شکست خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

جیسون شرایر: وال استریت اعتقاد دارد که خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت با شکست مواجه می‌شود

به گفته جیسون شرایر و برودی فورد در رسانه‌ی بلومبرگ، وال استریت اعتقاد دارد که خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت با شکست مواجه می‌شود.

سهامداران شرکت اکتیویژن بلیزارد روز پنجشنبه فروش 69 میلیارد دلاری این شرکت به شرکت مایکروسافت را تایید کردند اما براساس جیسون شرایر و برودی فورد در رسانه‌ی بلومبرگ، وال استریت معتقد است که مجریان ضدانحصار طلبی دولت بایدن یکی از بزرگترین ادغام‌ها در تاریخ ایالات متحده را منحل کرده و موجب شکست خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت می‌شود. با اینکه چند هفته از اعلام برنامه‌ی مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد می‌گذرد، ارزش سهام این شرکت در وال استریت تقریباً 25 درصد کمتر از قیمت پیشنهادی مایکروسافت است. جیسون شرایر در صفحه‌ی رسمی توییتر خود در این رابطه توضیح داد: «قیمت سهام اکتیویژن در حوالی 76 دلار معلق شده است». بنابراین شرکت Microsoft دقیقا 95 دلار برای هر سهم پرداخت می‌کند.

مت پرولت از New Street Research اعلام کرد که اظهارات تند مجریان آنتی‌تراست دولت جو بایدن به نگرانی سرمایه‌گذاران دامن زده به طوری که بسیاری از آن‌ها نگران لغو شدن و یا بارها تأخیر خوردن این معامله‌ی تاریخی هستند. البته که قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت برای نهایی شدن به تایید اتحادیه‌ی اروپا و کشور چین هم احتیاج دارد. این ادغام تا ژوئن 2023 مهلت دارد و اگر انجام شود مایکروسافت را به سومین شرکت بازی‌سازی جهان تبدیل کرده و مالکیت دو فرنچایز برزگ صنعت گیم یعنی Call of Duty و World of Warcraft را به آن می‌دهد. مایکروسافت در صورت موفقیت در انجام این خرید صاحب کندی کراش هم می‌شود. فراموش نکنید که King به‌عنوان سازنده‌ی Candy Crush، در سال گذشته جدا از بخش‌های دیگر اکتیویژن بلیزارد به درآمد 2.58 میلیارد دلاری دست یافت.

مایکروسافت اظهار داشت که بیش از 98 درصد از سهامداران اکتیویژن به این خرید رأی مثبت دادند. نتایج کامل جلسه در فرم 8-K گزارش می‌شود تا اوایل هفته آینده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت شود. البته در گزارش دیگری نیز گفته شد که گروه سرمایه‌گذاری SOC، یک گروه سهامدار فعال با سهام کوچک، در اوایل این ماه برخی از سهامداران را متقاعد کردند تا به این خرید رأی منفی دهند. این قرارداد توسط کمیسیون تجارت فدرال، که رهبری آن به دست لینا کان است، بررسی می‌شود که مدت‌هاست از رویکردی قوی‌تر برای بررسی معاملات، به‌ویژه توسط بزرگترین شرکت‌های فناوری، حمایت می‌کند. تحت رهبری او، از خرید Arm Ltd توسط Nvidia Corp و همچنین خرید Lockheed Martin Corp توسط Aerojet Rocketdyne Holdings جلوگیری شده است.

رسانه Bloomberg به نقل از جنیفر ری، تحلیل‌گر آشنا با قوانین Antitrust نوشته است که ترس وال استریت از به چالش کشیده شدن قانونی این خرید، بی‌دلیل نیست. لینا کان قبلا علیه رشد پلتفرم‌های بزرگ تکنولوژی با خریدها صحبت کرده است. همچنین گفته می‌شود که وقتی زمان بررسی پرونده‌ی تلاش مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد توسط FTC برسد، اکثر اعضای کمیسیون تجارت فدرال را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند. آن‌ها ممکن است به‌دنبال پاسخ دادن به تایید خرید MGM توسط آمازون باشند.

اما در این بین همه نگران نیستند؛ مایکل پچر، تحلیلگر اوراق بهادار Wedbush، احتمال شکایت از FTC را 10 درصد و شانس برنده شدن در این پرونده را 0 درصد در نظر می‌گیرید. وی در توضیحات خود اظهار داشت که FTC کار سختی برای مشخص کردن بازاری دارد که این قرارداد خرید روی آن تاثیر می‌گذارد. مایکروسافت به طور کلی سهم زیادی در بازار بازی‌های ویدیویی نخواهد داشت، بنابراین قوانین فعلی آنتی‌تراست، مدل‌های تجاری Freemium مرسوم در گیمینگ را نادیده می‌گیرند. به اعتقاد وی، ترس بازار ناشی از عدم آشنایی با صنعت بازی‌های ویدیویی و اظهارات محکم FTC راجع به ادغام‌ها می‌باشد. مایکل پجر در این رابطه اظهار داشت:

آژانس نمی‌تواند در این مورد برنده شود. پس اگر نمی‌توانند برنده شوند، شکایت نخواهند کرد. مایکروسافت به بلوف آن‌ها اشاره خواهد کرد.

به گفته برخی تحلیلگران، حتی اگر FTC در این چالش پیروز نشود، یک مبارزه حقوقی طولانی مدت می تواند شرکت ها را وادار کند که از این معامله صرف نظر کنند. مایکروسافت با اینکه دومین شرکت بزرگ آمریکا به شمار می‌آید، به مانند شرکت‌های شبیه به آن بارها از زیر این بررسی‌های موشکافانه در رفته است. به عقیده‌ی بتی چن از Elevation، تجربه‌ی مایکروسافت در مواجهه با تنظیم‌کنندگان قوانین و ارتباطات فعال این شرکت با همگان برای تأکید روی عدم انحصار طلبی این قرارداد می‌توانند روی پیروزی مایکروسافت در خرید اکتیویژن بلیزارد تاثیر بگذارد.

همچنین بخوانید:

منبع: bloomberg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا