به نظر میرسد اپل به لطف سری آیفون 13 توانسته باری دگیر عنوان پرفروشترین برند تلفن هوشمند را در چین را تصاحب کند.
براساس گزارش جدید منتشر شده از سوی Counterpoint، شرکتی که میزان رشد برندهای تلفن هوشمند در بازار چین را مورد ارزیابی قرار میدهد، اپل توانسته رشد ماهانه چشمگیر 46 درصدی را ثبت کند. کوپرتیونیها پیشتر نیز توانسته بودند در ماه اکتبر سال میلادی جاری با پشت سر گذاشتن ویوو عنوان تولیدکننده تجهیزات اصلی (Original Equipment Manufacture) را از آن خود کنند. تارون پاتاک، مدیر تحقیقات Counterpoint، در این خصوص میگوید:”کمبودهای بوجود آمده به خصوص برای مدلهای پرو سبب شد که اپل نتواند سود بیشتری کسب کند. اما با این وجود اپل توانسته زنجیره تأمین خود را بهتر از سایر تولیدکنندگان مدیریت کند.” سری آیفون 13 را میتوان دلیل اصلی رشد چشمگیر اپل در نظر گرفت، زیرا در حالی که در ماه اکتبر سری آیفون 13 توانست سود ماهانه 46 درصدی را برای ساکنین کوپرتینو به ارمغان بیاورد، تمام بازار تلفن هوشمند چین پیشرفت سرمایه 2 درصدی را تجربه میکردند.
باتوجه به نمودار نمایش داده شده در بالا میتوانید چنین نتیجهگیری کنید که هواوی به دلیل تحریمهای ایالات متحده بخش قابل توجهی از سهم بازار خود در چین را از دست داده است که میتواند دلیل دیگری برای رشد اپل در این بازار به حساب آید. گفتنی است اپل برای نخستینبار از دسامبر 2015 موفق به کسب عنوان پرفروشترین برند تلفن هوشمند در چین شده است. وارون میشرا، تحلیگر Counterpoint، اظهار داشت:”به دلیل مشکلات ناشی از زنجیره تأمین، عرضه دستگاههای آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس با 4 الی 5 هفته تأخیر در چین انجام شد و برخی از کاربران چینی ترجیح دادند با خریدهای فوری هرچه سریعتر دستگاههایشان را دریافت کنند. به طورکلی بازار چین برای مدت زمانی بسیار راکد بوده است و ثبت چنین رشد مثبتی از سوی اپل را میتوان یک نکته مثبت در نظر گرفت. این موضوع نشان میدهد کاربران چینی تطبیقپذیری سریع داشته و به سمت پرچمدارها و دستگاههای پریمیوم گرایش دارند که میتواند نکته امیدوارکنندهای برای سایر برندها نیز تلقی شود. این درحالی است که بحران کمبود تراشه نیز سبب شده تا برندها پرچمدارهایشان خود را نسبت به سایر دستگاهها در اولویت قرار دهند.”