هوش مصنوعی مروری گوگل

هوش مصنوعی مروری گوگل چیست و به چه دردی می‌خورد؟

از آنجایی که در این هفته هوش مصنوعی مروری گوگل (Google’s AI Overviews) در چندین کشور نظیر ژاپن، برزیل و بریتانیا و… راه‌اندازی می‌شود. می‌خواهیم به شما بگوییم این قابلیت گوگل چیست و به چه دردی می‌خورد.

بر اساس مقاله‌ای از رسانه فناوری تک‌کرانچ، شاید شما هم در شبکه‌های مجازی و در خبرهای حوزه فناوری و هوش مصنوعی دیده و خوانده باشید که مدل‌های هوش مصنوعی گوگل به دلیل ارائه دادن برخی پاسخ‌های نادرست و گاهی خنده‌دار (مثلاً به کاربری که در چسبناندن پنیر پیتزا به پیتزا مشکل داشت پیشنهاد داد چسب کاغذی به آن بزند!) و حتی شاید خطرناک به شدت مورد انتقاد و تمسخر قرار گرفته است.

اگر دیگر به چنین پاسخ‌هایی از سوی هوش مصنوعی گوگل بر نخورده‌اید یا دیگر میم‌هایی از آن ندیده‌اید، چندان خود را به زحمت نیندازید؛ زیرا، گوگل از این پس تلاش می‌کند این پاسخ‌های نادرست را به صورت دستی تحت سازوکاری با نام AI Overviews حذف کند.

سخنگو گوگل در این باره گفت: «اکثریت قریب به اتفاق مرورهای هوش مصنوعی، اطلاعات با کیفیت بالا را همراه با لینک‌هایی برای جستجو و بررسی عمیق‌تر اطلاعات در وب ارائه می‌دهند. بسیاری از نمونه‌هایی که در فضای مجازی از پاسخ‌های نادرست هوش مصنوعی خودمان دیده‌ایم، پرسش‌های غیرمعمول بوده‌اند، و به علاوه برخی از این نمونه‌هایی که دیده‌ایم دستکاری شده‌اند به طوری که دیگر نمی‌توانیم آن‌ها را بازتولید کنیم.»

بنابراین بله، احتمالاً می‌توان تصور کرد که این نتایج به گذشت زمان بهتر می‌شوند و برخی از اسکرین‌شات‌هایی که در فضای مجازی هم می‌بینید احتمالاً برای خنده طراحی شده و ساختگی‌اند.

هر چند مشاهده این همه نتایج جستجو هوش مصنوعی باعث می‌شود از خودمان بپرسیم؛ به راستی این همه میل و علاقه کاربران برای استفاده از هوش مصنوعی به جای جستجوی معمولی و سنتی در وب برای چیست؟

به طور واضح و شفاف اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ بدهیم باید گفت؛ گوگل با هوش مصنوعی مروری خود سعی می‌کند پاسخ‌های مورد نیاز کاربران خود را بدون آنکه لازم باشد در صفحات وب پیمایش و وقت خود را در وبسایت‌های گوناگون صرف کنند، برایشان به صورت حاضر و آماده و به زبانی انسان‌گونه نمایش دهد. در واقع گوگل در مورد آزمایش‌های اولیه هوش مصنوعی مروری خود نوشت: «با هوش مصنوعی مروری مردم بیشتر جستجو می‌کنند و از نتایج هم راضی‌تر هستند.»

اما به نظر می‌رسد ایده قدیمی حذف کردن لینک‌های منبع پاسخ‌ها هنوز خیلی زود باشد. هر چند مدتی است که گوگل آنها را از مرکز توجه خارج کرده و در انتهای پاسخ‌های هوش مصنوعی خود گنجانده است اما با این وجود هنوز برای حذف کامل آنها اندکی زود به نظر می‌رسد.

اما آنچه اکنون می‌خواهیم خطاب به گوگل بگوییم این است که موضوع تنها اشتباهات خنده‌دار و مضحک هوش مصنوعی گوگل نیست بلکه بسیاری از خطاها و اشتباهاتی که گوگل در پاسخ‌هایش دارد اصلاً جذاب و حتی خلاقانه نیستند و بسیاری از آنها حتی بسیار پیش‌پا افتاده‌تر از آنچه هستند که انتظار می‌رود باشند.

و اگرچه (به اعتبار گوگل) مرورهای هوش مصنوعی به صفحات منبع خود لینک می‌دهد اما فهمیدن اینکه کدام پاسخ از کدام منبع می‌آید، باز هم ما را به تعداد زیادی کلیک کردن و جستجو وامی‌دارد.

گوگل همچنین می‌گوید این پاسخ‌های نادرست از هوش مصنوعی‌اش که در رسانه‌های اجتماعی بازنشر می‌شوند، اغلب مربوط فضاهای خالی و کم اطلاعات داده‌های وب هستند؛ به این معنی که در مورد آنها اطلاعات دقیق زیادی در فضای آنلاین وب وجود ندارد. درست و تا حدودی حق با گوگل است اما پرسش ما این است که آیا هوش مصنوعی نباید مانند جستجوی معمولی و سنتی به یک فضای وب باز و پر از اطلاعات دقیق متکی باشد؟

متأسفانه هوش مصنوعی می‌تواند خود تهدیدی برای همان فضای باز وب باشد که از اطلاعاتش را از آن به دست می‌آورد و تماماً به آن وابسته است. به هر حال، اگر مردم فقط به خواندن خلاصه‌ای دقیق یا غیردقیق از محتوایی که توسط هوش مصنوعی ساخته شده است، بسنده کنند؛ انگیزه کمتری برای نوشتن یک مقاله دقیق یا تولید یک داستان تحقیقاتی بزرگ باقی می‌ماند و به تدریج صفحات وب و رسانه‌هایی که شاید بخش بسیار بزرگی از درآمد خود را از بازدید روزانه خوانندگان‌شان به دست می‌آورند، به کلی نابود خواهند شد.

گوگل همچنین می‌گوید که با هوش مصنوعی، “مردم از تنوع بیشتری از وب‌سایت‌ها برای کمک به پاسخگویی در مورد سؤالات پیچیده‌تر خود بازدید می‌کنند و لینک‌های ارائه شده در هوش مصنوعی نسبت به زمانی که صفحه‌هات جستجو به‌ شکل سنتی و فهرست‌وار برای آن جستجو ظاهر می‌شد، کلیک‌های بیشتری دریافت می‌کنند.”

ما واقعاً دوست داریم که این موضوع حقیقت داشته باشد اما اگر اینطور نباشد، دیگر هیچ پیشرفت تکنیکی، بخش وسیعی از وب را که شاید ناپدید شود، جبران نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا