سیاست اپل در حفظ حریم شخصی

سیاست اپل در حفظ حریم شخصی، مشکلاتی را برای مهندسان این شرکت ایجاد کرده است

در جدیدترین گزارش تهیه شده توسط خبرگزاری Apple Insider، سیاست اپل در حفظ حریم شخصی کاربران مشکلات عجیبی را برای مهندسان این شرکت ایجاد کرده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، پایبندی مستحکم اپل به حریم خصوصی کاربرانش، برای تعدادی از مهندسان این شرکت مشکلاتی را به وجود آورده است. سازندگان آیفون اطلاعات زیادی از کاربرانشان جمع‌آوری نمی‌کنند و در بعضی مواقع حتی مهندسان حریم خصوصی تازه‌کار این شرکت نیز می‌توانند ویژگی‌های پیشنهادی را به عنوان بخشی از حقوق حریم شخصی کاربران، رد کنند.

در مقایسه با سایر کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری، عدم دسترسی اپل به داده‌های کاربران به این معنی است که نمی‌توانند به درستی ویژگی‌های ارائه شده توسط رقبای خود را تقلید کنند و این دقیقاً در نقطه مقابل غول‌های عظیم فناوری رقیب؛ مانند، گوگل و متا است که هر دو تقریباً آزادانه داده‌های مربوط به فعالیت‌های آنلاین کاربرانشان را جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند اما برای اپل حفظ حریم شخصی یک هویت تجاری محسوب می‌شود و اخیراً در گزارشی این هویت چیزی است که کارمندان این شرکت به آن افتخار می‌کنند.

گرچه برخی از مهندسان در بخش‌های غیر حریم خصوصی نگران هستند که ایستادگی متعصبانه اپل برای حفظ حریم شخصی باعث عقب‌ماندگی آنها از سایرین شود. برای مثال، مهندسان +Apple TV نمی‌توانند از عادات و سلایق مشتریان خود با خبر شده و علایق آنها را برای ارائه خدمات بهتر مورد پسند کاربران تحلیل کنند. به همین دلیل سرویس استریم اپل به مانند سرویس‌های رقیبی مثل نتفلیکس و دیزنی، نمی‌تواند محتوایی مبتنی بر علایق کاربران خود به آنها پیشنهاد کند.

در سال 2019، اپل بر روی قابلیتی کار می‌کرد که به کاربران اجازه می‌داد با کمک صدای خود از سیری (دستیار صوتی اپل) خرید اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های آنلاین را درخواست کنند اما به دلیل آنکه مهندسان محصولات رسانه‌ای اپل نتوانسته بودند راه‌حلی برای رفع محدودیت‌های حفظ حریم شخصی سیری پیدا کنند، آن تلاش‌ها در همان مراحل اولیه متوقف شد.

در سال 2015، کارکنان اپل بر روی قابلیتی در اپلیکیشن Photos کار می‌کردند که به کاربران اجازه می‌داد مکان‌هایی را که از آنها بازدید کرده بودند، به شکل یک خط زمانی (به ترتیب زمان عکسبرداری) فهرست‌بندی کنند. در آن زمان این ویژگی نیز توسط یکی از مهندسان حریم خصوصی وِتو شد چرا که به نظر او چنین قابلیتی می‌توانست رهگیری یک کاربر را در یک زمان به خصوص در یک مکان خاص، برای دولت‌ها و حکومت‌های مستبد راحت‌تر کند.

سیاست اپل در حفظ حریم شخصی برای سایر بخش‌ها، مانند Apple Maps، بسیار دست و پا گیرتر بوده است. اپلیکیشن ناوبری و راهنمایی مسیرها به صورت پیش‌فرض در آیفون‌ها نصب شده اما به اندازه اپلیکیشن‌های جایگزینی مثل Google Maps محبوب نیست؛ این موضوع هم تقریباً به این دلیل است که اپل داده‌های بسیار کمتری را از کاربران خود جمع‌آوری می‌کند؛ به عنوان مثال اپل حتی از دریافت داده‌های مربوط به مبدأ و مقصد کاربران خودداری می‌کند. به گزارش Friday’s Report، تعدادی از مهندسان تازه‌کار حفظ حریم شخصی، حتی قادر هستند قابلیت‌های پیشنهاد شده از کارکنان ارشد سایر بخش‌های اپل را وتو و رد کنند!

اگر بخواهیم به یکی از بدترین پرونده‌های کارکنان بخش حفظ حریم شخصی اپل اشاره‌ای داشته باشیم؛ باید از آخرین موردی که در سال‌های اخیر به اثبات رسیده‌ است، شروع کنیم هنگامی که شرکت‌هایی مثل NSO Group اپلیکیشن‌هایی را برای رابط کاربری iOS طراحی کردند که اطلاعات دستگاه‌های اپل را به سرقت برده و به دولت‌ها می‌فروختند.

به همین جهت اکنون قوانین حفظ حریم شخصی بسیار سفت و سخت در اپل دنبال می‌شود؛ یکی از همین موارد براس سال‌های 2017 تا 2018 است زمانی که کوپرتینویی‌ها بر روی قابلیت Raise To Speak ساعت‌های هوشمند خود کار می‌کردند. به گفته یکی از کارکنان سابق بخش حریم شخصی، این ویژگی در آن زمان توسط تعدادی از همکارانش رد شده بود؛ زیرا، داده‌های شتاب‌سنج و میکروفون کاربران را جمع‌آوری می‌کرد. آنها همچنین درخواست برای به کارگیری داوطلبانی جهت آزمایش این ویژگی را رد کردند چرا که این اتفاق هم یک سری از قوانین حفظ حریم شخصی را زیر پا می‌گذاشت.

البته پایبندی اپل به حفظ حریم شخصی یک ویژگی خاص و متمایزکننده برای فروش دستگاه‌های این کمپانی بوده است و به نظر می‌رسد اپل طی سال‌های متمادی توانسته که با تبلیغات فراگیر و مثبت نشان دادن قوانین مستحکم حفظ حریم شخصی خود بر تأثیر منفی‌ای که این سیاست‌گذاری‌ها بر محصولاتش می‌گذارد، غلبه کند. برای مثال، +Apple TV بعد از یک شروع ناموفق اکنون رشد سریعی را تجربه می‌کند. بر خلاف رقابت قابل توجهی که در میان سرویس‌های استریم وجود دارد، به نظر می‌رسد سرویس استریم اپل در حال رشد بوده است و در سال 2022 یکی از آثار آنها؛ یعنی، فیلم CODA برنده جایزه بهترین فیلم آکادمی اسکار شد.

همچنین بخوانید:

منبع: Apple Insider

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا