گزارشهای جدید حاکی از آن است که مایکروسافت قصد دارد تبلیغات را به بازیهای رایگان ایکس باکس اضافه کند. به گفته تیم بازی و سرگرمی مایکروسافت این تبلیغات مزاحمتی برای گیمپلی بازیها ایجاد نمیکند.
بر اساس گزارشها، اخیراً مایکروسافت بر روی برنامهای کار میکند که به برندهای مختلف اجازه میدهد تبلیغات خود را در بازیهای رایگان Xbox به نمایش بگذارند. منابع آگاه به وضعیت در گفتگویی با Insider توضیح دادند که این تبلیغات گیمپلی بازیها را تحت تأثیر قرار نمیدهند و مزاحمتی برای تجربه کاربران ایجاد نمیکنند و برای مثال ممکن است در یک بیلبورد در یک بازی مسابقهای نمایش داده شوند.
هنوز کاملاً مشخص نیست مایکروسافت چه برنامههای دیگری برای گنجاندن تبلیغات در بازیهای خود دارد. ممکن است بخشی از آنها به صورت پوستههای مربوط به آواتارها و پخش ویدئوهایی در لابی بازیها باشد اما همانطور که Insider اشاره میکند مایکروسافت نگران است که مبادا این تبلیغات برای بازیکنان “آزاردهنده” باشد و به همین دلیل در حال برنامهریزی برای ایجاد یک “بازار خصوصی” است تا فقط برندهای منتخب را وارد این برنامه کند.
منابع همچنین به Insider گفته بودند که مایکروسافت قصد ندارد از درآمد حاصل از این تبلیغات برای خود سهمی بردارد و در عوض میخواهد این سرمایه به توسعهدهندگان بازیهای رایگان داده شود تا بدین صورت توسعهدهندگان و سازندگان بازیهای رایگان به پلتفرم و اکوسیستم ایکس باکس بیشتر جذب شوند و بدین صورت این برنامه نیز راه جدیدی برای کسب درآمد خارج از تراکنشهای فعلی این بازیها خواهد شد.
به نقل از Insider، مایکروسافت از دادههایی که از بینگ و سایر سرویسها جمع آوری میکند برای تبلیغات هدفمند در ایکس باکس استفاده نخواهد کرد. این خبرگزاری همچنین از اینکه آیا مایکروسافت این ایده را به تبلیغکنندگان منتقل کرده است یا نه، هنوز اطلاعی ندارد. البته منابع این خبرگزاری ادعا میکنند که تبلیغات در سه ماهه سوم سال جاری میلادی (تابستان) در Xbox نمایش داده خواهند شد. یکی از سخنگویان مایکروسافت در بیانیهای به Insider گفت: «ما همیشه به دنبال راههایی برای بهبود تجربه بازیکنان و توسعهدهندگان هستیم ولی در حال حاضر چیز بیشتری برای به اشتراک گذاشتن با شما نداریم.»
در بازیهای کنسولی، تبلیغات درون بازی مفهوم جدیدی نیست. در اواسط تا اواخر دهه 2000، شرکتهای بازیسازی در بازیهای پولی خود این ایده را به طور کامل آزمایش کردند. در حوالی همان روزها، EA Games با شرکت تبلیغاتی مایکروسافت (که اکنون منحل شده است) شریک شد و به شرکتهای مختلف اجازه داد تبلیغات خود را در فرنچایزهای Madden NFL، Skate، NHL، و NASCAR و همچنین در Burnout Paradise قرار دهند. اگر در آن دوران هر یک از این بازیها را تجربه کرده باشید، احتمالاً تبلیغات دیجیتالی اوباما را در میدانهای مسابقاتی مختلف یا بر روی بیلبوردها دیدهاید. عنوان Saints Row 2 حتی تبلیغات دنیای واقعی را بر روی بیلبوردهایی درون بازی داشت نمونه آن را میتوان تبلیغات شرکت نتفیلکس در این بازی مشاهده کرد.
شاید تبلیغات درون بازیها در آن دوران تازگی داشت، اما با وجود قیمت بازیهای نسل جدید که برخی از آنها نزدیک به ۷۰ دلار قیمت دارند، بازیکنان انتظار تجربهای بدون آگهی برای بازیهای خود انتظار دارند. احتمالاً به همین دلیل است که مایکروسافت این ایده را فقط برای بازی های رایگان اجرایی میکند. اخیراً، در سال 2020، EA سعی کرد یک تبلیغ غیرقابل رد شدن و تمام صفحه را در UFC 4 وارد کند؛ بدیهی است طرفدارانی که برای این بازی 60 دلار پرداخت کردند، از این اتفاق ناراضی بودند و در نتیجه EA این تبلیغ را پس گرفت.
همچنین بخوانید:
- شایعه: تراشه ایکسباکس سری ایکس در حال بازطراحی میباشد
- شایعه: ایکسباکس لایو گلد و گیم پس آلتیمیت در آینده ادغام خواهند شد
منبع: The Verge