پیشنهاد حذف Call of Duty

پیشنهاد حذف Call of Duty از خرید اکتیویژن بلیزارد توسط رگولاتور بریتانیا

به‌تازگی سازمان CMA بریتانیا به مایکروسافت پیشنهاد داده است تا فرنچایز Call of Duty را برای تسهیل در روند تأیید از خرید اکتیویژن بلیزارد حذف کند.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) نتیجه‌گیری موقت خود را درباره خرید پیشنهادی مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد منتشر کرده که براساس آن این سازمان پیشنهاد می‌کند تا مجموعه Call of Duty از خرید اکتیویژن بلیزارد حذف شود. پس از یک تحقیق پنج ماهه، سازمان رقابت و بازار بریتانیا به طور موقت دریافته است که این معامله می‌تواند رقابت را کاهش دهد و «به قیمت‌های بالاتر، انتخاب‌های کمتر یا نوآوری کمتر برای گیمرهای بریتانیا منجر شود». همچنین بر این باور است که Call of Duty و سایر فرنچایزها برای رشد استریم ابری مهم خواهند بود و مایکروسافت می‌تواند با اختصاص دادن این بازی‌ها به به سرویس ابری خود، رقبا را از میدان حذف کند. با اعلام این بیانیه توسط سازمان ناظر بریتانیایی، در حال حاضر می‌توان گفت که سه سازمان مهم نظارتی در ایالات متحده، اروپا و بریتانیا نگرانی‌های خود به خرید 69 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را اعلام کرده‌اند.

بنابراین CMA پیشنهاد کرده است که «تخصیص بخشی از شرکت اکتیویژن بلیزارد» راه حلی است که برای تأیید خرید در نظر گرفته می‌شود. این موضوع می‌تواند به این معنی باشد که مجموعه‌ی Call of Duty، شرکت اکتیویژن و شرکت بلیزارد به‌عنوان سه بخش مجزا در این معامله در نظر گرفته شوند و مایکروسافت برای خرید هر کدام از آن‌ها به‌صورت مجزا مذاکره انجام دهد.

رگولاتور CMA بیان می‌کند که مایکروسافت تعهدات خود را مبنی بر حفظ Call of Duty در پلتفرم‌های رقیب مانند پلی‌استیشن و نینتندو سوییچ به آن اطلاع داده است و می‌گوید که به طور بالقوه این تعهد مایکروسافت را در نظر گرفته است، با این حال ترجیح می‌دهد یک راه حل ساختاری مانند حذف اکتیویژن یا مجموعه Call of Duty را از این معامله را انتخاب کند تا روند تأیید این معامله تسهیل گردد. علاوه بر این، سازمان رقابت و بازار بریتانیا می‌گوید «هر راه‌حل عملی دیگری» را که مایکروسافت یا سایر شرکت‌های علاقه‌مند پیشنهاد کنند را که بتواند در رفع نگرانی‌های این سازمان مؤثر باشد در نظر خواهد گرفت. گزارش نهایی CMA تا 26 آوریل (6 اردیبهشت 1402) ارائه می‌شود.

رگولاتور CMA برای بخشی از تحقیقات خود، اکنون میخواهد با افراد ذینفع در این معامله گفت‌وگو داشته و بیش از سه میلیون سند داخلی این دو کسب‌و‌کار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. همچنین یک نظرسنجی مستقل از گیمرهای بریتانیا را درخواست داده و شواهدی را از طیف وسیعی از ارائه‌دهندگان کنسول‌ها و بازی‌های دیگر و صاحبان پلتفرم‌های بازی ابری دیگر جمع‌آوری کرده است.

ریما آلیلی، معاون رئیس شرکت مایکروسافت و معاون مشاور کل، در بیانیه‌ای به رسانه VGC اظهار داشت:

ما متعهد به ارائه راه‌حل‌های مؤثر و قابل اجرا خواهیم بود که به نگرانی‌های CMA رسیدگی می‌کند. تعهد ما به اعطای دسترسی طولانی مدت و 100 درصد یکسان به سری Call of Duty ازطریق پلتفرم‌های سونی، نینتندو، استیم و سایر شرکت‌ها خواهد بود که مزایای این قرارداد را برای گیمرها و توسعه دهندگان حفظ می‌کند و رقابت را در بازار افزایش می‌دهد. همچنین 75 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی عمومی CMA موافق هستند که این معامله برای رقابت در بازی‌های بریتانیا مفید است. منظور از دسترسی 100 درصد به کالاف دیوتی چیست؟ وقتی می‌گوییم همه چیز برابر خواهد بود، منظورمان دقیقا به 10 سال برابری در دریافت محتوا، قیمت‌گذاری، ویژگی‌ها، کیفیت و قابل بازی بودن اشاره دارد

شرکت اکتیویژن بلیزارد نیز در بیانیه خود درباره این موضوع اظهار داشت:

این‌ها یافته‌های موقتی هستند، به این معنی که CMA نگرانی‌های خود را به صورت مکتوب بیان می‌کند و هر دو طرف فرصتی برای پاسخ دادن دارند. ما امیدواریم از هم اکنون تا آوریل بتوانیم به CMA کمک کنیم تا صنعت ما را بهتر بشناسد تا اطمینان حاصل شود که آنها می‌توانند به هدف مأموریت خود یعنی ایجاد فضای کسب و کاری که در آن بازیکنان از انتخاب‌های عالی و معاملات منصفانه مطمئن باشند، رقابت منصفانه وجود داشته باشد، نوآوری و پیشرفتی ایجاد شود که در آن کل اقتصاد بریتانیا می‌تواند به طور پایدار رشد کند.

با این حال سازمان CMA در نتیجه‌گیری موقت خود ادعا می‌کند که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت تأثیر منفی بر عرضه خدمات استریم ابری و عرضه کنسول‌ها خواهد داشت. این سازمان ادعا می‌کند که شرکت مایکروسافت با خرید اکتیویژن بلیزارد، به طور قابل توجهی، رقابتی را که در آینده احتمالی در بازار بازی‌های ابری بریتانیا با آن مواجه خواهد شد کاهش می‌دهد. همچنین می‌گوید که شواهدی از جمله «داده‌هایی درباره نحوه ارزش‌گذاری مشتریان در مسیر عادی کسب‌وکار، در اختیار آن قرار گرفته است که نشان می‌دهد، شرکت مایکروسافت انحصاری کردن بازی‌های اکتیویژن را برای کنسول‌های خود از نظر تجاری سودمند می‌داند. در بیانیه منتشر شده توسط سازمان رقابت و بازار بریتانیا آمده است:

ایکس‌باکس و پلی‌استیشن در حال حاضر رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند و دسترسی به یکی از مهم‌ترین محتوا موجود در این کنسول‌ها یعنی مجموعه Call of Duty بخش مهمی از این رقابت را تشکیل می‌دهد. کاهش این رقابت بین مایکروسافت و سونی می‌تواند منجر به این شود که همه گیمرها در طول زمان شاهد قیمت‌های بالاتر، کاهش خلاقیت، کیفیت پایین‌تر و خدمات بدتر روی کنسول‌های بازی باشند.

مارتین کولمن، رئیس هیئت مستقل کارشناسانی که فاز دوم تحقیقات سازمان رقابت و بازار بریتانیا را انجام می‌دهند، درباره این موضوع بیان کرد:

تخمین زده شده است که حدود 45 میلیون گیمر در بریتانیا وجود دارد و مردم در بریتانیا بیش از هر شکل دیگری از سرگرمی‌ها برای بازی ویدئویی هزینه می‌کنند. رقابت شدید بین ایکس‌باکس و پلی‌استیشن در بازار گیم و فروش کنسول‌ها را 20 سال گذشته مشخص کرده است. پیشرفت‌های جدید و هیجان‌انگیز در بازی‌های ابری به بازیکنان حق انتخاب بیشتری می‌دهد. وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم که گیمرهای بریتانیایی گرفتار آتش متقابل اینگونه معاملات جهانی نمی‌شوند که به مرور زمان می‌تواند به رقابت آسیب برساند و منجر به قیمت های بالاتر، انتخاب‌های کمتر یا کمبود نوآوری شود. ما به طور موقت دریافتیم که ممکن است در خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت چنین اتفاقی رخ دهد. ما همچنین امروز توضیحی درباره نحوه رفع نگرانی‌هایمان برای شرکت‌ها ارسال کرده‌ایم و از نظرات آن‌ها و هر پیشنهاد جایگزینی که می‌خواهند ارائه کنند، استقبال می‌کنیم.

بزرگترین معامله صنعت بازی تا کنون با مخالفت شدید سونی و نگرانی از سوی قانونگذاران اروپایی، ایالات متحده و بریتانیا مواجه شده است. هفته گذشته، اتحادیه اروپا یک بیک اعلامیه برای مایکروسافت صادر کرد که در آن نگرانی‌های خود را در مورد معامله 69 میلیارد دلاری بیان می‌کرد. براساس گزارش اخیر نیویورک تایمز، مایکروسافت معتقد است که بریتانیا و کمیسیون اروپا برای برای دریافت راه‌حل‌های احتمالی، آماده هستند و امیدوار است که در نهایت آن‌ها را متقاعد کند تا تعهدهای ارائه شده را بپذیرند و این خرید را تأیید کنند. ادعا می‌شود که این موضوع می‌تواند شانی دستیابی به توافق با FTC را افزایش دهد. در همان زمان، ادعا می‌شود که هر یک از این سه آژانس می‌توانند در عوض بر سایرین فشار بیاورند تا با این خرید مخالفت کنند.

در ماه دسامبر، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا از دادگاه درخواست کرده است که خرید خرید 69 میلیارد دلاری اکتیویژن توسط مایکروسافت را به دلیل آسیبی که به صنعت بازی‌های ویدیویی وارد می‌کند، مسدود کند. در این میان دو شرکت گوگل و انویدیا به سونی پیوستند و به FTC اعلام کردند که نگرانی‌های بسیاری نسبت به نسبت به خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت دارند. با این حال برخی دیگر از رگولاتورها در سراسر جهان از جمله شیلی، برزیل و عربستان سعودی در گذشته این معامله را تأیید کرده‌اند. با ما همراه باشید در صورت انتشار اخبار جدید در این رابطه بلافاصله آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

همچنین بخوانید:

منبع: VGC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا