طبق گزارشات اخیر اسکوئر انیکس قصد فروش سهام برخی از استودیوهای پیشرفته خود را برای «افزایش پشتوانه مالی» دارد.
دیوید گیبسون، تحلیلگر بازیهای ویدیویی ژاپنی، در توییتر خود اعلام کرد که فروش سهام استودیو کریستال داینامیکس و ایداس به گروه سوئدی امبریسر فاز اول از برنامههای اسکوئر انیکس برای افزایش پشتوانه مالی خود است و فاز دوم این شرکت «تنوع در ساختار مالی و سرمایهگذاری در این استودیو» خواهد بود. وی در ادامه توضیح داد، : افزایش هزینههای توسعه و ساخت بازیهای ویدیویی در نسل جدید به این معنی است که استودیوهای زیرمجموعه این شرکت باید محتاط و بدون ریسک عمل کرده تا بتوانند منابع مالی خود را متمرکز کنند که این امر موجب ایجاد محدودیتهایی در روند توسعه بازیها میشود اما با تغییر چشمانداز مالی و سرمایهگذاری در این استودیوها، فرصتها و امکانات جدیدی برای این تیمهای توسعهدهنده فراهم خواهد شد که در شیوه سنتی امکانپذیر نبود.
البته اسکوئر انیکس اعلام کرد که برخی از استودیوها همچنان تحت مالکیت خودشان باقی میماند، در حالی که سایر استودیوها شاهد تغییراتی در سیستم مالی خود خواهند بود. اسکوئر انیکس همچنین به دنبال راههایی برای گسترش مجموعه استودیوهای خود است. بر اساس گزارشات بیشترین تأثیر بر روی استودیوهای واقع در اتحادیه اروپا و ایالات متحده واقع است و این برنامه جدید به اسکوئر انیکس اجازه میدهد که تمامی منابع و توجه خود را روی بازیهای ژاپنی در دست توسعه متمرکز کنند.
در انتها گیبسون میگوید که اسکوئر انیکس به دنبال فروش سهام استودیوهای خود و جذب سرمایهگذارانی برای بهبود و تقویت ساختارهای مالی و سرمایه خود میباشد، گیبسون معتقد است که شرکتهای بزرگی مثل سونی، تنسنت، نکسون میتوانند از علاقهمندان به سرمایهگذاری باشند. به عقیده گیبسون تصمیم اسکوئر انیکس در ارتباط با مسیر پیش گرفته در بازار مالی غیر عادی و عجیب است، زیرا ناشرین بزرگ باید به اندازه کافی سرمایه و منابع داشته باشند تا نیازهای استودیوهای زیرمجموعه خود را بدون نیاز به فروش سهام آنها و یا جذب سرمایهگذاران خارجی تامین کند.
براساس اطلاعات منتشر شده، تمام هزینههای اجرایی تیمهای بازیسازی و توسعه دهنده اسکوئر انیکس در حال حاضر 840 میلیون دلار است. همچنین طبق آمارهای مالی منتشر شده در جریان گزارش مالی اخیر پس از فروش سهام استودیو کریستال داینامیکس و ایداس به گروه سوئدی امبریسر، این شرکت 1.4 میلیارد دلار بودجه نقد و بدهی صفر خواهد داشت که برای سرمایهگذاری گسترده در ساخت بازیها و تامین بودجه اجرایی آنها کافی خواهد بود و فروش سهام استودیوها نیز ضرورتی نخواهد داشت.
براساس این آمارها میتوان نتیجه گرفت دلایل مالی، احتمالا تنها دلیل اسکوئر انیکس برای جذب سرمایهگذاران خارجی در استودیوهای خود نخواهد بود. پس از پایان این گزارش مالی، ارزش سهام این ناشر ژاپنی به میزان 11 درصد نیز افزایش پیدا کرد. در ماه می امسال مجموعهی بزرگ امبریسر اعلام کرد بخش بزرگی از استودیوهای بازیسازی غربی اسکوئر انیکس را به مبلغ 300 میلیون دلار خریداری کرده است. هنگام کامل شدن این معامله بین اسکوئر انیکس و گروه امبریسر، این مجموعه بهصورت قانونی مالکیت سه شرکت اسکوئر انیکس مونترال، ایداس مونترال و کریستال داینامیکس و امتیاز فرانچایزهای بزرگی مانند Tomb Raider، Deus Ex، Thiefو Legacy of Kain را در اختیار خواهد داشت.
پس از اعلام خبر فروش این شرکتها، اسکوئر انیکس اظهار داشت، قصد دارد استودیوهای بازیسازی جدیدی را تأسیس و یا خریداری کند، که نشان میدهد این شرکت مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است که با اهداف شرکت هماهنگی بیشتری دارد. یوسوکه ماتسودا، مدیرعامل اسکوئر انیکس در مصاحبه با وبسایت یاهو ژاپن در ماه آوریل اعلام کرد که استودیوهای ژاپنی این شرکت نباید سعی کنند بازیهایی را به طور خاص برای جذب بازیکنان غربی بسازند و اولویت اصلی این استودیوها، ساخت بازیهای دلخواه و خلاقانه برای خود سازندگان خواهد بود. ماتسودا میگوید اگرچه بسیار حیاتی است که بازیهای اسکوئر انیکس در مقیاس جهانی به خوبی بفروش برسند اما اگر توسعهدهندگان ژاپنی سعی در تقلید از ویژگیها و سبک بازیهای غربی داشته باشند، نمیتوانند نهایت پتانسیل این تیمها را بهنمایش بگذارند.
همچنین بخوانید:
- اشتراک خانوادگی گیم پس برای کاربرهای کلمبیا و ایرلند به صورت آزمایشی عرضه شد
- تریلر جدید بازی FIFA 23 با محوریت اتمسفر ورزشگاه و موارد دیگر منتشر شد
- تاریخ پشتیبانی بازی F1 22 از قابلیت کراس-پلی اعلام شد
منبع: VGC