Google Bard

وبسایت‌ها اکنون می‌توانند Google Bard را مسدود کنند

همه تولیدکنندگان محتوا نمی‌خواهند به مدل زبانی گوگل، اطلاعات آموزشی رایگان بدهند و از این رو وبسایت‌ها اکنون می‌توانند Google Bard را از استفاده از محتوای خود مسدود کنند.

  • گوگل در حال راه اندازی یک ابزار وب مستقل به نام “Google-Extended” است که به ناشران و تولیدکنندگان بستر وب اجازه می‌دهد تا بدون اینکه روی میزان بازدید آنها در جستجوهای گوگل تأثیر بگذارد، از Google Bard انصراف دهند.
  • پیش از این، تولیدکنندگان محتوا تنها می‌توانستند از نتایج گوگل به طور کلی انصراف دهند، که این موضوع باعث تأثیر منفی بر عملکرد و میزان بازدید آنها در جستجوهای گوگل بگذارد.
  • Google Bard با اتصال به سایر سرویس‌های Google و ارائه ویژگی‌هایی مانند بررسی مجدد اطلاعات، آپلود تصاویر و دسترسی به داده‌ها از Google Drive، قابلیت‌های خود را گسترش داده است.

بر اساس گزارشی از AndroidPolice، بزرگترین مشکل حال حاضر مدل‌های یادگیری ماشینی زبان بزرگ (مانند گوگل بارد و بینگ مایکروسافت و…) این است که آن‌ها به همان اندازه که ادعای برتری می‌کنند، برای قدرتمند شدن به مجموعه‌ای از داده‌های آزاد موجود در بستر وب متکی هستند. در روزهای آغازین معرفی این ربات‌های چت هوش مصنوعی، بسیاری از مطالبی که توسط آنها به کاربران مشتاق ارائه می‌شد بدون رضایت صریح تولیدکنندگان محتوا و از وب‌سایت‌های آنها برداشته می‌شد و هنوز هم تا حدی به همین صورت است، اگرچه با مکانیسم‌های جدید انصرافی که از Open AI و سایر شرکت‌های هوش مصنوعی در دسترس تولیدکنندگان محتوا قرار گرفته‌اند، اوضاع اندکی بهتر است. اکنون، گوگل نیز به شکلی مشابه به این جمع می‌پیوندد و به صاحبان وب‌سایت‌های مختلف اجازه می‌دهد از Google Bard انصراف دهند.

این خبر به عنوان بخشی از به‌روزرسانی برای کنترلگرهای ناشرین وبسایت‌ها منتشر می‌شود که در همین راستا گوگل یک ابزار وب مولد هوش مصنوعی به نام «Google-Extended» را راه‌اندازی کرده است. با این ابزار مستقل، این امکان برای ناشران وب به وجود آورد تا به طور خاص ابزار خزنده‌ای (Crawler) که گوگل برای جمع‌آوری داده‌ها در وب‌سایت‌هایشان اجرا می‌کند، غیرفعال کنند و از سرویس Google Bard انصراف دهند. مانند Crawlerهای دیگر، ناشرین وبسایت‌های می‌توانند از robots.txt برای تعیین صفحاتی که گوگل بارد مجاز به بازدید است استفاده می‌کند، بنابراین تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از این ابزار برای جلوگیری از بازدید و استفاده از مطالبشان استفاده کنند. تا پیش از این امکان انصرفا از سرویس Google Bard به صورت جداگانه وجود نداشت و ناشران فقط می‌توانستند به طور کلی از تمامی سرویس‌های Google به طور کلی انصراف دهند؛ که اگر به سهم بازار جستجوی Google برای وبسایت‌تان فکر کنید، متوجه می‌شوید که اصلاً ایده‌آل نیست.

با استفاده از این ابزار، ناشران می‌توانند علاوه بر کنار گذاشتن Bard از وب‌سایت‌های خود، مانع از فعالیت Vertex AI گوگل نیز در وبسایت‌هایشان شوند و گوگل می‌گوید استفاده از این ابزار حتی جلوی فعالیت نسل‌های آینده مدل‌های زبانی هوش مصنوعی را در این وبسایت‌ها می‌گیرد.

سایر شرکت‌های هوش مصنوعی نیز از وب Crawlerها (خزندگان وب) برای جستجوی محتوای مورد نیاز خود و تولید چیزی که به اصطلاح هوش مصنوعی خوانده می‌شود، استفاده می‌کنند؛ هر چند که تا به الآن بسیاری از ناشران این خزندگان وب را برای وبسایت‌‌های خود غیرفعال کرده‌اند. با این حال، با توجه به اینکه موتور جستجوی گوگل و بارد برای مدت طولانی در هم تنیده شده بودند، سؤالاتی در مورد اینکه چگونه می‌توان بدون آنکه به میزان بازدید وبسایت‌ها لطمه‌ای وارد شود، جلوی گوگل را در استفاده از محتوای ناشران گرفت، مطرح شده بود.

Google Bard از زمان راه‌اندازی تا به امروز راه درازی را پیموده است. اکنون می‌توانید از طریق برنامه‌های افزودنی، به سایر سرویس‌های Google متصل می‌شوید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد از داده‌های موجود در Google Flights، Hotels، Maps و YouTube استفاده کنید. حتی می‌توانید Google Bard را به Google Workspace خود متصل کنید و به آن اجازه دهید از طریق Google Drive شما به اسناد و پرونده‌ها دسترسی پیدا کند. بدین ترتیب می‌توانید از این ابزار بخواهید تا خلاصه‌های کوتاه و در عین حال سریعی را به شما ارائه دهد یا محتوایی را بر اساس محتوای خودتان بدون آنکه بخواهد هیچ تغییر پیچیده‌ای به آن وارد کند، به شما نشان دهد.

از آنجایی که پاسخ‌هایی که هوش مصنوعی مولد ارائه می‌دهد الزاماً درست نیستند و امکان بروز خطا در آنها وجود دارد؛ گوگل همچنین سازوکاری برای بررسی مجدد اطلاعات از Bard اضافه کرده است که به شما امکان می‌دهد به راحتی از طریق جستجوی خودکار گوگل صحت و درستی آنچه که ربات به شما می‌گوید تأیید کنید. علاوه بر همه این‌ها، امکان آپلود تصاویر در ربات از طریق Google Lens نیز وجود دارد تا ربات با آنها کار کند؛ همچنین می‌تواند خود تصاویر را به عنوان بخشی از Google Images به شما نشان دهد.

در همین حال، سایر مدل‌های هوش مصنوعی نیز پیشرفت‌های بزرگی را داشته‌اند. ChatGPT OpenAI اکنون قادر به جستجو در وب است، قابلیتی که در زمان انتشار برای اولین بار فاقد آن بود و اطلاعاتش محدود و تنها تا سال 2021 را پوشش می‌داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا