اپرا هوش مصنوعی

اپرا هوش مصنوعی را به مرورگر خود اضافه می‌کند

مرورگر وب اپرا آخرین مرورگری است که برنامه‌های خود را برای هوش مصنوعی و یکپارچه‌سازی اکوسیستمش با ChatGPT به اشتراک گذاشته است.

به گزارش CNBC، شرکت مالک اپرا، برند چینی Kunlun Tech، اولین بار برنامه‌های خود را روز چهارشنبه با جزئیات مختصری اعلام کرد. هر چند، بعد از آن خبر اپرا مستقر در نروژ برخی از جزئیات مربوط به نحوه عملکرد مرورگر مبتنی بر ChatGPT خود را بازگو کرده است.

اپرا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «بروزرسانی‌های بعدی که برای مرورگرهایش ارائه می‌شود، شامل “سرویس‌های تولیدگر هوش مصنوعی (AI-Generative) به نوار کناری مرورگر” می‌باشد.» اجرای برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT توسط اپرا به دنبال اخباری مبنی بر استفاده مایکروسافت از سیستم هوش مصنوعی OpenAI در مرورگر اختصاصی‌شان و رونمایی از New Bing اتفاق افتاده است.

در حال حاضر مایکروسافت اولین شرکتی است که از ابزار هوش مصنوعی مبتنی بر مدل‌های زبانی برای مرورگر و موتور جستجو خود به صورت عمومی استفاده می‌کند. در حال حاضر یک لیست انتظار برای نسخه مجهز به ChatGPT خود از Bing جدید به کاربرانی که تمایل به تجربه این قابلیت دارند، ارائه می‌دهد. Bard AI گوگل هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است اما گوگل می‌گوید که در حال حاضر آزمایش این سرویس را به عنوان یک محصول جایگزین ChatGPT آغاز کرده است.

ویژگی‌های دیگری که برای نسخه جدید اپرا در نظر گرفته شده شامل مواردی است که به مرورگر این امکان را می‌دهد عملکرد بهینه‌تری داشته باشند؛ مثلاً، دکمه‌ای برای “کوتاه کردن” در نوار آدرس. این به هوش مصنوعی این اجازه را می‌دهد تا خلاصه‌ای از آنچه که بر روی صفحه وب قرار دارد یا مقاله مورد نظر، ایجاد کند. به طور کلی، اپرا قصد دارد ابزارهایی را توسعه دهد که به کاربران در پیدا کردن محتوا و مطالب مفید و چکیده‌ای قابل قبول از آنچه جستجو می‌کند، کمک کند.

به گفته CNBC دیگر شرکت‌هایی که راه‌اندازی ابزارهای هوش مصنوعی خود برای آینده نزدیک برنامه‌ریزی کرده‌اند، بایدو و علی بابا هستند.

باید دید که معرفی گزینه‌های جدید و پیاده‌سازی ChatGPT بر روی دیگر پلتفرم‌ها چه تأثیری بر استفاده آن در مسیر و هدف اصلی‌اش خواهد داشت. مولد متن همچنان چالش‌های خاص مربوط به خود را دارد که از جمله آنها می‌توان به سرورهای سنگین و غیرپاسخگو، گزینه‌های پرمیوم برای قیمت‌گذاری و اکنون تهدید استفاده از چت‌بات‌ها برای ایجاد انواع بدافزارها اشاره کرد.

با این همه، همکاری OpenAI با شرکت‌های مختلف به طور بالقوه می‌تواند تعداد کاربران فناوری آن را بدون نیاز به دسترسی افراد به پلتفرم اصلی افزایش دهد. به گزارش رویترز، ChatGPT در اوایل فوریه به 100 میلیون کاربر فعال رسید و با حدود 13 میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد روزانه در ماه ژانویه به تیتر اول اخبار حوزه فناوری تبدیل شد.

بر اساس آمار Statcounter، در مقایسه با گوگل کروم با 65.4 و مایکروسافت اج با 4.5 درصد از سهم بازار در سه ماهه سوم سال 2022 اپرا با دارا بودن تقریباً 321 میلیون کاربر، 2.4 درصد سهم بازار را برای خود دارد و از این نظر ششمین مرورگر محبوب جهان است.

همچنین بخوانید:

منبع: DigitalTreands

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا