سونی به منظور افزایش رقابت با مایکروسافت قصد دارد بودجه تحقیق و توسعه بازیها در سال جاری را افزایش می دهد تا بتوانند به خرید احتمالی اکیتویژن پاسخ دهد.
سایت Nikkei گزارش داده است که سونی قصد دارد هزینه تحقیق و توسعه را در زمینه بازی افزایش دهد و این پول اضافی را روی بازیهای لایو سرویس سبک فورتنایت و واقعیت ترکیبی متمرکز کند. این شرکت ۲/۱۳ میلیارد دلار برای این بخش در سال مالی ۲۰۲۳ سرمایه گذاری خواهد کرد که حدود ۴۰ درصد از هزینههای شرکت تحقیق و توسعه را تشکیل می دهد – بیش از دو برابر مقداری که در سال ۲۰۲۰ هزینه شده است. هدف این است که سونی رقابت بهتری در زمینه بازیهای ابری و واقعیت مجازی داشته باشد، به خصوص اگر مایکروسافت خرید اکتیویژن بلیزارد را نهایی کند.
سونی به طور معمول به عناوین پرفروش داستانی مانند God of War و Horizon Zero Dawn متکی بوده است، اما بازیهای سرویسهای لایو از مدل متفاوتی استفاده میکنند. شرکتها به جای توسعه یک بازی خاص و رفتن به بازی بعدی، عناوینی را میسازند که میتوانند در طول زمان به روز شوند و با محتوای جدید مانند نقشههای فصلی، پوستهها و اسلحهها درآمد کسب کنند. Overwatch و League of Legends نمونه هایی از این موارد هستند.
سونی در این زمینه به طور قابل توجهی از رقبای خود عقب مانده است – این شرکت در سال ۲۰۲۱ فقط یک بازی سرویس زنده داشت، اما قصد دارد تا مارس ۲۰۲۶ این عناوین را به ۱۲ بازی افزایش دهد. برای این منظور، غول فناوری ژاپنی قصد دارد تا ۵۵ درصد از سهم توسعه بازی PS5 را صرف بازیهای لایو سرویس کند و این میزان را تا مارس ۲۰۲۶ به ۶۰ درصد افزایش دهد. طبق این گزارش، این شرکت قصد دارد از خرید شرکت Bungie نیز برای پیشبرد این هدف استفاده کند.
در همین حال، مایکروسافت در تلاش است تا Activision Blizzard را خریداری کند که به آن امکان دسترسی به مجموعه قدرتمندی از بازی های لایو سرویس (World of Warcraft، Call of Duty، Destiny 2 و غیره) را میدهد. مایکروسافت همچنین در بازیهای لایو سرویس با Xbox Cloud Gaming نیز در مقایسه با رقیب ژاپنی به طور قابلتوجهی پیشتاز است. این در حالی است که سونی آزمایش سرویس استریم بازی PS5 را تازه آغاز کرده است.
در عین حال، سونی میخواهد با تقویت توسعه در واقعیت توسعهیافته (VR، AR، واقعیت ترکیبی و غیره) روی فناوری متاورس سرمایهگذاری بیشتری کند. برای انجام این کار، قصد دارد منابع ۹ استودیو بازیسازی خارج از کشور را که به طور کامل یا جزئی در اختیار دارد، ترکیب کند – از جمله Epic Games (سازنده Unreal Engine) که میتواند به تقویت برنامههای واقعیت افزوده این شرکت کمک شایانی کند. این موضوع با توجه به عرضه آتی هدست ویژن پرو اپل و عرضه اخیر هدست PSVR2 سونی چندان دور از ذهن به نظر نمیرسد.
افزایش سرمایه گذاری نشان دهنده اهمیت بازی در مجموعه کلی سونی است. بخش بازی و خدمات شبکه این شرکت اکنون بخش بزرگی از درآمد آنها را تشکیل میدهد. گفتنی است غول فناوری ژاپنی بخشهای بسیار بالاتری مانند تصویربرداری، فیلمها، تلویزیونها و موارد دیگر را نیز شامل میشود. چنین تصمیماتی همچنین نشان میدهد سونی باید خود را با این واقعیت وفق دهد که توسعه بازی از مدل سنتی خارج شده است – بدان معنا که بسیار بیشتر به مالکیت استودیوهای بازیسازی وابسته خواهد بود.
همچنین بخوانید:
- مایکروسافت و CMA برای مذاکره مجدد در مورد خرید اکتیویژن بلیزارد به توافق رسیدند
- کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به رأی دادگاه با مایکروسافت اعتراض کرد
- ویدیو کوتاه جدید از گیمپلی بازی Alan Wake 2 منتشر شد
منبع: engadget