای شناسایی یک فرد در برابر استفاده بدون اجازه آنها محافظت میکند. آلبرز میگوید: «اگر از نام، صدا یا تصویر شخصی بدون اجازه حقوقی او استفاده کنید، حق تبلیغاتی او را نقض خواهید کرد.
ٰپیشتر سلبریتیها در پروندههای مشابه که از صداهایشان در آگهیهای بازرگانی سوءاستفاده شده است، برنده دادگاهها بودهاند.
در سال ۱۹۸۸، بت میدلر به دلیل شباهت موسیقی تبلیغاتی شرکت فورد با یکی از آلبومهایش از این کمپانی شکایت کرد؛ در آن سالها میدلر از حضور در تبلیغاتهای این شرکت خودداری کرده بود. در همان سال، تام ویتس پس از اینکه آژانس تبلیغاتی شرکت فریتو لی، شخصی را به تقلید از ویتس برای تقلید از آهنگ او در تبلیغات دوریتوس دعوت کرد، از این شرکت به دلیل سوء استفاده از صدایش شکایت کرد. هر دو پرونده که در دادگاههای کالیفرنیا ثبت شده بود، به نفع سلبریتیها خاتمه یافت.
کریستین مامن، متخصص در قانون مالکیت حقوقی و معنوی، میگوید:«برنده شدن میدلر و ویتس در آن دادگاهها پیامدهای واضحی برای شبیهسازیهای صوتی هوش مصنوعی دارد.»
برای پیروزی در چنین پروندههایی، افراد مشهور معمولاً باید ارتباط میان صدا یا سایر ویژگیهایشان با شرکتها و تبلیغاتهای آنها را اثبات کنند و نشان بدهند که ویژگیهای ظاهری یا معنوی آنها به نحوی در فروش محصول شرکتهای مورد نظر تأثیرگذار بوده است، حتی اگر درگیر آن نباشند. برای اسکارلت جوهانسون اثبات چنین ارتباطات ظاهری و شباهتهایی احتمالاً کار چندان دشواری نباشد، به خصوص پس از آنکه بابت بازیگری در نقشی مشابه در فیلم Her برنده جایزه اسکار نیز شده است.
اما چیزی که کارها را دشوار میکند، فقدان حقوق فدرال (میان ایالتی) برای تبلیغات است و به جای آن در این حوزه قوانین ایالت به ایالت هستند و همه ایالتها یک قانون واحد را در دست ندارند. همچنین هر ایالت قوانین تشبیهسازی و کپیرایت خود را به گونهای متفاوت طرح میکند. برای مثال، نیویورک حق کنترل استفاده تجاری از ویژگیهای شخصی مانند نام، تصویر، صدا و حتی امضای هر فرد را برای اشخاص محفوظ میدارد، این حقوق حتی شامل اشخاص متوفی میشود.
کالیفرنیا، جایی که دفتر مرکزی OpenAI در آن قرار دارد، در قوانین ایالتی خود به استفاده از کپیهای دیجیتالی مانند صداهای تولید شده توسط هوش مصنوعی اشارهای نکرده است اما همچنین در قوانین این ایالت آمده است که شرکتها برای استفاده از صدای یک فرد زنده در فعالیتهای تجاری خود حتماً باید از شخص مورد نظر رضایت داشته باشند. با استناد بر این قانون استفاده از «هویت» یک فرد خواه صدا، چهره یا نام او میتواند این حفاظتها را نقض کند و پیگرد قانونی خواهد داشت.
حتی اگر OpenAI به اسکارلت جوهانسون اشارهای نکرده باشد، مصرفکنندگان به شباهت میان آنها اشاره کردند.
مامن میگوید: «در تبصره این قانون آمده است که یک سلبریتی با صدای متمایز از آنچه در محصول استفاده شده، حتی اگر به نحوی ارتباط معنایی و معنوی میان او محصول ایجاد شود که فروش آن محصول را به طور غیرمستقیم تبلیغ کند، میتواند از شخص یا شرکتی که از صدای او تقلید کرده است، شکایت کند.»
جوهانسون هنوز از OpenAI شکایت نکرده است، اما برای این منظور قرار ملاقات با وکیل تنظیم کرده است. روز دوشنبه، جوهانسون گفت که او یک مشاور حقوقی استخدام کرده تا برای تنظیم پیشنویس نامههایی که به OpenAI ارسال کرده است، به او کمک کند. جوهانسون اذعان داشت که OpenAI پیشتر برای استفاده از صدای او در Sky با او تماس گرفته بود و او درخواست این شرکت را رد کرده است.
OpenAI میگوید که قصد نداشته است که صدای Sky شبیه جوهانسون باشد، اما تنها اظهار این موضوع لزوماً از شرکت محافظت نمیکند. آلبرز میگوید که اگرچه OpenAI به صراحت به جوهانسون اشاره نکرده است، اما مشتریان این شرکت به این شباهتها اشاره کردهاند. همین موضوع کافی است که جوهانسون بتواند شکایتنامهای علیه آنها تنظیم کنم.
سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI، با پست خود در شبکه اجتماعی ایکس احتمالاً مسائل را پیچیدهتر کرده باشد. آلتمن کلمه “Her” را در حالی که رویداد شرکت در هفته گذشته اتفاق میفتاد، منتشر کرد و ظاهراً به شباهت دمو هوش مصنوعی با آنچه در فیلم Her به تصویر کشیده شده بود، اشاره کرد. آلبرز میگوید که این میتواند به افکار عمومی مبنی بر تقلید صدا از جوهانسون دامن بزند.
OpenAI تا اطلاع بعدی صدای Sky را حذف کرده است تا شاید نگرانیهای جوهانسون را برطرف کند. هر چند آلبرز اذعان دارد در صورت بازگرداندن صدای Sky و شباهت آن به صدای جوهانسون، این بازیگر احتمالاً پیگیریهای جدیتری را دنبال خواهد کرد.