شاید در مورد محصول طعمه و چگونگی اثر آن بر رفتار مصرف کننده شنیده باشید. در این مقاله سعی داریم به شما بگوییم که اپل چگونه از آیپد ایر به عنوان یک دستگاه میان رده با ویژگیهای عجیب برای بهتر جلوه دادن سایر آیپدهایش استفاده میکند.
برای رد یا تأیید این فرضیه میتوانید یک آزمایش جالب انجام دهید. بیایید به این فکر کنید که اگر آیپد ایر را حذف کنید، محدوده انتخاب شما برای خرید تبلتهای اپل چگونه خواهد بود؟ در یک سمت فقط آیپد استاندارد و در طرف دیگر آیپد پرو را خواهیم داشت. حال با در نظر گرفتن این دو گزینه از خود بپرسید کدامیک را انتخاب خواهید کرد و خریدش برایتان منطقیتر به نظر میرسد؟ ببینید تنها در نظر گرفتن آیپد ایر چه تاثیری بر تصمیم خرید شما میگذارد؟
اگر از من بپرسید با حذف آیپد ایر چیزی از یک به اصطلاح طیف محصولات باقی نمیماند و تنها با دو محصول کاملاً مجزا روبرو خواهیم بود که ارتباط چندانی میان آنها وجود ندارد. چیزی شبیه به مقایسه مک مینی و مک پرو یا اپل واچ SE و ویژن پرو است. هیچ نکته خاصی برای مقایسه مشخصات میان آنها یا سنجش مزیت و معایب آنها وجود ندارد. شما فقط به محصولی که واضحاً شما را هدف قرار میدهد، نگاه میکنید و در صورت مناسب بودن قیمت آن را خریداری میکنید. اگر یک کامپیوتر روزمره میخواهید، آیپد استاندارد را میخرید. اگر از طرفداران کارهای سنگین و خلاقانه هستید، آیپد پرو را خریداری خواهید کرد؛ در نتیجه اگر گزینه آیپد ایر وجود نداشته باشد انتخاب برای شما دیگر چالشی نخواهد داشت و نسبتاً ساده خواهد بود.
این موضوع به نظر چیز خوبی است و شاید فکر کنید اپل قطعاً میخواهد تصمیمگیری خرید برای کاربرانش چندان چالشبرانگیز نباشد تا بتواند محصولات خود را در سریعترین زمان ممکن بفروشد. شاید هم واقعاً آن طور که ما فکر میکنیم نباشد؟!
در واقع نکته اینجاست که اپل نه تنها آن را به عنوان آزمایش بلکه به شکل یک عمل تجربی به واقعیت تبدیل کرده است و میتوان گفت برای ۹۹ درصد خریداران آپپد، فقط همان دو گزینه وجود دارد و تعداد کمی از مشتریان به سمت خرید آیپد ایر رو میآورند.
برای بسیاری از افرادی که از ما برای خرید مشاوره میخواهند، به آنها آیپد استاندارد را به عنوان انتخاب «مناسب» معرفی میکنیم؛ زیرا قدرت کافی برای برطرف کردن نیازهای آنها را دارد و نیز به دلیل کمتر بودن قیمت ارزش خرید بالایی دارد. تعداد بسیار کمی از دارندگان آیپد به یک پردازنده فوق سریع، یک صفحه نمایش سطح بالا یا یک ترابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارند.
برای بازار کوچکی از متخصصان خلاق که به امکانات بیشتر و سختافزار قدرتمندتر نیاز دارند، پرو گزینه بسیار منطقیتری نسبت به Air است؛ زیرا مقاومتر و دوام بیشتری هم دارد، رنگبندی بهتری ارائه میدهد، دارای Thunderbolt و… است.
اگر آیپد، رایانه کاری شماست، از ویژگیهای پرمیوم دست نمیکشید. در بسیاری از دستهبندیهای محصولات اپل، میانردهها گزینههای جالبی به نظر میرسند که قابلیت نسخههای پایین و بالاردهها را با هم در میآمیزند و با برچسب قیمتی در میانه طیف عرضه میشوند. هر چند وقتی صحبت از آیپدها میشود، معادلات به کلی به هم میریزند. البته بخشی از این موضوع به این دلیل است که مردم معمولاً آنها را به شیوه باینری انتخاب میکنند و شما باید تصمیم بگیرید که آیا قابلیتها بالارده را نیاز دارید یا مقرون به صرفه بودن دستگاه برای شما اولویت دارد.
آیپد ایر برای چه کسانی مناسب است؟
حال پرسشی که پیش میآید این است که اگر آیپد ایر اپل واقعاً مشتری ندارد چرا اپل به خودش زحمت تولید آنها را میدهد؟ بنا به گزارش مک ورد، برای پاسخ به این پرسش، فرضیهای مطرح میشود.
بالاتر هم گفتیم که طیف آیپدهای اپل بدون وجود ایر مانند دو محصول نامرتبط به هم نظر میرسند اما کاری که ایر انجام میدهد در واقع پر کردن شکاف میان آیپد استاندارد و آیپد پرو است و به نوعی یک حس هماهنگی را در سری محصولات آیپد ایجاد میکند. در واقع آیپد ایر باعث میشود که تبلتهای اپل به شکل یک سری محصولات وجود داشته باشد تا کالاهایی مستقل.
با قرار گرفتن ایر در میانه این سری، انتظار برای لود صفحه مقایسه آیپد اپل و بحث و جدل در مورد مشخصات فنی این دو بسیار وسوسه انگیزتر میشود و اندک اندک افکار مزاحم و چالشهای تصمیمگیری شروع میشوند. «یک رویه ضد انعکاس خوب به نظر میرسد»، «من ظاهر آن مجیک کیبورد جدید را دوست دارم، شاید باید آیپدی تهیه کنم که از آن پشتیبانی کند» «Wi-Fi 6E چیست؟» «آیا به 16 گیگابایت رم نیاز دارم؟» «چند هسته CPU ارزش خرید بالاتری دارد؟»
به عبارت دیگر، وجود آیپد ایر بلاتکلیفیهای زیادی را ایجاد میکند که در واقع میتواند اینگونه به اپل کمک کند؛ زیرا مشتریان را ترغیب میکند تا برای چیزهایی که میخواهند اما شاید نیازی نداشته باشند، بیشتر خرج کنند. برای مشتریانی که در خریدشان آگاهانه تصمیم میگیرند و در مسیر خود باقی میمانند، ایر به تقویت و تثبیت بهای آیپد استاندارد به عنوان یک آیپد پایینرده و نیز برجسته شدن قابلیتهای بالارده آیپد پرو کمک میکند.
برای کسانی که به دنبال یک آیپد به رنگ سفید وانیلی هستند، آیپد ایر به صورت یک ایستگاه قیمت عمل میکند و به آرامی این ایده را در ذهن مشتری شکل میدهد که باید ۵۹۹ دلار برای آن هزینه کند. اکنون در مقایسه با آن، ۳۴۹ دلاری که صرف خرید آیپد استاندارد میشود به نظر یک سرقت مطلق به نظر میرسد، به خصوص وقتی میبینیم در اندازه صفحه نمایش کاملاً مشابه هم هستند همان و طراحی بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند. در مقایسه نسخه استاندارد، ایر پردازنده M2، شاسی 6.1 میلیمتری و صفحهنمایش LED چند لایه دارد که همه آنها را میتوانیم در آیپد پرو M4 ببینیم. در نسخه پرو شاسی 5.3 میلیمتری و صفحه نمایش OLED آن را به یک نسخه پرمیوم بدل میکند. اکنون بیایید واضح بگوییم، آیپد ایر همان پروژه طعمه اپل است که خرید آیپد را برای کاربران بسیار جذاب میکند.
من شکی ندارم که اپل آیپد ایرهای زیادی میفروشد اما ارزش این محصول برای اپل به تعداد فروشهایش از این دستگاه محدود نمیشود. همه چیز در مورد شیوهای است که مشتریان را نسبت به سایر آیپدها ترغیب میکند. در مجموع بدانید این احساس سردرگمی که در خرید سری آیپدها احساس میکنید شاید تصادفی نباشد!