بازی‌ها گیم پس

مایکروسافت: سونی مانع اضافه شدن برخی بازی‌ها به گیم پس می‌شود

به‌تازگی مایکروسافت ادعا کرد که سونی با پرداخت مبلغی تحت عنوان حقوق مسدودی به برخی سازندگان، مانع اضافه شدن برخی بازی‌ها به گیم پس می‌شود.

مایکروسافت ادعا کرده است که سونی برای جلوگیری از اضافه شدن بازی‌ها جدید به سرویس اشتراکی ایکس‌باکس گیم پس به برخی از سازندگان صنعت گیم مبلغی را تحت عنوان حقوق مسدودی پرداخت کرده است. ادعای آن‌ها بخشی از از اسناد ثبت شده در شورای اداری دفاع اقتصادی برزیل و برخی دیگر نیز مربوط به اسناد ارائه شده برای بررسی خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت می‌باشد. مایکروسافت در جوابیه خود به شورای اداری دفاع اقتصادی برزیل (CADE) در روز 18 مرداد (9 اوت) فرستاده شده، اعلام کرده است:

توانایی مایکروسافت برای ادامه گسترش سرویس ایکس‌باکس گیم پس به دلیل تمایل سونی برای جلوگیری از چنین رشدی مختل شده است. سونی حتی مبلغی تحت عنوان حق مسدودی به سازندگان پرداخت می‌کند تا محتوای آن‌ها به گیم‌ پس و دیگر سرویس‌های اشتراکی رقابتی افزوده نشوند.

آیا این بدان معناست که سونی شرکت شروری می‌باشد و مایکروسافت به همین راحتی رازهای سیاه کسب‌وکار را برملا می‌کند؟ واقعیت احتمالاً در هر دو طرف پیجیده‌تر از چیزی که می‌بینیم به نظر می‌رسد. شاید سونی پولی برای گرفتن حق انحصاری برای سرویس‌های استریمش بپردازد یا ممکن است بندی در قراردادهای انتشار باشد که مانع پیوستن برخی از آثاری که توسط سونی منتشر می‌شوند، به دیگر سرویس‌های اشتراکی باشد.

دقیقاً مشخص نیست که مایکروسافت در اینجا به چه چیزی اشاره می‌کند اما قراردادهای انتشار بازی‌ها می‌تواند پیچیده باشد، به‌ویژه زمانی که پای سرویس‌های اشتراکی و استریم در میان باشد. اسناد ثبت شده در دعوی حقوقی دو شرکت اپل و اپیک گیمز در سال گذشته نشان می‌دهد که مایکروسافت در نظر داشته است در ازای به‌دست آوردن حق استریم برای خودش، تقسیم درآمد برای بازی‌های پی‌سی را کاهش دهد. اگر مایکروسافت به برنامه‌های خود ادامه می‌داد، می‌توانست منجر به بدست آوردن حقوق انحصاری استریم برای برخی آثار شود و مانع عرضه این بازی‌های روی سرویس رقیب خود شود. پس این قضیه به نوع قرارداد نوشته شده بین طرفین مربوط است و هم سونی و هم مایکروسافت آثاری را به‌صورت انحصاری به‌دست می‌آورند که می‌تواند به شکل انتشار به‌صورت انحصاری زمانی و انحصاری کنسولی باشد.

در حال حاضر مایکروسافت در تلاش است تا شورای اداری دفاع اقتصادی برزیل را متقاعد کند تا خرید 68.7 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد را تأیید کند. درحالی‌که کمیسیون تجارت فدرال (FTC) هم در حال بررسی اسناد این خرید در آمریکا است، اسناد آن محرمانه باقی مانده‌اند اما این موضوع در برزیل صدق نمی‌کند و این اسناد را به‌صورت رسمی منتشر شدند تا شاهد بُعد جدیدی از رقابت بین مایکروسافت و سونی باشیم.

اسناد منتشر شده توسط شورای اداری دفاع اقتصادی برزیل، هفته گذشته توسط طرفداران مایکروسافت و سونی مورد بررسی قرار گرفته و در عین حال این شورا هم از دیگر شرکت‌ها نظرشان را درخواست کرده است. همچنین رگولاتور CADE از سونی و سایر رقبای مایکروسافت در مورد خرید اکتیویژن بلیزارد سوال کرد و سونی پیش‌تر در این رابطه گفته بود ساخت فرانچایزی که قابلیت رقابت با Call of Duty داشته باشد مشکل است و خود این مجموعه به‌تنهایی یک ژانر در صنعت گیمینگ می‌باشد. طبیعتاً مایکروسافت با اظهارات سونی مخالفت کرد و یوبیسافت، Riot Games، بندای نامکو و گوگل همگی با عناوینی نظیر Apex Legends، Battlefield و PUBG رقبای برجسته‌ای برای کلاف دیوتی را محسوب می‌شوند.

مایکروسافت در ادامه اظهارت خود ادعا کرد که افزودن محتوای اکتیویژن پلیزارد به سرویس ایکس‌باکس گیم پس به نوعی رقابت را افزایش می‌دهد و به هیچ عنوان به آن لطمه نخواهد زد. این شرکت با ارائه اسنادی در این رابطه توضیح داد:

گنجاندن آثار اکتیویژن بلیزارد در گیم‌ پس باعث خدشه‌دار شدن قابلیت دیگر بازیکنان در رقابت بازار توزیع بازی‌های دیجیتال نمی‌شود.

در ادامه مایکروسافت می‌گوید این خرید به‌لطف دسترسی به محتوای باکیفیت با قیمت کمتر، باعث افزایش رقابت می‌شود. سونی هنوز به این بخش جواب مشخصی نداده است اما با پرداخت 9.99 دلار در ماه برای سرویس ایکس‌باکس گیم پس به راحتی می‌توان تصور کرد که کاربران این پلتفرم به جای پرداخت 60 دلار یا بیشتر برای خرید و مالکیت بازی، خرید گیم پس را برای بازی‌ها مانند Call of Duty انتخاب کنند.

مایکروسافت همچنین استدلال می‌کند که توزیع نکردن بازی‌هایی مانند Call of Duty در فروشگاه‌های کنسول‌های رقیب به شکل واضحی سودآور نخواهد بود. این شرکت در گذشته نیز اعلام کرده بود بازی‌های فرنچایز Call of Duty را برای پلتفرم پلی‌استیشن عرضه خواهد کرد. مایکروسافت می‌گوید که استراتژی عدم توزیع بازی‌های Activision Blizzard روی کنسول‌های رقیب تنها زمانی سودآور خواهد بود که این عناوین بتوانند تعداد زیادی از بازیکنان را به اکوسیستم ایکس‌باکس اضافه کنند و در نتیجه برای جبران ضررهای ناشی از عدم فروش آن‌ها روی کنسول‌های شرکت رقیب، درآمد جدیدی ایجاد کند.

چه حرف مایکروسافت در مورد حقوق مسدودی درست باشد یا خیر، سونی سابقه انجام چنین مواردی را داشته و با بندهای مالی مانع سازندگان شده است. به‌عنوان مثال برای سال‌ها کراس‌پلی پلی‌استیشن 4 انحصاری بود و اگر سازنده‌ای قصد فعال‌سازی این قابلیت را داشت، باید سهم درآمد کراس‌پلی را به سونی پرداخت می‌کرد. سهم درآمد بین پلتفرمی سونی، ناشران را مجبور می‌کرد تا هر زمان که بازیکنان پلی‌استیشن بیش از میزان مشخصی در درآمد نهایی اثری کراس‌پلتفرم مشارکت می‌کردند، سازنده باید مبلغی به سونی بپردازند تا کاهش درآمد ناشی از کراس‌پلتفرم را برای سونی جبران کند. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز سال گذشته گفته بود که سونی تنها شرکتی بود که چنین حقی را درخواست می‌کرد.

رسانه TheVerge در تماس خود با شرکت سونی مبنی بر ادعاهای مایکروسافت درباره مانع اضافه شدن برخی بازی‌ها به گیم پس، اعلام کرد که ما هنوز پاسخی از هیچ یک از این دو شرکت نشنیده ایم و انتظار نداریم که هیچ کدام در رابطه با اخبار منتشد شده اظهار نظر کنند. بنابراین با ما همراه باشید در صورت انتشار اخبار جدید در این رابطه بلافاصله آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

همچنین بخوانید:

منبع: TheVerge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا