شرکت مایکروسافت در جدیدترین اظهارات خود بار دیگر تأکید کرد که در صورت تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد، انحصاری شدن کالاف دیوتی به راحتی سودآور نخواهد بود.
مایکروسافت در سندی که به شورای اداری دفاع اقتصادی برزیل (CADE) ارسال شده که در رابطه با خرید بزرگ آنها یعنی شرکت اکتیویژن پلیزارد توضیحاتی را ارائه میکند، ادعا کرده است هرگونه نگرانی مبنی برا انحصاری شدن فرنچایز کالاف دیوتی در صورت تکمیل خریدشان پی پایه و اساس است؛ چراکه «انحصاری شدن کالاف دیوتی به راحتی سودآور نخواهد بود». مایکروسافت در اسناد ارائه شده توضیح میدهد:
با توجه به اینکه انحصاری کردن بازیهای AAA بخشی از استراتژی خود سونی در سالهای اخیر برای رقابت با مایکرسافت بوده است اما واقعیت این است که استراتژی انحصاری کردن بازیهای شرکت اکتیویژن بلیزارد با توزیع نکردن آنها در فروشگاههای کنسولهای رقیب به سادگی انجام نمیشود. چراکه این کار برای ما به راحتی سودآور نخواهد بود. چنین استراتژی تنها در صورتی سودآور خواهد بود که بازیهای اکتیویژن بلیزارد بتوانند تعداد زیادی از گیمرها را به اکوسیستم کنسول ایکسباکس جذب کنند و یا مایکروسافت بتواند درآمد کافی از فروش بازیها برای جبران ضررهای ناشی از عدم توزیع چنین بازیهایی بر روی کنسولهای رقیب به دست آورد.
شرکت مایکروسافت با ارائه اطلاعات بیشتر که احتمالاً به دلیل محرمانه بودن از اسناد حذف شده است، ادعا می کند:
اگر این کافی نبود، میتوان گفت که رویکرد انحصارگرایی منجر به هزینههای خاص هر بازی میشود. چنین هزینههایی که به فروش از دست رفته تخمینی ناشی از انحصارگرایی اضافه میشوند، این نتیجه را میرساند که مایکروسافت نمیتواند ضرر ناشی از انحصاری کردن را با کسب درآمدهای بیشتر در اکوسیستم ایکسباکس جبران کند. این امر با در نظر گرفتن استراتژی «بازیمحور» در مقابل «کنسول محور» که مایکروسافت با سرویس ایکسباکس گیم پس در آن پیشگام است و این واقعیت که پلیاستیشن وفادارترین کاربران را در نسلهای مختلف خود دارد و این موضوع «وفاداری به یک برند» در دورههای قبلی جنگ کنسولها نقش داشته و نشان میدهد که پلیاستیشن همچنان به حفظ جایگاه قدرتمند خود در بازار ادامه خواهد داد، مشخص میشود.
مایکروسافت در ادامه ادعای خود اظهار داشت که حتی اگر انحصاری کردن عناوین فرنچایز کالاف دیوتی سود آور باشد اجرای آن «هیچ تأثیر رقابتی نخواهد داشت»؛ چرا که رقابت شدیدی در بازار انتشار بازیها وجود دارد و این واقعیت که استراتژیهای انحصارگرایانه معمولاً در صنعت بازیها اتخاذ میشوند این واقعیت که کنسولهای رقیب از درجه بالایی از وفاداری بازیکنان خود برخوردار هستند، انکار ناپذیر است. مایکروسافت در پایان اظهاراتش، ادعاهای خود را جمعبندی کرد:
به طور خلاصه اتخاذ فرضی هرگونه استراتژی انحصاری طلبی برای مایکروسافت سودآور نخواهد بود و حتی در صورت اجرای چنین استراتژیهایی به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، تأثیر رقابتی ندارند.
سونی در اولین پاسخ خود به خبر خرید احتمالی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت که در ژانویه منتشر شد، گفت که انتظار دارد بازیهای کالاف دیوتی بهدلیل توافقهای قراردادی بهصورت مولتی پلتفرم باقی بمانند. رئیس بخش بازی مایکروسافت نیز متعاقباً تصمیم خود را برای حفظ کالاف دیوتی روی پلتفرمهای پلیاستیشن پس از تکمیل خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد تأیید کرد.
با این حال، پس از آن ادعا شد که اکتیویژن بلیزارد به صورت قراردادی متعهد است که تنها سه بازی بعدی از مجموعه کالاف دیوتی را نظیر Modern Warfare 2 برای پلیاستیشن عرضه کند. سری کالاف دیوتی همواره از محبوبترین بازیهای پلی استیشن بوده است. بهگفتهی NPD، در سال گذشته دو نسخهی ونگارد و بلک اپس کلد وار سری کالاف دیوتی به ترتیب در ردهی اولین و سومین عناوین پرفروش پلی استیشن در بازار ایالات متحده بودهاند.
کریس درینگ از GamesIndustry.biz نیز با توجه به اظهارات قبلی سونی در مورد اهمیت نام تجاری کالاف دیوتی، ادعا کرد که باقی ماندن فرانچایز شوتر روی پلتفرم پلیاستیشن در واقع به نفع ایکسباکس خواهد بود. وی در این رابطه اظهار داشت:
مایکروسافت آنقدر علاقهای به رقابت با سایر پلتفرمها برای میزان فروش کنسولهای خود ندارد، زیرا این شرکت معتقد است که سرویسهای اشتراکی و استریم آینده صنعت بازیهای ویدیویی محسوب میشوند. بنابراین آنها به کالاف دیوتی به چشم وسیلهای برای فروش بیشتر کنسولهای ایکسباکس نگاه نمیکنند؛ بلکه هدف آنها فروش بیشتر گیم پس به سایر کاربران میباشد و این چیزی است که پلیاستیشن حق دارد نگران آن باشد. زیرا کالاف دیوتی بازی شماره یک کنسولهای پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن 5 است. در صورت انجام این معامله، مایکروسافت صاحب محبوبترین بازی پلیاستیشن خواهد شد.
همچنین بخوانید:
- جف کیلی: در گیمزکام 2022 معرفیهای غیرمنتظرهای را شاهد خواهید بود
- نسخه پیسی بازی Spider-Man در استیم 60 هزار بازیکن همزمان دارد
- سگا بر عدم تعویق زمان عرضه بازی Sonic Frontiers تأکید دارد
منبع: VGC