اپل جنگ خاموش گوگل

اپل جنگ خاموش علیه گوگل به راه انداخته است

بر اساس گزارشی که اخیراً Apple Insider منتشر کرده است؛ برخی از مهندسان سابق اپل ادعا می‌کنند که این غول بزرگ فناوری همچنان از گوگل به خاطر نحوه کپی‌برداری از ساختارهای به کار رفته iOS در سیستم عامل اندروید عصبانی است و به طور پیوسته تلاش می‌کند تا گوگل را از آیفون‌ها حذف کند.

هر چند گزارش منتشر شده چندان واضح و موثق نیست اما بر اساس مقاله‌ای که در Financial Times به چاپ رسیده است؛ از دو مهندس سابق اپل در خصوص رقابت میان اپل و گوگل اینطور نقل شده است و می‌توان گفت با حواشی و اتفاقات اخیر مطابقت دارد.

بنابر این گزارش‌ها، هر دو مهندس سابق اپل از کلمه “کینه” برای توصیف رابطه میان اپل با گوگل استفاده کرده‌اند و حتی یکی از آنها واژه “جنگ خاموش” را برای آنچه از سوی اپل بر گوگل می‌گذرد، به کار برده است. هیچ یک از این دو منبع اشاره بیشتری به جزئیات ماجرا نداشته‌اند اما فاننشیال تایمز ادامه می‌دهد که در واقع سه میدان جنگ برای نبرد میان اپل و گوگل وجود دارد که اولین آنها Apple Maps می‌باشد.

راه‌اندازی سرویس نقشه اپل در سال 2012 به قدری فاجعه‌بار و ناامید کننده بود که این پلتفرم همچنان پس از گذشت تقریباً ده سال نتوانسته خود را حتی اندکی به سرویس نقشه گوگل نزدیک کند و با اختلاف در مقام‌های پایین‌تر و نسبت به Google Maps قرار می‌گیرد و حتی می‌توان گفت در جایگاه دوم و سوم هم قرار ندارد. (Waze و MapQuest به ترتیب در مقام‌های دوم و سوم جای می‌گیرند و نقشه اپل در رتبه هفتم قرار دارد)

البته باید گفت کوپرتینویی‌ها از ابتدا با هدف خاصی پلتفرم Apple Maps را طراحی کردند. ماجرا از آنجایی شروع شد که گوگل از ارائه قابلیت مسیریابی turn-by-turn به کاربران اپل خودداری کرد آن را به انحصار کاربران اندروید در آورد. طراحی یک سرویس نقشه توسط اپل برای آن بود که بتواند این ویژگی ارزشمند را که داشت به مرور در میان کاربران طرفدار پیدا می‌کرد، به آنها ارائه دهد و از مهاجرت خریداران به سمت اکوسیستم رقیب جلوگیری کند.

به گزارش فاننشیال تایمز دومین میدان جنگ همان موتور جستجوی اختصاصی است که اخیراً شایعات متعددی از آن در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده است. با وجود آنکه اپل الزاماً به یک موتور جستجو جدید و مستقل احتیاجی ندارد اما به نظر می‌رسد حتی برای تحت فشار قرار دادن گوگل پروژه‌هایی برای رشد و توسعه یک موتور جستجو اختصاصی بر روی میز کار خود قرار داده باشد. هر چند ساخت یک موتور جستجو تازه، در حد و اندازه‌های جستجوگر گوگل با آن هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گسترده‌ای که گوگل به کار برده است علاوه بر هزینه مالی فراوان، زمان زیادی برای طراحی و توسعه نیاز خواهد داشت که شاید بتوان گفت چندان برای کوپرتینویی‌ها منطقی و معقولانه نباشد. با این همه، می‌توان گفت حداقل از سال 2015، AppleBot به عنوان یک موتور جستجو اختصاصی اپل برای استفاده سیری و Spotlight وجود داشته است و اگر اپل برنامه‌ای برای ساخت یک موتور جستجو همه‌گیر و جداگانه برای اکوسیستم خود داشته باشد احتمالاً بخواهد آن را بر بستر AppleBot بنا کند.

میدان نبرد سوم که اپل خود را در مقابل گوگل می‌بیند، شاید به اندازه دو مورد قبلی آن قدر مخفیانه و مرموز نباشد و به نوعی از آن حالت “جنگ خاموش” به یک نبرد آشکار تبدیل شده باشد. گسترش آشکار کسب و کار اپل و نیز شیوه تبلیغاتی که آنها برای فروش محصولات و اکوسیستم خود به کاربران انتخاب کرده‌اند، علاوه بر آنکه نوعی بازاریابی برای آنها محسوب می‌شود به گونه‌ای گوگل و اکوسیستم اندروید را مورد انتقاد قرار می‌دهد. مهم‌ترین جمله‌ای که اپل برای تبلیغات و بازاریابی محصولات خود استفاده می‌کند: «Privacy. That’s iPhone» می‌باشد که به سیاست‌های سختگیرانه اپل در استفاده از اطلاعات شخصی کاربرانش توسط برنامه‌های شخص ثالث برای ارائه تبلیغات متناسب با نیاز آنها می‌باشد. شاید به گوشتان خورده باشد که با هر بار جستجوی شما در اپلیکیشن‌های مختلف بخشی از اطلاعات مربوط به نتیجه جستجو شما برای پلتفرم‌هایی مانند متا (فیسبوک، اینستاگرام و…) ارسال می‌شود و آنها می‌توانند از این اطلاعات برای ارائه تبلیغات مناسب استفاده کنند. اپل شدیداً برای حفظ اطلاعات شخصی کاربرانش با این پلتفرم‌ها روبرو شده است و چشم خود را بر روی سرمایه و سود قابل توجهی که از همکاری با این پلتفرم‌ها می‌تواند به دست بیاورد بسته است. هر چند در جبهه مقابل گوگل اصلاً به این موضوع اهمیت زیادی نمی‌دهد و در مبادله کنترل شده اطلاعات کاربران با این کسب و کارها دیدگاه متفاوتی نسبت به اپل دارد.

همچنین بخوانید:

منبع: Apple Insider

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا