خرید اکتیویژن بلیزارد

برزیل خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را تایید کرد

به‌تازگی دولت کشور برزیل به‌صورت رسمی اعلام کرد که با خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت موافقت کرده است.

شورا اجرایی دفاع اقتصادی (CADE) به‌عنوان هیئت رسمی کشور برزیل که وظیفه‌ی بررسی چنین پرونده‌هایی را بر عهده دارد، اعلام کرد که با خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت هیچ مشکلی ندارد. برزیل یکی از کشورهای دنیا است که از چند ماه قبل مشغول بررسی پرونده‌ی خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بود. در بخشی از توضیحات ارائه‌شده از سوی برزیل آمده است:

با توجه به محبوبیت زیاد Call of Duty، منطقی است، چنین استنباط کنیم که پس از خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت دیگر بازی‌های این شرکت برای کاربران پلی‌استیشن عرضه نشود، بسیاری از آن‌ها به اکوسیستم ایکس‌باکس مهاجرت خواهند کرد. همچنین منطقی است که تصور کنیم در صورت انحصاری شدن بازی‌های بعدی Call of Duty برای اکوسیستم مایکروسافت، بازیکن‌های وفادار به برند پلی‌استیشن می‌توانند به‌سادگی این مجموعه را کنار بگذارند و توجه خود را معطوف بازی‌های دیگر موجود روی کنسول محبوب خود کنند. با وجود این، نمی‌توان این احتمال را رد کرد که مایکروسافت ممکن است اتخاذ استراتژی انحصاری در بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را به طور بالقوه سودآور بداند،حتی اگر تصمیم‌گیری در این مسیر منجر به قربانی کردن بخشی از فروش، کاربرها و حتی محبوبیت Call of Duty شود. این به این دلیل است که از نظر تئوری، چنین استراتژی می‌تواند به افزایش فروش ایکس‌باکس، گسترش تعداد مشترکین گیم پس و تقویت تاثیرگذاری شبکه بر روی اکوسیستم مایکروسافت کمک کند؛ تا از دست دادن درآمد حاصل از فروش بازی‌ها در کوتاه‌مدت جبران شود.

شورا اجرایی دفاع اقتصادی (CADE) در نهایت بیان می‌کند که معتقد است محتوای انحصاری برای رقابت در بازار کنسول‌ها «بسیار مهم» بوده و یکی از عوامل اصلی مسئول موقعیت‌های پلی‌استیشن و نینتندو به عنوان رهبران بازار بوده است. تیم قانونی دولت رسمی کشور برزیل با اشاره به جایگاه محصولات انحصاری در رقابت کنسول‌ها می‌گوید:

بازی‌های انحصاری معیار رقابت بین مایکروسافت و SIE هستند، اگرچه هیچ شرکتی تاکنون بازی انحصاری را توسعه نداده یا خریداری نکرده است که تعادل را قاطعانه به نفع یک کنسول تغییر داده باشد. این به آن دلیل است که بازی‌های انحصاری اختصاصی محبوبیت کمتری دارند و درآمد کمتری نسبت به بازی‌های AAA ترد پارتی برخوردار هستند که تا آن زمان در ایکس‌باکس و پلی‌استیشن در دسترس بودند.

بیانیه رسمی CADE به این شکل به سمت نتیجه‌گیری می‌رود:

همانطور که قبلاً دیده شد، نینتندو در حال حاضر برای رقابت در بازار به هیچ محتوایی از شرکت اکتیویژن بلیزارد متکی نیست و سونی به نوبه خود چندین مقدمه دارد؛ چراکه آن‌ها برندی پرقدرت و پیشرو در جهان با بیش از 20 سال، تجربه گسترده در این بخش، بزرگ‌ترین جامعه کاربری، بیشترین تعداد کنسول‌های موجود، کاتالوگ قدرتمند بازی‌های انحصاری، شراکت با چند ناشر و مشتری‌های وفادار به برند را دارد که باید به حفظ رقابت پذیری پلی استیشن در سناریوی احتمالی پس از به سناریو رقابت با مایکروسافت پس از انحصاری شدن عناوین اکتیویژن بلیزارد برای کنسول‌های ایکس‌باکس، کمک کند. علاوه بر این، مهم است که تأکید کنیم که هدف اصلی فعالیت‌های CADE، حمایت از رقابت به عنوان وسیله‌ای برای ارتقای رفاه مصرف‌کنندگان برزیلی است و نه دفاع از منافع خاص رقبای خاص. از این نظر، اگرچه مشخص است که بخشی از کاربران کنسول‌های پلی‌استیشن می‌توانند تصمیم بگیرند در صورتی که بازی‌های اکتیویژن بلیزارد از جمله Call of Duty به انحصاری کنسول ایکس‌باکس تبدیل شوند به اکوسیستم مایکروسافت مهاجرت کنند. با این حال تیم نظارت عمومی/Cade باور ندارد که در نگاه کلی، چنین احتمالی به خودی خود یک ریسک برای رقابت در بازار کنسول به شمار می‌آید.

در همین حال، تنظیم کننده رقابت بریتانیا روز سه شنبه اعلام کرد که مهلتی را تا اول مارس 2023 برای انتشار یافته های تحقیق خود در مورد این معامله تعیین کرده است. سازمان رقابت و بازار (CMA) نگران تأثیر این معامله بر توانایی پلی‌استیشن برای رقابت می‌باشد، زیرا این خرید باعث می‌شود مایکروسافت مالکیت سری Call of Duty را به دست آورد. مایکروسافت روز جمعه گذشته رسماً پرونده خود را برای خرید اکتیویژن بلیزارد در کمیسیون اروپا به ثبت رساند. با اداره تنظیم رقابت اروپا مهلت موقتی را تا 8 نوامبر تعیین کرده است تا با بررسی جزئیات این خرید وارد فار دوم تحقیقاتی خود شود؛ همانطور که CMA اخیراً تصمیم به انجام این کار گرفت.

همچنین بخوانید:

منبع: VGC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا