یکی از پروندههای تبعیض نژادی تسلا که از سال ۲۰۱۵ بارها و بارها حاشیهساز شده بود سرانجام با توافق طرفین حل و فصل شد.
بألاخره پس از تقریباً ۹ سال کش و قوسهای فراوان پرونده تبعیض نژادی اوون دیاز یکی از کارکنان تسلا علیه این شرکت به انتهای راه خود رسید. در گزارشی که CNBC آن را منتشر کرده است، وکلای دیاز خطاب به رسانهها اعلام کردهاند :«طرفین این پرونده به حل و فصل دوستانه و مسالمتآمیز اختلافات خود رسیدهاند. شرایط این توافقنامه محرمانه است و ما در این باره اظهار نظر بیشتری نخواهیم داشت.»
تسلا، طراح و سازنده خودروهای الکتریکی، در پروندهای که با شکواییه تبعیض نژادی علیه اوون دیاز، اپراتور آسانسور، تنظیم شده بود، برای چندین سال درگیر اقدامات دادگاهی بوده است.
گروه وکلای حقوق مدنی کالیفرنیا که در این درگیری نماینده دیاز بود، ادعا میکند تبعیضهای نژادی و آزار و اذیت کارگران سیاهپوست در این شرکت خودروسازی ادامه دارد و دیاز تنها گوشهای از این ماجرا است.
گروه وکلای کالیفرنیا روز جمعه در یک تماس تلفنی به CNBC گفت :«برای اوون دیاز شجاعت زیادی لازم بود تا در برابر شرکتی به اندازه تسلا بایستد. قوانین و حقوق مدنی افراد تنها در صورتی اجرایی میشود که مردم شهامت پذیرش چنین خطراتی را داشته باشند. اگرچه فصل استیفای حقوقی او به پایان رسیده است اما هنوز کارهای زیادی برای اصلاح تسلا باید صورت بگیرد.»
وکیل دیاز با بیان اینکه تسلا یک کارخانه برای آینده است اما این رفتارها مربوط به گذشته میباشد، گفت :«هنگامی که این پرونده را شروع کردم، به طرف مقابل پیشنهاد دادم که اگر ایلان ماسک بیانیهای خطاب به کارگرانش صادر کند و متعهد شود که این گونه رفتارها به هیج وجه قابل پذیرش نیست، این اقدامات دادگاهی را متوقف خواهم کرد. ما در این هفت سال درگیری حقوقی و پس از تعیین غرامت نه رقمی و سپس هفت رقمی یک بار هم نشنیدهایم این رفتارها متوقف شود یا حتی بیانیهای در قبال آن صادر شود. چرا او با این رفتارها برخورد نمیکند؟»
کمیسیون فرصتهای شغلی برابر ایالات متحده آمریکا نیز از تسلا به دلیل نقض قانون فدرال در جهت عدم مقابله با آزار و اذیت نژادی گسترده و مداوم کارکنان سیاهپوست شکایت کرده است.
هر چند تسلا دعویات کمیسیون فرصتهای شغلی آمریکا را صرفاً روایتی نادرست از آنچه در حقیقت رخ داده است، عنوان میکند.
پرونده دیاز
در سال ۲۰۲۳ همانطور که بالاتر هم توضیح دادهایم، دیاز در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو شهادت داد که همکاران سفیدپوستش در تسلا مرتباً از القاب نژادپرستانه برای تحقیر او و سایر کارگران سیاه پوست استفاده میکردند او همچنین اذعان داشت که در گوشه کنار محل کارش نقاشیهای افراد غارنشین گذاشته میشد. این موارد باعث شده بودند که او در کارخانه از نظر فیزیکی احساس ناامنی کند.
در جریان جلسه محاطمه، دیاز گفت که پسرش را تشویق کرده بود تا در تسلا کار کند اما بعد ها از این پیشنهاد خود پشیمان شده است؛ زیرا، حتی پسر او نیز در محل کارش مورد آزار و اذیت نژادپرستی قرار گرفته است.
در اولین جلسه دادگاه که حدود ۵ سال قبل تشکیل شده بود، هیئت منصفه پس از تأیید ادعای دیاز و وکلایش، به دلیل بروز این اتفاقات و نیز عدم اجرای اقدامات معقول و کافی برای پایان دادن به آنها، تسلا را به پرداخت غرامت به مبلغ 137 میلیون دلاری محکوم کرد.
تسلا به این حکم اعتراض کرد و این باعث شروع یک مجموعه سریالی از دادگاههای تسلا و این کارمند سیاهپوست شد که برای حدود ۹ سال به طول انجامید. در ادامه قاضی ویلیام اچ. اوریک مبلغ غرامت را به ۱۵ میلیون دلار کاهش داد که تسلا به این حکم نیز اعتراض کرد و در نهایت در آخرین دادگاهی که در این هفته برگزار شده بود مبلغ غرامت به 3.2 میلیون دلار کاهش پیدا کرد و از سوی وکلای تسلا تأیید و تضمین شد.
ایلان ماسک در ایکس
این توافق با دیاز در حالی صورت میگیرد که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به دلیل نشر مطالب مشوق تنفر و نژادپرستی در شبکه اجتماعی ایکس، با انتقادهای شدیدی مواجه شده است.
همانطور که انبیسی نیوز نیز اخیراً گزارش داده است، ایلان ماسک در آخرین پستهایش در ایکس ادعاهای تأیید نشدهای درباره آدمخواری ساکنان هائیتی به اشتراک گذاشته است و نیز مهاجران کشور هائیتی را بهعنوان آدمخوارهای احتمالی معرفی میکند!